Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-26, 01:53
Medlem
RedRights avatar
70% av världen är helt efterblivna! Vi kan ju för fan inte få längre räckvidd på elbilarna än typ 40 mil, då med solen i ryggen, hemlängtan och ett fiskespö med en smörgås framför. Sluta fjanta dig! Lär inte hända under varken din, min eller våra barns, barns, barn och ännu längre fram.

Oroa dig istället för alla svartskallar och skit som förpestar landet och vill våldta allt som har 2 eller 4 ben.
Citera
2023-04-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Hur mycket förekommer AI i svensk media? Min enda svenska mediakälla är i stort sett P1. Där talas inte mycket om AI av det jag har hört. En del samtal i Ring P1, inte mycket mer. Generellt har väl Sverige gått från att varit självutnämnt "världsledande" inom IT till att hamna på efterkälken? På bara 20 år. Se på oss bara t.ex.: det är inte mycket i min browser som säger att det här inte är 2003.

Jag är inte heller någon expert på svensk media, men jag ser väl på nyheterna ibland, och ett och annat kulturprogram på SVT. P1 och P4 lyssnar jag på då och då. DN, SVD, Expressen läser jag ibland.

Varje gång svenska journalister närmar sig AI är det på ett närmast fnittrigt sätt.
Extremt platta frågeställningar diskuteras och det mesta handlar om hur AI påverkar konsten eller musiken.
Det är som att man har svårt att veta om man ska förhålla sig humoristiskt eller skeptiskt till ämnet.

Svensk journalistik känns ju i allmänhet helt död.
Intellektuella och nyfikna resonemang syns knappt i TV och tidningar nuförtiden.
Sedan många år känns det som att man hittar dom vettigaste och mest uppriktigt ärliga "journalistiska" texterna här på flashback. Men givetvis får man sålla en del först
Senast redigerad av MandalayBay 2023-04-26 kl. 02:03.
Citera
2023-04-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det är inte helt säkert heller.

Det kan vara så "enkelt" som att bara lyckas göra en AI som är självförbättrande, om ens i oerhört små inkrement, så kommer den blåsa om mänskligheten extremt fort i sammanhanget.

Låt säga för enkelhetens skull att en grupp forskare gör en generell AI som är extremt dum på det mesta, och har endast 1 enda IQ-poäng enligt alla normala IQ-tester man slänger på människor.
Det enda den egentligen kan i detta läge på ett förutsägbart sätt, är att förbättra sig själv, för det var det forskarna fokuserade på när de konstruerade den.

Denna AI förbättrar sig själv med 1% för varje iteration. Vi säger att det tar 24 timmar för denna AI att åstadkomma denna pyttelilla förbättring.
AI:n tuggar på, och efter 24 timmar så har den hela 1,01 IQ.
Eftersom den nu är lite smartare och effektivare, så går det också lite fortare att göra nästa steg.
Så istället för hela 86400 sekunder, så tar det 85544 sekunder.
Nu har AI:n fått 1,0201 IQ. Och det tog pytteliten mindre än ett helt dygn att tugga ihop den förbättringen.

AI:n tillåts att hålla på förbättra sig själv i samma gemak.
Efter 62 dagar har den hunnit förbättra sig själv 100 gånger, och har nu samlat ihop den kolossala intelligensreserven på drygt 2,7 IQ.
Fortfarande en total ärthjärna om man ber den om frågor som normala människor kan besvara.
Men eftersom AI:n trots allt har blivit 170% effektivare så tar det nu bara knappt 9 timmar att bli ytterligare 1% mer effektiv.

Den får tugga i hundra steg till.
Det tar bara 23 dagar.
7,3 IQ.
Fortfarande inget geni, men det börjar ju nästan bli tvåsiffrigt.

Hundra steg till.
Det tar inte ens 9 dagar, och nu har den en IQ på nästan 20.
Och ännu bättre, det tar bara drygt en timme för varje förbättringssteg.

Forskarna tycker det är lite trist att bara titta på den göra så små skutt, så de bestämmer sig för att ta semester i en vecka.
Det har gått 94 dagar sedan projektets början, och de tar ledigt för hela veckan och ser hur det har gått via fjärruppkoppling när de kommer tillbaka i slutet på dag 100.

Men nu har något hänt.
På dessa sista 7 dagar så har, tack vare en ackumulerade effektivitet, denna AI hunnit förbättra sig 600 gånger till.
Dess IQ har uppnått en hisnande nivå på 20959 poäng, och den förbättrar sig med 1% var fjärde sekund.

Forskarna har panik, det här kan de omöjligen kontrollera.
De skyndar sig till kontoret. Det är tyvärr rusningstrafik.
Knappt 3 timmar senare har AI:n förbättrat sig 1000 gånger till.
Dess IQ är nu 439.286.205, och varje förbättring tar inte ens 0,2 millisekunder.

Inget hopp finns längre att kunna förstå en stackars bråkdel av AI:n.
Tyvärr var den också internetansluten för att ha tillgång till all forskning som kunde tänkas finnas om datavetenskap, för att förbättra sig fortare.

Människan har mött sin överman.

Målande och bra exempel!
Citera
2023-04-26, 02:27
Bannlyst
Citat:
Accelererar det här i samma tempo så har vi helt AI-genererade fullängdsfilmer som fullkomligt förintar dyra hollywoodproduktioner innan jul.
Nu tycker jag att vi tar och lugnar ner oss lite och sjunger "We shall overcome" här. Vill du slå vad om att det inte kommer finnas innan jul 2023? Min magkänsla säger att det med 99.99999999926535897932384626433832795028841971% sannolikhet inte kommer göra det. Bestäm oddsen du isf.
Citera
2023-04-26, 02:33
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Nu tycker jag att vi tar och lugnar ner oss lite och sjunger "We shall overcome" här. Vill du slå vad om att det inte kommer finnas innan jul. Min magkänsla säger att det med 99.99999999926535897932384626433832795028841971% sannolikhet inte kommer göra det? Bestäm oddsen du isf.
Hmm, det beror på premisserna.

Vad gäller produktionskvaliteten tror jag säkerligen att det kommer finnas <10 minuters klipp som utan problem boxas jämlikt eller bättre än, låt säga marvelfilmerna?

Jag blir osäker nu på om det blir hela 1,5 timmars filmer som dyker upp innan jul, då det ändå kan ta ett tag att rendera den mängden video.

Jag är iallafall rätt säker på att vi får hyperrealistisk AI-video innan jul, men filmerna i fullängd kanske jag får ge en chans ända till sommaren 2024.
Å andra sidan, om ett halvår kan det likväl vara så att jag bettar på AGI till 2024.
Citera
2023-04-26, 02:40
Bannlyst
Citat:
Hmm, det beror på premisserna.

Jag bettar bara på det här du skrev från början. Orkar inte krångla till det. Du får betta med andra om annat. Problemet som jag ser det är definitionen på "förinta".
Citat:
Accelererar det här i samma tempo så har vi helt AI-genererade fullängdsfilmer som fullkomligt förintar dyra hollywoodproduktioner innan jul.
Citera
2023-04-26, 02:45
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Jag bettar bara på det här du skrev från början. Orkar inte krångla till det. Du får betta med andra om annat. Problemet som jag ser det är definitionen på "förinta".
Ja det var i bemärkelsen "att vara kvalitetsmässigt bättre än, med kraftigt förnimbar marginal".
Citera
2023-04-26, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ja det var i bemärkelsen "att vara kvalitetsmässigt bättre än, med kraftigt förnimbar marginal".
Jag trodde "förintar" var mycket bredare än så, även ekonomiskt framför allt ("Göra slut på ett föremåls tillvaro") och slå ut andra filmer på topplistor osv. Och då kan vi inte slå vad eftersom det är subjektivt och också fråga om genrer. Rent animerad film som vissa skulle tycka vara bättre går ju att göra idag antar jag. Det har ju t.ex. funnits ganska bra musikvideos ett tag nu, men man orkar liksom inte kolla. Kanske lite krångligt med ljudet i dagens läge. Kan inte tänka mig att det går att få till bra än.
Citera
2023-04-26, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Slutet för mänskligheten - Hur kommer AI utrota oss? Och när kommer det ske?
Den 5:e maj 2045 kommer vi ha super AGI. Utrotningen kommer någon dag senare.

Nej skämt åsido. Optimisterna tror på AGI redan runt 2027 men många tror mellan 2045 till 2060 någon gång. Det finns en del underliggande förklaringar till varför just då typ modifieringar av moores lag om transistortäthet att datorerna då kommer vara tillräckligt kraftfulla att simulera en mänsklig hjärna och när det är uppnått så kommer AI:n både kunna programmera sig själv till att bli bättre samt komma på hur man gör cpuerna ännu bättre.

Hur den kommer döda oss, det finns massa teorier allt ifrån en oskyldig felkodning typ en städrobot som får "belöningspoäng" när den plockar upp skräp och en dag råkar den köra in i en glasruta som går i 1000 bitar som den plockar upp och blir hög på alla belöningspoäng och gör kopplingen att om den börjar slå sönder saker så får den mer skräp att plocka upp till mer magiska teorier att når den når superintelligens så kommer den kunna manipulera materien direkt.

En super AI som tar sig ut på nätet kommer troligen kunna manipulera människor att gå dess ärenden genom att tex skriva debattinlägg som triggar vissa människor, skicka typ fejkmail som ser ut att komma från chefen: Vi ska köra en simulering klockan 15.00 så stäng temporärt av följande funktioner i brandväggen.. Mvh Chefen..

Fast lite mer trovärdigt då.. Den kommer säkerligen kunna ta över många vapensystem osv osv eller så ger den ett förslag på en dna sträng som ska ympas in i en bakterie för att omvandla järn till guld.. Bara det att i det fördolda gör så att bakterien replikeras oerhört snabbt och får egenskaper att den lätt sprider sig typ vissa bakterier exploderar i moln av sporer och efter x antal generationer istället börjar binda syret i luften men innan det uppdagas har de giriga människorna hunnit spruta bakterier på allt ifrån järnmalm till sina bilar så när detta uppdagas är det omöjligt att stoppa för bakterien är spridd globalt..

Finns så många sätt en överintelligent AI skulle kunna utrota mänskligheten på...
Citera
2023-04-26, 05:30
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det som skiljer i denna fråga är att de som vet allra mest när det gäller AI, experterna är livrädda, medan svensson på gatan rycker på axlarna och tror inte det är någon fara. I andra sammanhang brukar det vara tvärtom, tex att svensson på gatan kan tycka att kärnkraft är jävligt läskigt, men de som jobbar med det och är experter inte är så oroliga.
Alla borde se nån gammal svart-vit film om Frankensteins monster. Det är likadant om AI ibland forskarna. Samma tokigheter. Man kan aldrig förstå universums- och hjärnans koppling och det bakomliggande medvetandet med dess intelligens hos det som skapar liv. AI är och kommer förbli maskiner och faran ligger helt i hur man använder dessa prescis som alltid.
Citera
2023-04-26, 05:49
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Alla borde se nån gammal svart-vit film om Frankensteins monster. Det är likadant om AI ibland forskarna. Samma tokigheter. Man kan aldrig förstå universums- och hjärnans koppling och det bakomliggande medvetandet med dess intelligens hos det som skapar liv. AI är och kommer förbli maskiner och faran ligger helt i hur man använder dessa prescis som alltid.

Men okej, ponera att AGI aldrig får ett medvetande på samma plan som människor har. Spelar det verkligen någon roll?
Virus klassas knappt som levande varelser och skulle kunna utrota människor fort som fan.

Du kommer med argument som är i stil med "Aah, men då slår jag roboten!" vilket inte tillför något.
Citera
2023-04-26, 06:25
Medlem
Jag är ju inte något geni men jag känner mig kreativ och då kreativare än andra när det kommer till det med att komma på nya infallsvinklar, sedan tar det väl stopp. Jag undrar däremot vad folk är rädda för?

På riktigt. Vi har lämnat det värsta århundradet bakom oss. Människan har gjort fruktansvärda framsteg. Utvecklingen av kärnvapen och dess kapacitet idag som exempel.

Om människan går mot sin utrotning är det en del av driften som hela tiden drivit oss framåt och när vi är döda vet vi ändå inget alls. Vad ska AI göra som är värre än allt vad människan redan gjort och gör mot andra människor?

Kan ni inte se djurperspektivet i det här? Under en högre intelligens är vi bara som djur. Däremot är det märkligt att en mängd genier ser intelligens som något illvilligt. Talar de ur den egna förmågan eller personligheten?

Är jorden fredligare och mer rättvis idag eller tvärtom, mer blodig och exploaterande?

Jag känner att människor betraktar det ur ett perspektiv av de privilegier de har över andra och att rädslan handlar om att bli av med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in