Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-24, 01:37
  #1
Medlem
När datorn började att utvecklas så yttrade någon det där tveksamma citatet att det finns en marknad för datorn i framtiden för 4-5 stycken globalt. Tji fick de, för det blev inte så.

Ovan nämnda exempel är en ironi som vi behöver, antar jag, för att se oss själva som något helt nytt. Vi behöver den mytiska ironin på grund av framstegsideologin som vi lever för.

Det jag är ute efter är alltså myter som vi behöver för att göra reda i den historiska utvecklingen.

Som en motkraft finns det den traditionella ideologin, som kan använda sådant som antikythera eller bagdadbatterierna, för att gå emot framstegsideologin. Inget nytt under solen säger traditionalisterna.

Så vad är sådant som inte hänt men som vi tror har hänt?

Hur mycket myter finns det? Och vilka sorters myter finns det? Jag tog upp den ironiska myten, men det måste finnas fler typer av myter.
Citera
2023-08-24, 01:42
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
När datorn började att utvecklas så yttrade någon det där tveksamma citatet att det finns en marknad för datorn i framtiden för 4-5 stycken globalt. Tji fick de, för det blev inte så.

Ovan nämnda exempel är en ironi som vi behöver, antar jag, för att se oss själva som något helt nytt. Vi behöver den mytiska ironin på grund av framstegsideologin som vi lever för.

Det jag är ute efter är alltså myter som vi behöver för att göra reda i den historiska utvecklingen.

Som en motkraft finns det den traditionella ideologin, som kan använda sådant som antikythera eller bagdadbatterierna, för att gå emot framstegsideologin. Inget nytt under solen säger traditionalisterna.

Så vad är sådant som inte hänt men som vi tror har hänt?

Hur mycket myter finns det? Och vilka sorters myter finns det? Jag tog upp den ironiska myten, men det måste finnas fler typer av myter.

Vet inte om detta hör hemma i tråden, men kommer att tänka på "Lycka till, Herr Gorsky".

Vandringssägnen går ut på att Neil Armstrong under månlandningen skall ha sagt "Lycka till, Herr Gorsky" (en: "Good Luck, Mr. Gorsky"), enligt vandringssägnen skall detta lett till förvåning i rymdkontrollen och att eftersökningar gjordes angående vem denne Gorsky var. Armstrong påstås enligt sägnen under en intervju förklarat att han under sin barndom hört grannens fru säga till sin man: "Oralsex!? Vill du ha oralsex? Det lär du inte få förrän grannens unge promenerar på månen!" och grannen hette just Gorsky.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lycka_till,_Herr_Gorsky
Citera
2023-08-24, 01:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vet inte om detta hör hemma i tråden, men kommer att tänka på "Lycka till, Herr Gorsky".

Vandringssägnen går ut på att Neil Armstrong under månlandningen skall ha sagt "Lycka till, Herr Gorsky" (en: "Good Luck, Mr. Gorsky"), enligt vandringssägnen skall detta lett till förvåning i rymdkontrollen och att eftersökningar gjordes angående vem denne Gorsky var. Armstrong påstås enligt sägnen under en intervju förklarat att han under sin barndom hört grannens fru säga till sin man: "Oralsex!? Vill du ha oralsex? Det lär du inte få förrän grannens unge promenerar på månen!" och grannen hette just Gorsky.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lycka_till,_Herr_Gorsky

Jag antar att det passar in. Det skulle väl vara ironin i att det mest högtflygande inte undslipper det mest mänskliga. Alltså en jordnära ideologi, för att liksom få ner Neil Armstrong på vår planet igen.

Edit: Eller jag vet inte om jag har rätt i den tolkningen. Det kanske är mer en det oförväntades ideologi, och en slags anti-jante. En snöflingornas upprättelse, som behövs för självkänslans skull i samhällets tryck på var och en.
__________________
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-08-24 kl. 01:52.
Citera
2023-08-24, 07:13
  #4
Medlem
Vi har en 4-5 datorer i världen. Amazon, Google, Apple Microsoft och NSA. Allt annat är i molnet.
Citera
2023-08-24, 07:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
När datorn började att utvecklas så yttrade någon det där tveksamma citatet att det finns en marknad för datorn i framtiden för 4-5 stycken globalt. Tji fick de, för det blev inte så.

Ovan nämnda exempel är en ironi som vi behöver, antar jag, för att se oss själva som något helt nytt. Vi behöver den mytiska ironin på grund av framstegsideologin som vi lever för.

Det jag är ute efter är alltså myter som vi behöver för att göra reda i den historiska utvecklingen.

Som en motkraft finns det den traditionella ideologin, som kan använda sådant som antikythera eller bagdadbatterierna, för att gå emot framstegsideologin. Inget nytt under solen säger traditionalisterna.

Så vad är sådant som inte hänt men som vi tror har hänt?

Hur mycket myter finns det? Och vilka sorters myter finns det? Jag tog upp den ironiska myten, men det måste finnas fler typer av myter.

Vår moderata infrastrukturminister som på 90 talat sade att internet bara är en modefluga
Citera
2023-08-24, 07:23
  #6
Medlem
Mullrets avatar
De två killarna som uppfann kopiatorn..

Klev in på IBM och blev utkastade. Ingen som någon behöver var svaret.

Sedan startade de Xerox. Ta en Xerox blev synonymt med ta en kopia.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2023-08-24 kl. 07:47.
Citera
2023-08-24, 07:33
  #7
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
När datorn började att utvecklas så yttrade någon det där tveksamma citatet att det finns en marknad för datorn i framtiden för 4-5 stycken globalt. Tji fick de, för det blev inte så.


Yttrandet brukar tillskrivas IBM-chefen Thomas Watson, och precis som det gäller många andra kända "berömda citat" är det uppdiktat eller grundat på ett missförstånd.

https://geekhistory.com/content/urba...five-computers


Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Så vad är sådant som inte hänt men som vi tror har hänt?

Hur mycket myter finns det? Och vilka sorters myter finns det? Jag tog upp den ironiska myten, men det måste finnas fler typer av myter.

Jag har ännu inte nyktrat till tillräckligt för att försöka systematisera myterna. Jag kan dock, så där till en början, tipsa om den utomordentliga sajten Hexmasters Faktoider.

https://www.faktoider.nu/
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-08-24 kl. 07:42.
Citera
2023-08-24, 07:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Yttrandet brukar tillskrivas IBM-chefen Thomas Watson, och precis som det gäller många andra kända "berömda citat" är det uppdiktat eller grundat på ett missförstånd.

https://geekhistory.com/content/urba...five-computers


Mm, det är det jag menar. Men jag undrar också vad den ideologiska drivkraften är bakom att uppfinna sådana myter. I fallet med det uppdiktade citatet ovan så finns den en anledning att det fortsätter upprepas och tro på.

Så jag vill veta mer om massor av sådana exempel och sedan få reda på vilken ideologi som uppdiktat var och en av dem. Därför att några av dessa är grundläggande myter som vi använder för att föreställa oss historien och vår unika roll i historien.
Citera
2023-08-24, 07:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Mm, det är det jag menar. Men jag undrar också vad den ideologiska drivkraften är bakom att uppfinna sådana myter. I fallet med det uppdiktade citatet ovan så finns den en anledning att det fortsätter upprepas och tro på.

Så jag vill veta mer om massor av sådana exempel och sedan få reda på vilken ideologi som uppdiktat var och en av dem. Därför att några av dessa är grundläggande myter som vi använder för att föreställa oss historien och vår unika roll i historien.
Den mest klassiska borde ju vara månlandningarna.
Svårt att bräcka den
Citera
2023-08-24, 07:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vet inte om detta hör hemma i tråden, men kommer att tänka på "Lycka till, Herr Gorsky".

Vandringssägnen går ut på att Neil Armstrong under månlandningen skall ha sagt "Lycka till, Herr Gorsky" (en: "Good Luck, Mr. Gorsky"), enligt vandringssägnen skall detta lett till förvåning i rymdkontrollen och att eftersökningar gjordes angående vem denne Gorsky var. Armstrong påstås enligt sägnen under en intervju förklarat att han under sin barndom hört grannens fru säga till sin man: "Oralsex!? Vill du ha oralsex? Det lär du inte få förrän grannens unge promenerar på månen!" och grannen hette just Gorsky.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lycka_till,_Herr_Gorsky

Haha, den där hörde jag 1995 av en tjej i klassen. Men hon beskrev det som att det handlade om analsex.
Citera
2023-08-24, 08:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De två killarna som uppfann kopiatorn..

Klev in på IBM och blev utkastade. Ingen som någon behöver var svaret.

Sedan startade de Xerox. Ta en Xerox blev synonymt med ta en kopia.

Jag hittar inte vare sig namnet eller citatet, men den som först föreslog rundradiosändningar för en regering (bör ha varit i USA eller Storbritannien) lär ha blivit utkastad med orden "ingen skulle vilja skicka ut ett meddelande som kan höras av vem som helst".
Citera
2023-08-24, 08:18
  #12
Medlem
Rotwangs avatar
Vet inte om det har tagits upp tidigare i tråden men.
Att folk på medeltiden trodde att jorden var platt.

Ett annat exempel är att man ofta förknippar häxbränningar med medeltiden när det i själva verket främst skedde på 1600-talet.

Om jag minns rätt så anklagades aldrig Jean a'Arc för att vara häxa, utan för att vara kättare.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in