Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Så går det när svenska sengångare till politiker inte vill rusta upp Malmbanan. Faktum är att t.o.m SSAB nu ska köpa malm från Brasilien p.g.a att LKAB, läs södra omloppet, inte kan leverera den mängd som SSAB vill köpa.
Även norra delen mot Narvik borde rustas upp.
Visst kan Brasilien och Kanada i framtiden exportera HBI men då kan du fundera på varför du inte i din butik kan köpa vetemjöl producerad i t.ex. USA? I Sverige är det sedan länge hyschhysch kring ordet, big nono, medans det i andra länder och i synnerhet EU är en realitet.
Ordet är t_ll.
Handelspolitk diskuteras knappt i Sverige och folks vetskap om att den ens existerar är än mindre.
Håller helt med, infrastruktur behöver rustas upp snabbt för att inte förhindra planerade industrisatsningar.
Nu bor jag iofs inte i Sverige, men har inga problem att köpa vetemjöl ifall jag skulle vilja. Just spannmål och således vetemjöl är ju Sverige självförsörjande på, så den jämförelsen haltar väl en aning, men jag förstår din poäng. Handelshinder är ju ett satans otyg för det mesta och man ska nog inte se det som självklart vilka varor som förhindras. Just järnmalm lär ju det inte bli några på i första taget eftersom Europa är nettoimportörer, dock kan man kanske behöva betala för utsläppen som råvaror man importerat givit upphov till. Det finns en viss risk att ifall de utländska leverantörerna inte kan producera och leverera pellets med lågt CO2-avtryck, så får man betala för det. Inom Europas marknad är det givetvis en pelletsproducent som skulle få ta en motsvarande kostnad. Det blir allt viktigare för aktörer att kunna visa att hela kedjan är ren (jmf. Scope 1, 2 och 3-utsläpp).
Konrad, en fråga till dig: vad tror du om utsikterna för att logistiken Luleå-Boden ska lösa sig för H2GS inom angiven tid (2025-2026)? Då menar jag hamn med uppläggningsytor (som upphandlas under hösten), omlastning till tåg, tågtransport via enkelspåret till Boden (eller framtida dubbelspår för den delen) av både råvaror och väderkänslig produkter. Ser du det som att det fungerar redan som det ser ut idag, eller att det finns en hel del utmaningar (speciellt nu när ännu mer ska köras Luleå-Boden)? Beskriv gärna hur du tänker och vilka antaganden du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
så länge det handlar om fossilfria transporter är det väl ok?
hade det inte varit bättre att bygga stålverket i usa istället?
för att slippa gå över ån efter vatten
Kanske det. Se svaret ovan till Konrad för ett mera utfyllt svar.
Det är nog inte orimligt att anta att H2GS snart presenterar stålverksplaner i t ex Brasilien eller Texas/USA/Kanada. Frågan är ifall Boden blir för krångligt tror jag. Naturgastillgången är dessutom bättre i USA, en stor fördel jämfört med Boden, där dom måste importera flytande LNG via Torneå genom först båttransport (möjligtvis från just USA), sedan lastbil Torneå-Boden. Det vore naivt att anta att de lägger alla ägg i Boden-korgen. Framförallt, var är finansieringsmöjligheterna bäst? Kontakterna med Vale och Rio Tinto är att se som inledande för större planer.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
…Är det alltså klart att malm skall importeras från Brasilien och Kanada till Norrbotten 🤣🤣🤣…
Läs DI-länken i mitt tidigare inlägg. De nämner i och för sig inte vilka mängder (av 3 milj. ton de behöver) de kommer att köpa från Rio Tinto och Vale, men att de kommer att köpa från dom (för den som tror att jag inte har koll på vad jag pratar om kan gå tillbaka till mitt inlägg jag gjorde för en vecka sen, där jag sa att dom borde göra detta snart).