Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Fast, där, tror jag att du har fel om honom. Är det rätt Arkodas så verkar han ha tvärvänt:
https://youtu.be/WcqDJOadUIg?si=cOtR3ElQbKpmInk0
Eller kanske inte. Men liknelsen med grannen och den talande hunden kan ju tolkas på motsatt vis.
Jag har ärligt talat inte kollat på hela videon, det räckte med hur oprofessionell inledningen är för att avgöra vad biasen på speciellt den ena herrn är att de dessutom inte känner till (eller ens slår upp) Konstantine Arkouda (Amazon Alexa tex) innan de startar med ad hominem attacker.
Att sedan börja med att ett exempel som är helt irrelevant i sammanhanget, den talande hunden är rent av löjligt, du kan göra ett dator program som skriver helt rimliga och grammatiskt korrekta meningar utan att dra in ett ANN överhuvudtaget, det har används av spammers i minst 15-20 år och tekniken är markov kedjor. Precis som ett ANN så "tränar" man markovkedjan på exempel text, och precis som GPT-4 så väljer man det mest sannolika ordet i sekvensen, precis som ett ANN så komprimerar det där med också data men det har absolut 0 intelligens och det är i stort sett identiskt med att sätta temperatur 0 på GPT.
Det finns inget som är en wow faktor med att ett program spottar ur sig text som en människa kan förstå.
Vad jag sett har han inte ändrat något och har ett nytt papper som är påväg ut nu (som inte publicerats ännu) som går under arbetstiteln "ChatGPT is no Stochastic Parrot. But it also Claims that 1 is Greater than 1"
Jag tror detta summerar hans ståndpunkt ganska bra.
"
As a personal note, I have worked on and with LLMs for several years now. I’ve been impressed by their capabilities but have regarded them only as engineering tools that can help to solve specific problems (mostly NLP problems in my case). When it comes to more grandiose claims to the effect that LLMs will deliver strong AI (systems that are every bit as intelligent as humans or more), I’ve been firmly in the skeptic camp. That’s largely because such claims tend to be inextricably bound with very strong forms of computationalist theories of mind, according to which computation is necessary and sufficient for cognition. I still think that digital computers cannot possess genuine mental states or be conscious, and therefore will never attain real understanding. (For what it’s worth, I hasten to add that this position does not stem from religious dogma, dualism or crypto-dualism, a predilection for the occult, or even bio-chauvinism. There are compelling rational arguments for it that are perfectly consistent with materialism. For an introduction to some of these arguments, see the article Philosophical Foundations of Artificial Intelligence in the Cambridge Handbook of Artificial Intelligence.)"