Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Det jag inte frstr r varfr den mste ligga ver noll egentligen? Bankerna tjnar nd pengar och drar marknaden ivg hj amorteringskraven. Nu betalas det mycket pengar som hushllen aldrig fr del av. Bara fr att rntan legat hgre historiskt sett s betyder vl inte det att den mste gra det? Nr den lg p 8% var ocks kostnadslget ett helt annat rent allmnt. Rntan lg fr lgt fr lnge och amorteringskraven kom fr sent och fr lite. De som bestmmer samt alla stjrnor hr p fb borde kunnat styra upp det hr betydligt tidigare och varfr inte tnka om nr man nd hller p? Jag amorterar hellre som sagt n slnger ivg massa pengar p rnta. Jag har velat slja under hela vintern eftersom jag frstod vad som var pvg men min andra hlft i hushllet ville vnta.

Svag krona och jttehg inflation. Det r egentligen ljligt hur lg styrrntan r hr. USA har en inflation p 3,2 % och en styrrnta p 5,25-5,5, realrnta p ver 2 %. Vi har 9,3 % inflation och en styrrnta p 3,75 %. Varfr skulle ngon vilja investera i SEK med s lg rnta?
Citera
2023-08-11, 08:56
Medlem
Citat:
Amorteringskraven uppstod pga lg rnta, hng med fr fan. Har aldrig haft problem med amortering. Jag amorterade 800 p fyra r vid en tidpunkt dr jag tjnade mycket pengar. Innan du brjar dryfta om vem som r myndig nogg fr ngot br du veta vad du pratar om. Den hr tonen p fb r s sjukt trkig och det r fan inte vrt att vara hr.

Men du kan vl inte mena allvar. Att man amorterar fr att rntorna r lga. Va?

En amerikan amorterar 3-6%. Likas tyskar. Varfr inte vi?
Citera
2023-08-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Amorteringskrav tillkom fr att vi hade hg skuldsttning bland folket? Du vet, folk lnade vldigt mycket i ngot som kan tappa vrde. Sedan sitter man dr i en tillgng som r helt vrdels med ln som ska betalas tillbaka.

Innan amorteringskraven infrdes s amorterade man inget alls, av goda skl ocks, du fick alltid bttre avkastning p brsen n de 1-2% du hade i bolnernta. Jag knde i alla fall ingen som amortera innan amorteringskraven, folk spendera pengarna eller investera dom i andra tillgngar.

Jag har alltid amorterat eftersom jag sett det som ett sparande och hela tiden snkt min mnadskostnad. Har aldrig haft amorteringsfritt frrn nu och nu ville jag inte ens ha det helt utan bara lgre ett tag, men s fick jag inte gra. Allt eller inget
Citera
2023-08-11, 09:08
Medlem
eventuell prisuppgng nu p ex brfer beror enbart p massinvandring och flykt frn kaozblattar

rntan r snart normaliserad och den ska upp nnu lite till, definitivt ingen vidare bra affr att kpa nu ifall man inte behver fly svartskallarna

dock s ska man inte underskatta hur mnga svenskar det r som varje dag behver fly undan massinvandringen

kan sga att jag r frvnad ver att inte fler pensionrer lmnar sverige permanent fr bttre klimat i spanien.
Citera
2023-08-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vissa verkar ha svrt med verkligheten.
Att vi har haft amorteringsfrihet har varit ganska unikt i Sverige och under en historiskt kort period.
Det normala i vrden och faktiskt ven i Sverige fram till slutet av 1990talet nn gng var att lnen skulle betala tillbaks.
Det varierar lite. I brjan av 90talet i sverige var det p 30r, I UK mellan 25-50 lite beroende p fastighet och lntagare. Tyskland var det typiskt 30r nr jag tittade sist.
Det r helt enkelt inte normalt att man bygger upp en kultur dr man inte betalar tillbaka sina ln lpande.

Jag har aldrig haft amorteringsfritt
Citera
2023-08-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Svag krona och jttehg inflation. Det r egentligen ljligt hur lg styrrntan r hr. USA har en inflation p 3,2 % och en styrrnta p 5,25-5,5, realrnta p ver 2 %. Vi har 9,3 % inflation och en styrrnta p 3,75 %. Varfr skulle ngon vilja investera i SEK med s lg rnta?

Varfr bryr sig om alla andra? Kan vi inte frska strka vr egen befolkning? Gr s bankerna bara fr tjna en viss summa per ln och reglera resten med amorteringskrav. Borde vl f samma effekt p marknaden? Bortsett frn att pengar inte "frsvinner".
Citera
2023-08-11, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Man kan ju alltid hoppas p det scenariot och det ligger nog fortfarande i korten men med lg sannolikhet.

Mnga har levt kvar i sin gamla livsstil p buffertpengar senaste ret vilket har hllit igng ekonomin och drmed har fretagen gjort bra vinster och inte tvingats sga upp folk. Det ser ut att ha vnt nu och frn Q3 kommer nog vinsterna minska, man ser det redan p t ex Apple, och nsta effekt r uppsgningar och kande arbetslshet, vilket kommer minska folks mjligheter att ta ln och det kommer gra att vi fr en dubbeldipp p bostadsmarknaden. Frsta dippen var i januari-februari i r och nsta borde inledas nu efter sommaren. Men kan man hrda ut ngot r till s kanske rntorna kan brja g ner och en ny lngsiktig uppgng kan pbrjas.

Marknaden tror att Riksbanken brjar snka redan frsta halvret nsta r. Kan givetvis bli annorlunda.
Citera
2023-08-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

givetvis r det normalt med en sdan amortering och borde frekomma ven i sverige

men bankerna r frlorare p sdan politik s d gr det ju inte i wallenbergs sverige
Citera
2023-08-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Brjar bli tjatigt men jag har alltid amorterat oavsett rnta. Kraven uppkom dock som en del av att rntan var lg och marknaden inte skulle dra ivg. Kraven sattes mjligen fr lgt s inget hnde. Nu hjs rntan snabbt men kraven ligger kvar.
Citera
2023-08-11, 09:36
Medlem
Citat:
Jag har aldrig haft amorteringsfritt

Inte jag heller: Men en del av prisuppgngen p bostder i Sverige har nog berott p det faktum att det snarare var regel n undantag under ett antal r.
Men samtidigt r ju det som medverkat till prisuppgngen och att hushllens skulder kat med tiden.
Hade man "Blivit tvingad" att amortera drygt 3% vilket var kutym i Sverige under 1900talet och verkar vara ett minimum i de flesta lnder, hade man inte kunna ta s stora ln.
Citera
2023-08-11, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte jag heller: Men en del av prisuppgngen p bostder i Sverige har nog berott p det faktum att det snarare var regel n undantag under ett antal r.
Men samtidigt r ju det som medverkat till prisuppgngen och att hushllens skulder kat med tiden.
Hade man "Blivit tvingad" att amortera drygt 3% vilket var kutym i Sverige under 1900talet och verkar vara ett minimum i de flesta lnder, hade man inte kunna ta s stora ln.
Dock har vl amorteringskravet funnits sedan 2015 om jag inte minns fel?
Citera
2023-08-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Dock har vl amorteringskravet funnits sedan 2015 om jag inte minns fel?

Jo vilket r en kort tidsperiod och gller bara de som r hgst belnade.
Historiskt och i de flesta lnder gller att lnet skall vara terbetalat innom en specifik tidshorisont.
Varierar lite mellan olika l de flesta lnder inklusive sverige fram till(Ca 2000) var det typiskt 30r.
Sjlv har jag laggt in frivillig amortering frn 2004, men har aldrig omfattats av de nya "Amorteringskravet" (Jag var skuldfri mellan 1997-2004.(D jag bodde i en obelnad BR).
Fram till 1997 amorterade jag med en rak amortering lnet p 30r s en bra bit ver 3% sita ret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in