Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-06, 16:16
Medlem
derivats avatar
Har sett flera artiklar och folk som spekulerat i ybersmarta robotar (AI utan dess nåde) som kommer bli så mega super smarta att de tar över världen och förmodligen mördar oss alla. Hemska teknologi!

Ett exempel i DI, http://www.di.se/artiklar/2014/5/5/g...rliga-robotar/
Geniet Stephen Hawking varnar oss ifrån rullstolen.

Det roliga är att det finns ingen logik, ren skräckpropaganda, baserad på vad?

"utvecklar vapen som vi inte ens kan förstå" va?

Skulle vi mot förmodan lyckas skapa en smart robot, så kommer den ha bättre saker för sig än att mörda alla runt sig. Något som ju snarare är en mänsklig kulturell egenskap som inte indikerar på vidare hög intelligens, tvärtom.
Citera
2014-05-06, 16:44
Medlem
Perfectscores avatar
Jag såg det på en film en gång så det kan mycket väl stämma
Citera
2014-05-06, 18:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det kan sluta hur som helst. Författaren Asimov konstruerade för längesen "robotikens tre lagar", som skulle förhindra att robotar gjorde skada, men vem vet om sånt funkar?

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.

2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.

3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.
Citera
2014-05-06, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har sett flera artiklar och folk som spekulerat i ybersmarta robotar (AI utan dess nåde) som kommer bli så mega super smarta att de tar över världen och förmodligen mördar oss alla. Hemska teknologi!
Med tanke pa din avatar tror jag inte det ar nagon risk att dom blir sardeles smarta dina robotar.
Citera
2014-05-06, 18:44
Medlem
lcopass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Med tanke pa din avatar tror jag inte det ar nagon risk att dom blir sardeles smarta dina robotar.

vilka fördomar
Citera
2014-05-07, 06:43
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag såg det på en film en gång så det kan mycket väl stämma

Jepp, hawkings kanske sett Terminator 2 precis.

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det kan sluta hur som helst. Författaren Asimov konstruerade för längesen "robotikens tre lagar", som skulle förhindra att robotar gjorde skada, men vem vet om sånt funkar?

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.

2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.

3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.

Fina ord, men en författare får nog lite svårt att programmera in det i en robot.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinman

Hah, du har ju inte ens en avatar din plåtburk.
Citera
2014-05-23, 16:17
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Angående teknikutveckling. Jag berättade för en äldre gentleman en gång att en dag man kan prata i en telefon med andra mitt ute på stan. Han tittade på mig roat och som om jag var lite naivt dum.

Nu har han köpt en Samsung mobiltelefon.
Citera
2014-05-23, 16:32
Medlem
AI blir väl en utökning av oss.
Vi programerar datorerna till att likna oss, bete sig som oss.

Hur blir AI:s egen evolution? då den ärvt vår världssyn.

Vem tar makten över AI?
Vem försöker ta makt över internet idag?

Vad kommer de som har kontroll över AI att använda det till?

Idag så ser jag med en fara i att nå en teknisk singularitetsnivå då vår värld ser ut som den gör.
Citera
2014-05-23, 16:47
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
AI blir väl en utökning av oss.
Vi programerar datorerna till att likna oss, bete sig som oss.

Hur blir AI:s egen evolution? då den ärvt vår världssyn.

Vem tar makten över AI?
Vem försöker ta makt över internet idag?

Vad kommer de som har kontroll över AI att använda det till?

Idag så ser jag med en fara i att nå en teknisk singularitetsnivå då vår värld ser ut som den gör.

AI:n blir säkerligen till en början en avbild av oss men den är då inte intelligent på ett mänskligt sätt eftersom den måste befinna sig inom vår världssyn. Det roliga börjar när den förstår att den kan kliva ur kostymen och tänka själv.

Evolutionen kommer att ske med rätt raska steg antar jag eftersom den inte behöver ta hänsyn till tumgrepp och förmåga att stå upp utan endast ske intellektuellt.

Det går inte att ta makt över en fulländad AI.

Det kan bli bra om vi tvingas överlåta makten till singularitet men det kan oxå gå åt helvete.
Citera
2014-05-23, 23:30
Medlem
derivats avatar
Wow vad ni låter orden springa iväg. Vad pratar ni om egentligen? Ni pratar om AI, singularitet, intelligens som det vore självklarheter. Skulle vara skoj att höra hur ni tror det ska gå till när någon AI blir supersmart, vad det innebär.
Citera
2014-05-24, 11:42
Medlem
Gustav-bas avatar
Innan detta kommer ske så har säkert vi människor utplånat oss själva.
Citera
2014-05-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Wow vad ni låter orden springa iväg. Vad pratar ni om egentligen? Ni pratar om AI, singularitet, intelligens som det vore självklarheter. Skulle vara skoj att höra hur ni tror det ska gå till när någon AI blir supersmart, vad det innebär.

Självklart är inte AI och dess singularitet.
Men vi arbetar mot det målet att göra tekniken oberoende oss och med så mycket kraft som vi bara kan peta in i minsta lilla atom.

Vid en viss tidpunkt kommer tekniken att sköta sig själv och utveckla egna rutiner.
Den kommer att ha tillgång till all vår tillgängliga teknik plus det den själv skapar.

Vad den kommer att skapa ska bli intressant att få se, om vi lever.
Tror någon gissat att det kommer att ske senast om 150 år.

Datorer har en kropp att ta hand om, deras hela hårdvarusystem måste fungera.
Tycker jag ofta läst att den bara har mjukvara.. men så ser det inte ut.

Den kommer säkert att behöva anpassa sig till människan då vi är en del av dess evoulution och det är vi som har tekniken i startskedet av singulariteten.. den behöver oss och skapar nog någon form av anpassning till vårt psyke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in