Jag antar att du vet att lagen inte enbart handlar om folkgrupper ur geografiskt och genetiskt perspektiv, utan även utifrån religiösa vanföreställningar, och jag svarar utifrån det.
Islam är ju det som definierar gruppen. Allt du säger om islam påverkar ju alla islamanhängare.
Är inte ditt resonemang lite som att säga att det inte berör gruppen husvagnsägare om vi diskuterar lagar om husvagnar?
Alltså lagen Hets mot folkgrupp handlar ju inte om hets, som man lätt kan tro utifrån namnet på lagen. Lagen handlar om missaktning. Alltså du får inte avslöja att du saknar aktning för dom. Om du inte anser att de har ett högt värde och ser upp till dom så måste du hålla tyst om det.
Jag tycker inte hon förefaller ha aktning för islamanhängare.
Citat:
Menar du rent generell negativ kritik mot vidskepelse i stort, eller negativ kritik riktad mot en viss religiös grupp?
Har du några länkar att bidra med? Jag har väldigt svårt att se hur man kan kritisera en avskyvärd grupp, och samtidigt få det att låta som att skattar dom högt som fina människor.
Någonstans 10 minuter in, säger hon att dom bränner ner kyrkor och vill mörda oss. Rimlig kritik mot islam, ja. Men hur kan det ses som annat än ren och skär vidrig missaktning mot dom att säga så?