Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lter som du har det bra dr i Stocksund. Men enligt intelligentian hr p FB s r du en "bolnetorsk" som snart tvingas ska bostadsbidrag i Rinkeby...

Du verkar inte veta vad en bolnetorsk r.

Till andra. Sluta mata trollen i trden. Det r rtt uppenbart att det r tonrsbarn som bara r ute efter uppmrksamhet.
Citera
2023-08-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Vad r det normala? Hur lnge mste ngot vara fr att rknas som normalt? Nr vi kpte vrat nuvarande radhus fr ngra r sedan rknade banken p att vi skulle klara 8% rnta. Jag blev frskrckt. 8% skulle vi aldrig klara att betala med den amortering vi krvdes p vilket r +1% ver 50% belning och +1% fr att vi lnade ver 4,5 av rslnen. 8% hade mjligen funkat om allt annat hllit samma niv som tidigare. Men med hgre matpriser, hgre el, drivmedel, etc s r det inte mjligt. Alla dessa extra procent p amortering uppkom vl pga den lga rntan? Men nu med en hgre rnta finns de fortfarande kvar. Vi har ftt amorteringsfritt ett tag fr att kunna landa och se ver vr ekonomi. Hade det inte varit bttre att istllet fr att hja rntan kunde man krva nnu hgre amortering. Resultatet borde vl bli samma bortsett frn att bankerna gr miljardvinster nu och hushllen gr p knna. Jag amorterar hellre hrdare n betalar 4,5% i rnta. D hade tminstone mnadskostnaden sjunkit successivt.
Jag hade ikanobank vid mitt frsta bostadskp och frde ver pengar till ett konto dr varje mnad fr att betala lnet. Amorterade rtt hrt av egen vilja. En gng per r fick jag ngra hundralappar i rnta fr att det funnits pengar p det kontot. Inte mycket men nd ngot. Det var vldigt lngesen.

Ja frr var 8% inga som helst konstigheter. Och det skulle nog kunna bli s igen.
Men folk tror att 1,5% r helt normalt och fr panik vid 4.
Har man ingen koll p sin ekonomi och kunna ta hjd fr man skylla sig sjlv nr rntorna stiger.

Jag amorterar ocks hellre precis som du. Man skulle vara mer njd med att ha lgre rntor och hgre krav p amorteringsprocenten. Samma pengar ut varje mnad men nd ett slags eget sparande.
Men problemet r att gemena man vill ha vldigt mkt men betala vldigt lite.
Citera
2023-08-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Frlt men vilket emotionellt dravel. Hur kan du vara myndig nog att ta ett boln?

Du tycket allts amortering bara r ngot som uppkommit pga lga rntor. Inte ngot som r sjlvklart i exakt alla lnder. I andra lnder r amorteringskraven 3-6%. Inte fattiga 1%. Vad i helvete.

Amorteringskraven uppstod pga lg rnta, hng med fr fan. Har aldrig haft problem med amortering. Jag amorterade 800 p fyra r vid en tidpunkt dr jag tjnade mycket pengar. Innan du brjar dryfta om vem som r myndig nogg fr ngot br du veta vad du pratar om. Den hr tonen p fb r s sjukt trkig och det r fan inte vrt att vara hr.
Citera
2023-08-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
I Stockholm r medelpris p villa cirka 6,5 miljoner kronor. Fljer filter villa, stockholm ln, 5-8 miljoner kronor.

Frra veckan var antalet bostder ca 300 och kommande var 100.

Idag r det 522 till salu och 187 kommande.

P fredagar lggs 80-90% av veckans annonser ut. S ska bli spnnande att se utvecklingen idag. Lgoddsare att vi stnger fredagen med 600 till salu och 200+ kommande?

Uppdatera grna vad siffrorna visar
Citera
2023-08-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du r bara en bortklemad svensk korkskalle som tror 0-rntan, rnteavdrag p det och att 1% amortering var normalt och lnat fr stora summor pengar utifrn den tron, som du inte kan betala tillbaka nr kostnaden blir enorm med 7-10% rnta. Du har inte rknat frut p hur svettigt de blir med 7-10% rnta och levt livet i sol och glans. Det gjorde slemhog och avsttt kp senaste ren.
Har ingen sympati med sdana hjon som dig, som drivit upp priserna fett sen 2012-2013 s unga inte kunnat flytta hemifrn och kpa sin frsta lgh och Sveriges ekonomiska stabilitet hotas nu och kronan r snart p 12 kr euron fr den nyktra omvrlden ser saker klarare.
Sluta gnll, det r bara prjsa eller slja skiten och lra sig ngot av din inkompetens. Det finns andra som vill kpa din fastighet billigt sen, s oroa dig inte fr efterfrgan.

Suck
Citera
2023-08-11, 08:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Vad r det normala? Hur lnge mste ngot vara fr att rknas som normalt? Nr vi kpte vrat nuvarande radhus fr ngra r sedan rknade banken p att vi skulle klara 8% rnta. Jag blev frskrckt. 8% skulle vi aldrig klara att betala med den amortering vi krvdes p vilket r +1% ver 50% belning och +1% fr att vi lnade ver 4,5 av rslnen. 8% hade mjligen funkat om allt annat hllit samma niv som tidigare. Men med hgre matpriser, hgre el, drivmedel, etc s r det inte mjligt. Alla dessa extra procent p amortering uppkom vl pga den lga rntan? Men nu med en hgre rnta finns de fortfarande kvar. Vi har ftt amorteringsfritt ett tag fr att kunna landa och se ver vr ekonomi. Hade det inte varit bttre att istllet fr att hja rntan kunde man krva nnu hgre amortering. Resultatet borde vl bli samma bortsett frn att bankerna gr miljardvinster nu och hushllen gr p knna. Jag amorterar hellre hrdare n betalar 4,5% i rnta. D hade tminstone mnadskostnaden sjunkit successivt.
Jag hade ikanobank vid mitt frsta bostadskp och frde ver pengar till ett konto dr varje mnad fr att betala lnet. Amorterade rtt hrt av egen vilja. En gng per r fick jag ngra hundralappar i rnta fr att det funnits pengar p det kontot. Inte mycket men nd ngot. Det var vldigt lngesen.
Jag antar att du d amorterade stenhrt nr vi hade nollrnta eller du kom p det nu att amortera r kanske inte s dumt trots allt?
Citera
2023-08-11, 08:37
Medlem
Citat:
Amorteringskraven uppstod pga lg rnta, hng med fr fan. Har aldrig haft problem med amortering. Jag amorterade 800 p fyra r vid en tidpunkt dr jag tjnade mycket pengar. Innan du brjar dryfta om vem som r myndig nogg fr ngot br du veta vad du pratar om. Den hr tonen p fb r s sjukt trkig och det r fan inte vrt att vara hr.

Amorteringskrav tillkom fr att vi hade hg skuldsttning bland folket? Du vet, folk lnade vldigt mycket i ngot som kan tappa vrde. Sedan sitter man dr i en tillgng som r helt vrdels med ln som ska betalas tillbaka.

Innan amorteringskraven infrdes s amorterade man inget alls, av goda skl ocks, du fick alltid bttre avkastning p brsen n de 1-2% du hade i bolnernta. Jag knde i alla fall ingen som amortera innan amorteringskraven, folk spendera pengarna eller investera dom i andra tillgngar.
Citera
2023-08-11, 08:40
Medlem
Citat:

Vissa verkar ha svrt med verkligheten.
Att vi har haft amorteringsfrihet har varit ganska unikt i Sverige och under en historiskt kort period.
Det normala i vrden och faktiskt ven i Sverige fram till slutet av 1990talet nn gng var att lnen skulle betala tillbaks.
Det varierar lite. I brjan av 90talet i sverige var det p 30r, I UK mellan 25-50 lite beroende p fastighet och lntagare. Tyskland var det typiskt 30r nr jag tittade sist.
Det r helt enkelt inte normalt att man bygger upp en kultur dr man inte betalar tillbaka sina ln lpande.
Citera
2023-08-11, 08:42
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Amorteringskravet uppkom pga en absurd skuldsttning hos svenskarna.
Denna skuldsttning har sin grund i nollrnta, borttagande av fastighetsskatten, toxisk invandring, rubbade krringar som tjatar hl i huvudet p sin man om att familjen mste ha strre och fldigare boende.
Citera
2023-08-11, 08:42
Medlem
[quote=Klappasften|85361869]Vad r medianen fr freningars ln per kvadrameter?

/QUOTE]

Fr fram siffror p 5-6K/m2. Omkring dubbla fr nyproduktion.
Citera
2023-08-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja frr var 8% inga som helst konstigheter. Och det skulle nog kunna bli s igen.
Men folk tror att 1,5% r helt normalt och fr panik vid 4.
Har man ingen koll p sin ekonomi och kunna ta hjd fr man skylla sig sjlv nr rntorna stiger.

Jag amorterar ocks hellre precis som du. Man skulle vara mer njd med att ha lgre rntor och hgre krav p amorteringsprocenten. Samma pengar ut varje mnad men nd ett slags eget sparande.
Men problemet r att gemena man vill ha vldigt mkt men betala vldigt lite.

Det jag inte frstr r varfr den mste ligga ver noll egentligen? Bankerna tjnar nd pengar och drar marknaden ivg hj amorteringskraven. Nu betalas det mycket pengar som hushllen aldrig fr del av. Bara fr att rntan legat hgre historiskt sett s betyder vl inte det att den mste gra det? Nr den lg p 8% var ocks kostnadslget ett helt annat rent allmnt. Rntan lg fr lgt fr lnge och amorteringskraven kom fr sent och fr lite. De som bestmmer samt alla stjrnor hr p fb borde kunnat styra upp det hr betydligt tidigare och varfr inte tnka om nr man nd hller p? Jag amorterar hellre som sagt n slnger ivg massa pengar p rnta. Jag har velat slja under hela vintern eftersom jag frstod vad som var pvg men min andra hlft i hushllet ville vnta.
Citera
2023-08-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag antar att du d amorterade stenhrt nr vi hade nollrnta eller du kom p det nu att amortera r kanske inte s dumt trots allt?

Jag amoterade hrt nr jag hade 6% i rnta. Nu amorterar vi mycket pga kraven. Frskte nu f lgre amortering ett tag men det var allt eller inget som gllde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in