Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
De andra exemplen uttalar jag mig inte om. Jag kan inte detaljerna i t.ex. EU:s upphandlingsregler. Men SSAB måste ha haft möjlighet att lägga bud i de upphandlingarna och deras bud måste ha ansetts starkare med deras bakgrund. Företagen har gemensamt manipulerat marknaden.
Det är rent vansinne att stora order lagts till ett företag som inte ens har byggt sin fabrik eller ens vet om det kan erhålla råvara.
Det verkar ju som att SSAB inte ens lagt bud. SSAB förefaller inte agera marknadsmässigt. Deras aktieägare borde agera om systemet fungerade.
Vad menar du med att blanda in EU's upphandlingsregler? Privata företag får köpa insatsvaror från vilken leverantör som de vill. Behöver varken vara bäst eller billigast. Hade det varit offentlig upphandling, stat, Landsting (region), kommuner eller företag som ägs av dessa så hade de behövt följa Lagen om offentlig upphandling ( LOU/LUF). Exempelvis får inte universitet köpa möbler, renovera eller liknande utan att välja företaget som är billigast utifrån de krav som man ställer.
Om privata företag som Mercedes vill köpa fyra gånger så dyrt stål så får de göra det om de vill. I detta fall så är de dessutom delägare i stålproducenten. Ingen större skillnad mot om klädbutiken är delägare i ett skrädderi och låter dem sy upp delar av kollektionen. Misstänker starkt att exempelvis HM äger en hel del skrädderier i världen eller att IKEA är delägare i sågverk som tillverkar delar till deras möbler.
Mercedes räknar väl med att H2GS kommer att bygga klart fabriken. Om de sedan körs på pellets från LKAB eller någon annan gruva spelar mindre roll. Som ägare till H2GS har de nog full koll på hur det går med byggandet och när de kan förvänta sig första leverans.
Mercedes och Volkswagen behöver inte fråga efter offert från SSAB om de inte vill. Om de hade frågat efter en offert så är det inte heller säkert att SSAB lämnat något anbud.