2023-08-26, 19:03
Medlem
Noen nye detaljer fra artikkel i Adresseavisen.

https://www.adressa.no/nyheter/trond...ke-i-trondheim
Klokka 18.28 sier jourhavende jurist Tina Værnes at det er besluttet obduksjon av personen.

Personen bærer preg av å ha ligget lenge i vannet. Vi gjør en obduksjon for å få klarhet i identitet og dødsårsak.

Personen er tatt opp av vannet.

Politiet skal også gjøre avhør av brannvesenet som fant personen.

Pårørendekontakt er varslet.
Synes de nyeste opplysningene peker mot at det er Odin som er funnet.

Mener å huske at den gule dunjakken Odin hadde på seg natten han forsvant, ikke er blitt funnet. Hvis det er funnet gul dunjakke og eller rester av gul dunjakke ved levningene, vil det gi en sterk indikasjon på hvem den døde personen er.

Men, må avvente bekreftelse på identitet.
Senast redigerad av kornblomst 2023-08-26 kl. 19:06.
Citera
2023-08-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Det er så mye som ikke er åpenbart i denne saken, som tingene hans spredd rundt omkring, noen funnet, noen brent og noe borte, ingen kjente store psykiske problemer osv. Hvorfor mener du det er åpenbart han tok selvmord ?

Løp han ikke forvirret rundt i byen tilsynelatende uten at noen etter seg? Om det er rus eller psykiatri vet jeg ikke, kanskje en blanding? Fanget opp av kamera på vei til Piren, men ikke vekk derfra? Da er den åpenbare forklaringen at han havnet til sjøs. Kanskje en kjedelig forklaring, men. Jeg skjønner det.

Tingene la han fra seg og ble funnet/tatt? En lokal pokal som tok de med seg og fyrte opp deler av dette. Hvis vedkommende på noen måte hadde vært innblandet så hadde han vel klart å kvitte seg med eiendelene på en skikkelig måte.
Citera
2023-08-26, 19:30
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Noen nye detaljer fra artikkel i Adresseavisen.

https://www.adressa.no/nyheter/trond...ke-i-trondheim
Klokka 18.28 sier jourhavende jurist Tina Værnes at det er besluttet obduksjon av personen.

Personen bærer preg av å ha ligget lenge i vannet. Vi gjør en obduksjon for å få klarhet i identitet og dødsårsak.

Personen er tatt opp av vannet.

Politiet skal også gjøre avhør av brannvesenet som fant personen.

Pårørendekontakt er varslet.
Synes de nyeste opplysningene peker mot at det er Odin som er funnet.

Mener å huske at den gule dunjakken Odin hadde på seg natten han forsvant, ikke er blitt funnet. Hvis det er funnet gul dunjakke og eller rester av gul dunjakke ved levningene, vil det gi en sterk indikasjon på hvem den døde personen er.

Men, må avvente bekreftelse på identitet.
MEN, har det vært dykket etter Odin tidligere og isåfall i dette området?
Citera
2023-08-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkoshKovash
Løp han ikke forvirret rundt i byen tilsynelatende uten at noen etter seg? Om det er rus eller psykiatri vet jeg ikke, kanskje en blanding? Fanget opp av kamera på vei til Piren, men ikke vekk derfra? Da er den åpenbare forklaringen at han havnet til sjøs. Kanskje en kjedelig forklaring, men. Jeg skjønner det.

Tingene la han fra seg og ble funnet/tatt? En lokal pokal som tok de med seg og fyrte opp deler av dette. Hvis vedkommende på noen måte hadde vært innblandet så hadde han vel klart å kvitte seg med eiendelene på en skikkelig måte.
Han ble fanget opp av noen kamera, og hva slags sinnstilstand han hadde kommer ikke frem av disse kameraene. Iflg foreldrene var det hverken rus eller psykiatri inni bildet, annet enn ar han hadde røyket noen fjoner, som mange andre i hans alder gjør. Mange av kamerane ved piren virket ikke og mye videomaterialet gikk tapt fordi politiet ikke var raske nok med å få tak i innholdet av disse. Og hvorfor noe tar med seg verdiløse eiendeler og brenner de opp langt unna, fremstår ikke som annet enn suspekt, isærs når denne personen i tilegg løy til politiet i de første avhørene. Langt mere kjedelig at det saken ikke har blitt oppklart enn at han selv valgte å hoppe i vannet.
Citera
2023-08-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
MEN, har det vært dykket etter Odin tidligere og isåfall i dette området?

Ja det har vært dykket og søkt under vann. Først, ved piren der de siste sporene etter ham ble funnet.

Jeg mener det har vært gjort mange forskjellige søk under vann, og i flere omganger. Det ble gjort en betydelig innsats.

Men akkurat hvor og når, har jeg ingen oversikt over.

I havneområdet renner den store Nidelven ut i fjorden, det er en kanal der, og flo og fjære å ta hensyn til. Jeg mener å huske at man forsøkte å finne ut hvilken retning en kropp ville drive i, dersom Odin falt i vannet ved piren, den natten han forsvant.

Det er nok svært vanskelig å anslå noe sikkert rundt dette.
Citera
2023-08-26, 20:24
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja det har vært dykket og søkt under vann. Først, ved piren der de siste sporene etter ham ble funnet.

Jeg mener det har vært gjort mange forskjellige søk under vann, og i flere omganger. Det ble gjort en betydelig innsats.

Men akkurat hvor og når, har jeg ingen oversikt over.

I havneområdet renner den store Nidelven ut i fjorden, det er en kanal der, og flo og fjære å ta hensyn til. Jeg mener å huske at man forsøkte å finne ut hvilken retning en kropp ville drive i, dersom Odin falt i vannet ved piren, den natten han forsvant.

Det er nok svært vanskelig å anslå noe sikkert rundt dette.
Bor utafor Trondheim så er godt kjent. Ser i tråden de søkte langt ute i fjorden ved Tautra hvor strømmene går, men ikke ved Lade.
Senast redigerad av Norrbagg79 2023-08-26 kl. 20:27.
Citera
2023-08-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Bor utafor Trondheim så er godt kjent. Ser i tråden de søkte langt ute i fjorden ved Tautra hvor strømmene går, men ikke ved Lade.

Da kjenner du forholdene bedre enn hva jeg gjør.

De siste årene er det flere personer som har falt i Nidelven og omkommet. Alle er funnet, så vidt jeg vet.

Det øker sjansen for at det er Odin som er funnet i dag. Håper jeg.
Citera
2023-08-28, 13:08
Medlem
Adresseavisen i dag.
– Vi vet ikke hvem det er. Det kan ta litt tid før vedkommende blir identifisert, sier hun mandag.

Det er ikke funnet gjenstander eller annet som kan bidra i identifiseringen av personen.

– Vi kan ikke utelukke at det er eldre levninger, men vi tenker at det ikke er sannsynlig, sier By.

Politiet har kontaktet flere pårørende i uløste savnetsaker av nyere tid.

– Vi ser på det som mest naturlig å kontakte dem ut ifra funnet vi har gjort, sier hun.

– Det er flere aktuelle savnetsaker, men vi vil ikke spekulere i noe før vi har fått sikker identifikasjon, sier påtaleansvarlig i saken, politiadvokat Lars Lundlie i Trøndelag politidistrikt, i en pressemelding mandag.
Det vil ta tid å hente ut dna.
Etter obduksjonen tirsdag vil prøver sendes til Oslo universitetssykehus.

– Om det lykkes å hente ut DNA, vil dette bli sammenholdt med savnetregisteret i håp om sikker identifikasjon. Videre vil eventuelle pårørende bli varslet, sier Lundlie.

Han varsler samtidig at politiet trolig ikke kan dele mer informasjon om saken før tidligst neste uke.
Kilde: https://www.adressa.no/nyheter/trond...et-hvem-det-er
Citera
2023-09-06, 11:27
Medlem
Levningene er nå identifiserte, og tilhører IKKE Odin.

nrk.no i dag, 06. sept 2023
Person funnet i sjøen i Trondheim er identifisert
DNA-prøve ble hentet ut og sendt til Oslo universitetssykehus, som nå har identifisert personen som La*rs Rø*stad.
33 år gamle Rø*stad var bosatt i Trondheim, og forsvant i april 2021. Politiet mistenker ikke at det ligger noe kriminelt bak dødsfallet.
Citera
2023-09-20, 13:44
Medlem
Adresseavisen skriver 18. september 2023 at flere titalls personer er savnet i Trondheimsfjorden.

Kan identifisere savnede personer etter flere tiår i sjøen

Uff. Det er mange familier som ikke har funnet igjen sine savnede.
I Trøndelag finnes det flere eksempler på savnede som er funnet og identifisert etter mange år i ferskvann og på land. Selv om Morild mener bevaringsforholdene er dårligere i sjøen og havet, sier han at identifisering er mulig etter svært lang tid.

Rettsmedisineren forteller at sjansen for å få en DNA-profil er meget god dersom man finner kompakte strukturer som tenner og lårbein.
Her nevnes saken i Australia der levningene ble identifiserte etter 32 år.
I New South Wales i Australia ble en mann savnet på havet etter et forlis i 1979. 32 år senere ble et kjevebein funnet på stranda sør for Brisbane. Ved hjelp av DNA ble det i 2020 bekreftet at kjevebeinet tilhørte mannen som forliste i 1979.
Jeg synes det er overraskende høye tall på antatt omkomne personer i Trondheimsfjorden og langs Trøndelagskysten.

Adresseavisen kjenner til nærmere 50 personer som er savnet og aldri funnet i Trondheimsfjorden og på kysten av Trøndelag siden 1970. Enda flere er antatt å ha havnet i fjorden, selv om det ikke kan slås fast med sikkerhet.
Adresseavisen har bidratt til at politiet har dratt i gang et savnetprosjekt.
Adresseavisen fant i 2021 29 savnetsaker som ikke sto oppført i politiets savnetregister. I etterkant startet Trøndelag politidistrikt et prosjekt for å registrere manglende saker samt hente inn DNA fra pårørende i de 61 savnetsakene der dette manglet.
Dette sier de om Odin-saken.
Forsvinningen til Odin André Hagen Jacobsen i november 2018 er en av savnetsakene i Trøndelag der pårørende ikke har fått svar på hva som skjedde. Ingenting kan utelukkes.

Statsadvokat Kaia Strandjord har uttalt at de anser det som mest sannsynlig at Odin havnet i sjøen. Siste observasjon av Odin var på et overvåkingskamera ute på Pir II på Brattøra.

Ekspertene Adresseavisen snakker med, mener det er fullt mulig å identifisere levninger selv etter mange år i sjøen.

Den store utfordringen er å finne personer som kan ha havnet i fjorden. En rekke savnetsaker viser at strømmene kan ta med de savnede flere mil unna der de sannsynligvis havnet i vannet.
Jeg håper at Odins foreldre en dag vil få svar på hva som har skjedd med gutten deres.
Citera
2024-12-19, 18:04
Medlem
En oppdatering på Odin-saken. Politiet tar vare på alle beslag i saken, i tilfelle Odin en dag blir funnet.

Eller at etterforskningen av andre grunner skulle bli gjenopptatt. Hvis Odin har vært utsatt for en kriminell handling i forbindelse med forsvinningen, kan det skje at personer som vet hva som skjedde, får behov for å lette på samvittigheten og forteller det de vet til politiet.
Politiet får beholde beslagene som er gjort under etterforskninga av savnede Odin André Hagen Jacobsen fra Skaun. Det har tingretten avgjort.
Odin er ikke funnet, og riksadvokaten henla saken i mai i 2023. Han ble meldt savnet etter en bytur i november for seks år siden.
Politiet ba tingretten om å få beholde beslagene, som kan ha verdi dersom saken på et tidspunkt blir gjenopptatt. Det går fram i kjennelsen fra Trøndelag tingrett.
Kilde: nrk.no/trondelag, 16. des 2024
https://www.nrk.no/trondelag/politie...ken-1.17172337

Det lir mot jul. Det kan bli tunge dager for alle som må leve i uvisshet om hva som har skjedd med nære personer som er sporløst forsvunnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in