2023-08-04, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Fascinerande hur olika man kan uppleva saker och ting. Personligen färdas jag lika komfortabelt i Lexus och till och med franska bilar som i motsvarande Mercedes. Vad sittkomforten beträffar så sitter jag bättre i en 35 år gammal Volvo eller SAAB än i en nyare Mercedes.

Kvalitetsmässigt verkar tyska bilar återspegla deras insats i andra världskriget. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Finishen i Mercedes inredning är dock svårslagen.

Sluta mytta nu förhelvete.

Lexus 200 är en skit bil.

Min S class är världens bästa komfort bil. Den är känd så. Massage i stolar. stolar lutar i kurvorna.
Kyla i stolar, värme i stolar, allt, precis allt och lite till. Du hör inget. Helt tyst. Du känner inga gropar
luftfjädring. Värsting bilar. kostar över miljonen ny dock.
Citera
2023-08-04, 16:48
Medlem
FarangDingDongs avatar
Vill man åka problemfritt med en stjärna på kylaren får man betala för det.Så enkelt är det. Finns andra bilar som man kan åka problemfritt i också men då får man ingen stjärna.

Notera att det inte fungerar om man är snål, lat eller korkad.

Service och bilhygien måste skötas till punkt och pricka och det är dyrare ju mer en bil kostar i inköp.

Jag köpte min första MB 1978, en 220S -58.Jag gav 5000:- för de viket var mycket för en 20år gammal bil då men det var ett särdeles välskött, lågmil/enägar exemplar. 7000mil på mätaren.

Idag, 45 år senare har den gått 22 000mil och är i stortsätt i samma fina skick dock något mer patinerad. Jag har utöver service och hygien endast bytt slidelar.

Jag kör den inte lika mycket längre men 10-15 åkturer varje sommar då jag återvänder till Sverige blir det.

Sedan 1978 har jag alltid haft minst en MB ibland fler, just nu har jag tre. De två andra nyare dieselhybrider.

Är MB överprisade? Nej man får vad man betalar för. Smakar det så kostar det.
Citera
2023-08-04, 16:51
Medlem
Bor man i Tensta köper man Mercedes. Annars inte
Citera
2023-08-05, 03:09
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknyllet
Det måste vara dålig kvalitet om du haft så många olika bilar, byter du bil en gång om året eller?

Nej. En god vän har haft över 200 bilar, men han är inte över 200 år..
Citera
2023-08-05, 03:19
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mård och mårdhund är verkligen inte samma sak.

Men varför man skall skrämma mården begriper jag inte.

Bättre att skrämma bort katten från motorrummet.
Stenmården ger sig på kablaget. Men vet ej hur skrämmaren fungerar. Borde vara någon sorts vanlig larm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...reder-ut-sig-i
Citera
2023-08-05, 12:01
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Vill man åka problemfritt med en stjärna på kylaren får man betala för det.Så enkelt är det. Finns andra bilar som man kan åka problemfritt i också men då får man ingen stjärna.

Notera att det inte fungerar om man är snål, lat eller korkad.

Service och bilhygien måste skötas till punkt och pricka och det är dyrare ju mer en bil kostar i inköp.

Jag köpte min första MB 1978, en 220S -58.Jag gav 5000:- för de viket var mycket för en 20år gammal bil då men det var ett särdeles välskött, lågmil/enägar exemplar. 7000mil på mätaren.

Idag, 45 år senare har den gått 22 000mil och är i stortsätt i samma fina skick dock något mer patinerad. Jag har utöver service och hygien endast bytt slidelar.

Jag kör den inte lika mycket längre men 10-15 åkturer varje sommar då jag återvänder till Sverige blir det.

Sedan 1978 har jag alltid haft minst en MB ibland fler, just nu har jag tre. De två andra nyare dieselhybrider.

Är MB överprisade? Nej man får vad man betalar för. Smakar det så kostar det.

Vilka minnen! I ett annat århundrade kände min far en provinsialläkare (från Sundsvall tror jag) som tydligen var oerhört skicklig och åkte på uppdrag över hela landet, och när han var i Stockholm kom han förbi och hälsade på ibland. På frågan om han ville övernatta avböjde han och utan förklaring förstod man att fyra miljoner mil till Sundsvall på dåtidens vägar bara var en nöjestur för honom.

Han hade en MB coupé, svart med beige dörrar och karosssidor, vill minnas att det var en 220 men kan ha varit en 300, årsmodell kanske 1958- 60, och det är nog den vackraste bil jag någonsin sett. Snäppet under en Adenauer. Inredningen var svart och beige och instrumentbrädan var som en Haupt-byrå.

Så otroligt påkostad, varenda del var så fint utformad och doften i den bilen glömmer jag aldrig. Bilen framfördes med stor försiktighet och ljudlös elegans och läkaren anlände alltid utan ansträngning, man kunde inte tro att han åkt så långt och hade lika långt hem.

Undrar hur det hade funkat i en Opel eller Ford...

Vill gratulera dig till innehav av en av de finaste maskiner som någonsin funnits, för de som förstår behövs ingen förklaring och för de som inte förstår är ingen förklaring möjlig.
Citera
2023-08-05, 12:18
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Och som alla vet bodde Hitler, Idi Amin och Mao-tse-tung i Tensta, precis som Errol Flynn, Cary Grant och Jay Leno.

Själv bor jag långt bort från såväl Tensta som Hollywood, och tvättbrädorna på grusvägen påminner mig om tiden då jag körde BMW och Volvo, vilket var plågsamt. Den enda bil jag upplevt som klarar tvättbrädorna lika bra eller bättre än MB är Citroên, men de är så JÄVLA egendomligt konstruerade i övrigt med så många irritationsframkallande lösningar att man blir alldeles fnostrig när man försöker förstå hur de tänkt.
Citera
2023-08-05, 13:37
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Nej. En god vän har haft över 200 bilar, men han är inte över 200 år..

Bor man i Tensta tillhör man antagligen någon av de tre kategorierna jag nämnde: Snål,lat eller korkad. Mest troligt samtliga. Då gör man bäst i att inte bli femtonde ägaren till en tio år gammal skrotbil oavsett märke.

Detta eftersom man inte kommer lägga en spänn på underhåll och reparationer utan istället satsar på ett par baslådor och 19 tumsfälgar från Alibaba made in China.

Detta sagt kör jag inte bara MB. Jag har också Tesla, Range Rover, BMW, FIAT, VW, Plymouth och Austin.
Samtliga fungerar givetvis oklanderligt och har alla sin speciella karaktär. De fyra sistnämnda bjuder dessutom på ett rejält stycke charm.
Citera
2023-08-05, 13:44
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Och som alla vet bodde Hitler, Idi Amin och Mao-tse-tung i Tensta, precis som Errol Flynn, Cary Grant och Jay Leno.

Själv bor jag långt bort från såväl Tensta som Hollywood, och tvättbrädorna på grusvägen påminner mig om tiden då jag körde BMW och Volvo, vilket var plågsamt. Den enda bil jag upplevt som klarar tvättbrädorna lika bra eller bättre än MB är Citroên, men de är så JÄVLA egendomligt konstruerade i övrigt med så många irritationsframkallande lösningar att man blir alldeles fnostrig när man försöker förstå hur de tänkt.

Offtopic: Minns min morfars DS 19 vagt. Den var en i första batchen som kom till Sverige i mitten av femtiotalet (55 eller 56). En lika gedigen som utmärkt B-15 lämnades i inbyte.

Gudinnan var en fullständig katastrof. Men alldeles, alldeles underbar vid de få tillfällen hon behagade fungera.
Citera
2023-08-05, 17:10
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Jag har själv ägt ett flertal gamla (både) E-klasse och S-klasse och tycker det är bra bilar. Förutsatt att man håller efter dom med rejäla (privata) rostskyddsbehandlingar. Rosten är väl den största faran för att få bilen långlivad. Och med långlivad syftar jag främst för att få bilen att hålla längre än 15 - 20 år. Köper man bara en bil för att hålla i 10 år så är det väl skit samma.

Skulle för övrigt mycket väl kunna tänka mig en Lexus. Toyota bygger ju bra bilar och det vore väl konstigt om Toyota bygger Lexus sämre än vad de gör med de slitstarka Toyotabilarna. Den absolut största faran när det gäller Luxus, och Toyota och alla japanska bilar, och kanske alla asiatiska bilar i allmänhet, är väl det bristande rostskyddet. Kollar man ex i tidningen Vi Bilägare så finns det väl inte ett enda asiatiskt bilmärke som får toppbetyg vad beträffar rostskydd utan alla får i princip underkänt. Hur det är med dagens MB känner jag inte till.

Det rullar ju fortfarande idag många MB från 80-talet på våra vägar. Men jag har lite svårt att tänka mig att MB köpta på 2020-talet kommer att rulla på våra väger på 2060-talet.

Bilar ser ju ut, trots de extremt höga nybilspriser de ligger på idag, att bli mer och mer slit- och slängvaror.
Citera
2023-08-05, 17:18
Medlem
Sådana här trådar visar med pinsam tydlighet på folks extremt utvecklade konfirmationsbias och fördomar….

Självklart är MB betydligt bättre bilar på de flesta punkter jämfört med betydligt billigare bilar.
Det betyder inte att MB, eller andra tyska premiummärken alltid är bättre på alla punkter än t ex asiatiska bilar, oavsett pris etc. Det handlar inte minst om vilka krav och förväntningar man sätter upp. Värdesätter man inte t ex högre kvalitet på inredning etc, så kan ju det kännas onödigt.

Att såga tyska premiummärken rakt av för att det finns/funnits div problem på vissa punkter genom åren blir rätt fånigt. Därför att generellt sett har de högre kvalitet etc, och det avspeglar sig i priset.

Det blir lite som för dammsugare, Dyson mot resten. På pappret kan många klart billigare verka minst lika bra, på pappret alltså, men i verkligheten…..
Citera
2023-08-06, 12:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Här där vi bor (välbeställt område vid kusten strax utanför storstad, finns inte en villa under 10 mille), så är det väldigt gott om Mercedes. Minst lika vanliga som BMW och Porsche.

Gissar att de i Tensta inte köper nya Mercedes, utan gamla vrak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in