Citat:
Ursprungligen postat av
FarangDingDong
Vill man åka problemfritt med en stjärna på kylaren får man betala för det.Så enkelt är det. Finns andra bilar som man kan åka problemfritt i också men då får man ingen stjärna.
Notera att det inte fungerar om man är snål, lat eller korkad.
Service och bilhygien måste skötas till punkt och pricka och det är dyrare ju mer en bil kostar i inköp.
Jag köpte min första MB 1978, en 220S -58.Jag gav 5000:- för de viket var mycket för en 20år gammal bil då men det var ett särdeles välskött, lågmil/enägar exemplar. 7000mil på mätaren.
Idag, 45 år senare har den gått 22 000mil och är i stortsätt i samma fina skick dock något mer patinerad. Jag har utöver service och hygien endast bytt slidelar.
Jag kör den inte lika mycket längre men 10-15 åkturer varje sommar då jag återvänder till Sverige blir det.
Sedan 1978 har jag alltid haft minst en MB ibland fler, just nu har jag tre. De två andra nyare dieselhybrider.
Är MB överprisade? Nej man får vad man betalar för. Smakar det så kostar det.
Vilka minnen! I ett annat århundrade kände min far en provinsialläkare (från Sundsvall tror jag) som tydligen var oerhört skicklig och åkte på uppdrag över hela landet, och när han var i Stockholm kom han förbi och hälsade på ibland. På frågan om han ville övernatta avböjde han och utan förklaring förstod man att fyra miljoner mil till Sundsvall på dåtidens vägar bara var en nöjestur för honom.
Han hade en MB coupé, svart med beige dörrar och karosssidor, vill minnas att det var en 220 men kan ha varit en 300, årsmodell kanske 1958- 60, och det är nog den vackraste bil jag någonsin sett. Snäppet under en Adenauer. Inredningen var svart och beige och instrumentbrädan var som en Haupt-byrå.
Så otroligt påkostad, varenda del var så fint utformad och doften i den bilen glömmer jag aldrig. Bilen framfördes med stor försiktighet och ljudlös elegans och läkaren anlände alltid utan ansträngning, man kunde inte tro att han åkt så långt och hade lika långt hem.
Undrar hur det hade funkat i en Opel eller Ford...
Vill gratulera dig till innehav av en av de finaste maskiner som någonsin funnits, för de som förstår behövs ingen förklaring och för de som inte förstår är ingen förklaring möjlig.