Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-07, 14:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Varför islam är ingen folkgrupp.

Jag antar att du vet att lagen inte enbart handlar om folkgrupper ur geografiskt och genetiskt perspektiv, utan även utifrån religiösa vanföreställningar, och jag svarar utifrån det.

Islam är ju det som definierar gruppen. Allt du säger om islam påverkar ju alla islamanhängare.

Är inte ditt resonemang lite som att säga att det inte berör gruppen husvagnsägare om vi diskuterar lagar om husvagnar?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
På vilket vis hetsar hon?

Alltså lagen Hets mot folkgrupp handlar ju inte om hets, som man lätt kan tro utifrån namnet på lagen. Lagen handlar om missaktning. Alltså du får inte avslöja att du saknar aktning för dom. Om du inte anser att de har ett högt värde och ser upp till dom så måste du hålla tyst om det.

Jag tycker inte hon förefaller ha aktning för islamanhängare.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej religionskritik är inte hets mot folkgrupp. Det har redan prövats rättsligt ett antal gånger.

Menar du rent generell negativ kritik mot vidskepelse i stort, eller negativ kritik riktad mot en viss religiös grupp?

Har du några länkar att bidra med? Jag har väldigt svårt att se hur man kan kritisera en avskyvärd grupp, och samtidigt få det att låta som att skattar dom högt som fina människor.

Någonstans 10 minuter in, säger hon att dom bränner ner kyrkor och vill mörda oss. Rimlig kritik mot islam, ja. Men hur kan det ses som annat än ren och skär vidrig missaktning mot dom att säga så?
Citera
2023-09-07, 14:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Betänk att denna dåre är många Flashbackares våta dröm?!

Knappast. Hon är ju också smittad av det som här på flashback kallas för sandreligion.
Citera
2023-09-07, 14:49
Medlem
Citat:
Varför har hon inte rätt att yttra sig i ett demokratiskt land, där de med funktionsvariationer inte låses in i samma utsträckning som förr i tiden?

Ogillar du det?

Att förolämpa är ingen rätt. Varifrån har du fått den idén?
Citera
2023-09-07, 14:52
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag antar att du vet att lagen inte enbart handlar om folkgrupper ur geografiskt och genetiskt perspektiv, utan även utifrån religiösa vanföreställningar, och jag svarar utifrån det.

Islam är ju det som definierar gruppen. Allt du säger om islam påverkar ju alla islamanhängare.

Är inte ditt resonemang lite som att säga att det inte berör gruppen husvagnsägare om vi diskuterar lagar om husvagnar?

Alltså lagen Hets mot folkgrupp handlar ju inte om hets, som man lätt kan tro utifrån namnet på lagen. Lagen handlar om missaktning. Alltså du får inte avslöja att du saknar aktning för dom. Om du inte anser att de har ett högt värde och ser upp till dom så måste du hålla tyst om det.

Jag tycker inte hon förefaller ha aktning för islamanhängare.

Menar du rent generell negativ kritik mot vidskepelse i stort, eller negativ kritik riktad mot en viss religiös grupp?

Har du några länkar att bidra med? Jag har väldigt svårt att se hur man kan kritisera en avskyvärd grupp, och samtidigt få det att låta som att skattar dom högt som fina människor.

Någonstans 10 minuter in, säger hon att dom bränner ner kyrkor och vill mörda oss. Rimlig kritik mot islam, ja. Men hur kan det ses som annat än ren och skär vidrig missaktning mot dom att säga så?

Helt klart är det ren och skär vidrig missaktning att påtala att extrema islamska vildar vill och bränner ner kyrkor och att extrema islamska vildar vill och mördar otrogna på löpande band, den som gör detta borde sättas i en bur och brännas levande allt annat vore oacceptabelt....Du är inte dum du.
Citera
2023-09-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Jag ser din fråga som en förolämpning.. 😉

Jag har inte hört att hon förolämpar men det ligger spåklart i betrakarens värderingar och uppfattning.
Citera
2023-09-07, 15:04
Avstängd
Quackenbushs avatar
Varför ingriper inte polisen? Släpa bort knäppskallen till fyllecellen.
Citera
2023-09-07, 15:05
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jo det är en förbannad mänsklig rättighet att kunna kritisera eller förolämpa som ni i begåvningsreserven uttrycker det någon eller nåt så länge kritiken eller "förolämpningen" inte övergår i förtal.

Vänsterliberala aktivister kritiserar "förolämpar" allt och alla som befinner sig högerut på den politiska skalan 24/7.
Citera
2023-09-07, 15:12
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Varför ingriper inte polisen? Släpa bort knäppskallen till fyllecellen.
Fylleceller är till för berusade människor som inte kan ta hand om sig själva och ska inte användas för att spärra in kritiska röster.

Jag förstår att du längtar tillbaks till Sovjets kommunistiska era....men vi är inte där riktig än, du får ha tålamod.
Citera
2023-09-07, 15:18
Medlem
Länkar in den här Aftonbladet med Oisin kommentar där även Jade omnämns.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...irans-ambassad

Citat:
Där stod Jade Sandberg, präst i Allmänna apostoliska kyrkan, med ett vitt kors i handen, hon berättade att hon avskyr islam och att det finns demoner som hatar Jesus.

Det här var hennes åttonde koranbränning.

Tar hon över rollen som Sveriges jobbigaste invånare nu?
Citera
2023-09-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej religionskritik är inte hets mot folkgrupp. Det har redan prövats rättsligt ett antal gånger.

Däremot beror det hela på vad man säger och hur man lägger upp det för att undvika HMF.

Det är ju religionskritik som kvinnan framför, av vad jag hörde ifrågasätter hon islams dogmer.

Okej, men ingen åklagare lyfter ju fallet vare sig med koranbränningar, satirteckningar, konstverk och rimligen inte detta fallet heller.

Om koranbränningar är HMF bör man inte heller kunna ge ut Charlie i Sverige.

Har du lyssnat på henne?

Marx dogmer omsatta i praktiken av Stalin och Mao, bör väl visa om något att marxistisk religionskritik just är HMF? Historiska referenser används ju för att visa nazism som HMF (ingen svastika eller ens T-runa). Då borde historiska referenser om hat och övergrepp mot religiösa också vara relevant?
Citera
2023-09-07, 15:44
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Länkar in den här Aftonbladet med Oisin kommentar där även Jade omnämns.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...irans-ambassad

Tar hon över rollen som Sveriges jobbigaste invånare nu?

Muslimer hatar inte Jesus. Dom förnekar treenigheten och Jesus korsfästelse. Är därför muslimer reagerar likt demoner när dom ser det kristna korset, som är den viktigaste symbolen för kristen tro.
Citera
2023-09-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Muslimer hatar inte Jesus. Dom förnekar treenigheten och Jesus korsfästelse. Är därför muslimer reagerar likt demoner när dom ser det kristna korset, som är den viktigaste symbolen för kristen tro.

Muhammeds missuppfattningar av hur kristna utövade sin tro, så som de beskrivs i Koranen, är beviset för att Koranen ej är Guds uppenbarelse, ty Gud vet naturligtvis vad kristen tro går ut på. Koranen är därför falsifierad. Muslimer försöker idag bortförklara det med att kristna på 600-talet trodde på ett annat sätt och att Bibeln förvanskats efter 600-talet, när Muhammed levde. Detta motbevisas dock av att man hittat Bibelskrifter som är mer än 100 år tidigare än Muhammed, och som är identiska med senare skrifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in