Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-26, 09:52
Medlem
Fjollan Boije svettas i AFV idag.

Hur ska Riksbanken stvja inflationen utan att totalkncka bostadsmarknaden?

Citat:
Bostadspriserna kommer att falla i hst, enligt SBAB:s chefsekonom Robert Boije. Nu str Riksbanken infr en svr balansgng dr det gller att "stvja inflationen utan att totalkncka bostadsmarknaden och hela fastighetsmarknaden", sger Boije till Afv.
Citera
2023-07-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tappar inte lite pongen med att bo i villa om du skall ha hyresgster p tomten 24/7?

Precis min tanke ocks. Snacka om djupt intrng i livskvaliteten, iaf hade det varit det fr mig.

Detta r ju nd Flashback, s postaren har vl skert tomt p tv hektar, kuperad s attefallaren ltt kan dljas bakom en kulle och f egen uppfart. Jag frvntar mig inget mindre.
Citera
2023-07-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Samtidigt r det socfall. Vilken frisk mnniska hyr och bor p nns ruttna grd, i ett attefallshus. Som i en hundkoja.

Kan knappast vara nn frisk person.

Och en sn person vill du ha p din tomt.

Frresten. Hur gr det med att hyra ut attefallshusen fr 14k/mn? Ser en massa i Stockholm fr 8-9k nu. Alla str outhyrda lnge.

"Investering"

Det r ju inte ovanligt i en stad som Lund att man hyr ut en del av sin fastighet till en "sktsam och rkfri yngre kvinna". Att bygga Attefall fr den marknadebn r inte omjlig. Men 14k fr man ju inte...

Mnga bor ret runt i minimala hus p koloniomrden. P tal om hundkojor.

r du i ett lge dr omrden fr hyresrtt kommer med kldpolis, knark och bilbrnningar s letar folk utan pengar andra alternativ.
Citera
2023-07-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det r ju inte ovanligt i en stad som Lund att man hyr ut en del av sin fastighet till en "sktsam och rkfri yngre kvinna". Att bygga Attefall fr den marknadebn r inte omjlig. Men 14k fr man ju inte...

r du i ett lge dr omrden fr hyresrtt kommer med kldpolis, knark och bilbrnningar s letar folk utan pengar andra alternativ.

Ingen frisk mnniska hyr ett attefallshus p ngons bakgrd. Kanske desperata studenter som ni tog upp. Snacka om hundkoja.
Citera
2023-07-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ingen frisk mnniska hyr ett attefallshus p ngons bakgrd. Kanske desperata studenter som ni tog upp. Snacka om hundkoja.

Folk bor p vindar ver garage.

Alla bor ju inte i lapptrsk dr kvadratmetern r billig menar jag
Citera
2023-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men d har du ju ocks frlorat i livskvalitet. Anledningen till att tminstone jag vill ha en villa r egen trdgrd, eget garage, mjlighet att bygga och hyra ut attefallshus, mjlighet att bjuda in vnner att komma och bo hos mig, mjlighet att ha en badtunna, ppen spis, parkera en husbil eller bt p infarten osv.

I en liten trng lgenhet har man inte dessa frmner.

Du lste inte vad jag svarade p. Jag ville ge en likvrdig jmfrelse fr kostnadsskillnaden att bo i villa jmfrt med hyreslgenheter i det specifika exemplet. Jag utgr d att livskvalitn r likvrdig eller bttre i hyresrtten, annars hade man inte vervgt att flytta.
Citera
2023-07-26, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Folk bor p vindar ver garage.

Alla bor ju inte i lapptrsk dr kvadratmetern r billig menar jag
r det speciellt kul att ha folk komma och g p uppfarten? Varfr bor man d i hus?
Citera
2023-07-26, 10:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du lste inte vad jag svarade p. Jag ville ge en likvrdig jmfrelse fr kostnadsskillnaden att bo i villa jmfrt med hyreslgenheter i det specifika exemplet. Jag utgr d att livskvalitn r likvrdig eller bttre i hyresrtten, annars hade man inte vervgt att flytta.

Man kan ju flytta fr att man inte var rd med hus lngre.
Citera
2023-07-26, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Skitprat, det r inte mnga som bor ret runt p kolonilotten, det frekommer, men det finns folk som bor i husvagn ret om med. Det r dock inget som knnetecknar svensk bostadsmarknad utan r sllsynta undantagsfall.
Citera
2023-07-26, 10:34
Avstngd
Citat:
Fjollan Boije svettas i AFV idag.

Hur ska Riksbanken stvja inflationen utan att totalkncka bostadsmarknaden?

Du missade visst att citera det vsentliga i artikeln frutom att inte lnka till den;

Citat:
Bostadspriserna har sttt emot rntehjningarna bttre n vad de flesta hade rknat med. Priserna har dippat cirka 13% sedan toppen 2022, men under de senaste tre mnaderna har bde bostadsrtt- och villapriserna kat.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...stadsmarknaden

Att bostadsmarknaden skulle "knckas" av rntehjningar r rent trams.
Senast redigerad av BWisser 2023-07-26 kl. 10:46.
Citera
2023-07-26, 10:38
Medlem
Det var inte tydligt. Jag svarade p detta inlgg gllande kostnader fr villa och hyresrtt.

Orginalinlgget:
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Str i kn p Boplats Gteborg sedan ett antal r- mest som en frskran ifall livet skulle g t helvete.
Fick erbjudande om visning p en HR om 138kvm centrala Gteborg- kommunal vrd. Hyran ungefr 18000kr/mnad.
Jag betalar ungefr 18K i mnaden efter rnteavdrag.
Bor i en helrenoverad lyxkk dr man inte behver lyfta ett finger p antal r. 300kvm boyta.
Jag skall allts betala 2,160mkr under en 10-rs period. Sg att hyran indexeras upp +15 % totalt p denna perioden s stiger siffran till 2.5mkr. Dessa pengarna r allts frskjutna till garen av fastigheten.
Nu r detta en billig HR om man behver strre bostad.
Jag pstr att man kan nog rkna uppemot 4mkr p 10 rs hyra- pengar man aldrig fr igen.
Hur kan man vara s dum att man hyr istllet fr att kpa i en storstad om man har kontantinsatsen?
Jag har allt rrligt 3-mnaders med bra rabatter.
Jag har flera miljoner i boln. Tycker det r bttre s att min skatt blir lgre och jag kan f tillbaka maximalt p rnteavdragen. Det r jag vrd som betalar s hiskeliga marginalskatter.

Jag svarade med likvrdigt exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Sg att du vljer att slja din villa och hyra lgenheten fr 18tusen I mnaden. Vi antar att du sljer din villan och fr ut 5miljoner att investera i andra tillgngar.

Du investerar 5miljoner i brsen och har en genomsnittlig avkastning p 8% per r, d fr du drygt 33tusen i mnaden.

Slr du av det mot hyran du har i hyresrtten fr 18tusen s ligger din boendekostnad p -15tusen I mnaden (du fr 15tusen fr att bo dr). Jmfrt med din villa dr du kanske betalar 3-5tusen i mnaden.

Om du har ngra miljoner ln p villan s har du allt som oftast kostnader som verstiger 18tusen I mnaden I dagens marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man kan ju flytta fr att man inte var rd med hus lngre.

Fr 5miljoner fr du knappast en central villa i storstderna. Fr 18tusen I mnaden fr du en central lgenhet. Man kanske har trttnat bo ute p landet bland bnder och kor och sker sig till ett centralt boende?
Citera
2023-07-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skitprat, det r inte mnga som bor ret runt p kolonilotten, det frekommer, men det finns folk som bor i husvagn ret om med. Det r dock inget som knnetecknar svensk bostadsmarknad utan r sllsynta undantagsfall.

Det finns ngra knda omrden jo... man bygger till lite och renoverar.

Det blir sm "vinterbonade sportstugor".

Ofta pensionrer eller unga mnniskor.

Och visst hyr man ut s att en Attefalsstuga skulle funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in