Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
När datorn började att utvecklas så yttrade någon det där tveksamma citatet att det finns en marknad för datorn i framtiden för 4-5 stycken globalt. Tji fick de, för det blev inte så.
Ovan nämnda exempel är en ironi som vi behöver, antar jag, för att se oss själva som något helt nytt. Vi behöver den mytiska ironin på grund av framstegsideologin som vi lever för.
Det jag är ute efter är alltså myter som vi behöver för att göra reda i den historiska utvecklingen.
Som en motkraft finns det den traditionella ideologin, som kan använda sådant som antikythera eller bagdadbatterierna, för att gå emot framstegsideologin. Inget nytt under solen säger traditionalisterna.
Så vad är sådant som inte hänt men som vi tror har hänt?
Hur mycket myter finns det? Och vilka sorters myter finns det? Jag tog upp den ironiska myten, men det måste finnas fler typer av myter.
Vet inte om detta hör hemma i tråden, men kommer att tänka på "Lycka till, Herr Gorsky".
Vandringssägnen går ut på att Neil Armstrong under månlandningen skall ha sagt "Lycka till, Herr Gorsky" (en: "Good Luck, Mr. Gorsky"), enligt vandringssägnen skall detta lett till förvåning i rymdkontrollen och att eftersökningar gjordes angående vem denne Gorsky var. Armstrong påstås enligt sägnen under en intervju förklarat att han under sin barndom hört grannens fru säga till sin man:
"Oralsex!? Vill du ha oralsex? Det lär du inte få förrän grannens unge promenerar på månen!" och grannen hette just Gorsky.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lycka_till,_Herr_Gorsky