Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Åtskilliga förändringar har skett utan våld.
Våld är en fråga om kultur.
Utifrån vad jag fått fram så är den etniska majoriteten kristen och har makten även om ledaren kanske är ateist.
Den näst största folkruppen verkar göra uppror. Eftersom det är 50/50 mellan islam och kristendom så är de förmodligen muslimer.
Stenkastning är en grej inom islam, man ser sig som David som slåss mot Goliat= staten.
Den eritreanska staten och den svenska staten i form av polisen.
Alla är inte likadana kumbaya.
Kulturer skiljer sig ljusår från varandra.
Ja, dock vill jag fortsatt hävda att det är nödvändigt att använda våld mot en förtryckande makt om den förtryckande makten använder våld mot dig. Detta inte sagt som stöd för att angripa en festival med sten och påkar vilket givetvis var fel.
Angående Eritrea vet jag inte hur det fungerar med religionen. Har läst på öppna uppslagsverk med mera under helgen och det verkar som det är Jehovas vittnen och andra minoriteter som är religiöst förföljda. Det verkar vara både muslimer och kristna som gått samman mot staten och att det handlar mer om kamp för yttrandefrihet och demokrati. Sen är det alltid svårt att veta med den typen av källor också. Gissar att det är en del gammalt med folkgrupper också, men det är ju bara en vild chansning från min sida.