2023-09-14, 15:57
Medlem
Dra fram vattenslangen och blöt golv och väggar, då fastnar allt damm i vattnet... kan ju dock leda till andra problem.
Citera
2023-09-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag rekommenderar starkt en luftrenare.

Jag har en Philips som skal funka till 98m2 och min lägenhet är 70m2.

Förfiltret måste dammsugas ca 1 ggr i mån (den larmar själv när det är dags) och jag ser på filtret att den tar damm.

MEN den är också en mästare på att blåsa runt dammet i lägenheten då luftutblåset går rätt upp i taket….
Citera
2023-09-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Dra fram vattenslangen och blöt golv och väggar, då fastnar allt damm i vattnet... kan ju dock leda till andra problem.

Tack för tipset…

Några andra matnyttiga råd?

Hur mycket damm har du i inneluften förresten?
Ingen som vill svara på det..
Citera
2023-09-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Du får väl kommendera städtjänst? Och orsaka korsdrag, så får du in ny och fräsch luft, förutsatt att du inte bor granne med något kolkraftverk, ångmaskin eller motsvarande.

Jag brukar köra korsdrag i ca 10 min morgon och kväll för att lufta ut eventuell dålig luft och fukt men det drar ju också upp ganska mycket damm.

Från möbler och gardiner alltså.
Citera
2023-09-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Du behöver inte oroa dig, det är inget bekymmer och fullt normalt med damm i luften i hemmet. Det mesta kommer från personerna som bor där.

Tack.😊

Men känner du igen dig i mitt problem?

Ser du också alltid damm i inneluften när ljusförhållandena är riktiga?
Citera
2023-09-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det hade nog varit värre om det inte fanns något damm alls, då ni istället skulle börja bli allergiska och känsliga. Det är inte bra att städa för ofta, också en skön ursäkt för att vara lat. Finns det ens forskning som visar på att vanligt damm är skadligt?

Det utsätter oss bla för pfas, kemikalier (från kläder) och olika typer av plast.

Men kan också innehålla giftigt brandskyddsmedel, men det är väl helst om man har gamla möbler hemma.

Och så ska man vara försiktig med vad man köper på Wish och andra Kina-sidor. Dom kläderna och prylarna kan innehålla lite allt möjligt..

Hur mycket damm har du hemma?
Citera
2023-09-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Luften i städer förr i tiden var så jävla dålig att det inte ens är jämförbart, det eldades i varje hus. Lite hushållsdamm är ingenting.

Det köper jag, men då var medellivslängden också betydligt lägre.

Och det var mycket pga det som du nämner.
Citera
2023-09-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Förr i tiden så var miljön både ute och inne mycket sämre. Många värmde upp sina hus genom att elda och sen kan du bara räkna ut hur det blir om en stad som Stockholm börjar elda med ved. Även om befolkningen kanske bara var en femtedel så räcker det ändå. Ventilationen i husen var dessutom mycket sämre på den tiden och förbränningen på veden var säkerligen så där.

På detta kan man sen lägga till att folk sopade inne i sina hus då det inte fanns dammsugare, man förflyttade helt enkelt bara de stora sakerna till soptunnan medans allt finkornigt damm fortfarande fanns kvar i luften.

Vägar var sen också många gånger kullersten eller grusvägar beroende på hur centralt man bodde. Inte heller det var något som var enkelt att hålla rent.

Så vår miljö är mycket bättre idag men sen vette fan om det inte börjar bli lite för rent i våra hem med tanke på alla som är allergiska eller överkänsliga för olika typer av saker.

Hade en gammal kollega vars son mer eller mindre inte kunde gå utanför dörren pga allergi och astma. De köpte en lägenhet men då det bott en katt där många år tidigare så kunde de inte bo kvar utan fick sälja och istället köpa en helt nybyggd lägenhet där ingen bott innan. Kvinnan i familjen gjorde inte annat än att städa och feja hemma ska tilläggas. Så att ha för rent tror jag inte är lösningen heller.

Har man allergi så är den medicinska lösningen idag att man helt enkelt utsätts för det man är allergisk mot i små doser under kontrollerade former tills kroppen själv kan bygga upp ett försvar.

Tack, det var spännande läsning. Och det menar jag.

Men som jag precis skrev till ”OldFashioned”, på den tiden så levde dom inte så länge heller.

Jag försöker bara att gå till botten med om jag har ovanligt mycket damm i luften.
Blir lite nojjig då jag har fyra barn som bor hos mig varannan vecka.
Vill inte att dom ska lida för att farsan är fattig och bor i en gammal lägenhet.

Jag har (nästan) inte några vänner så kan inte köra hem till någon för att jämföra..
Citera
2023-09-14, 16:27
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag bytte namn på tråden.👍

Klarar lungorna att kvitta sig med damm som man andas in?

Var det anledningen till att folk med «dåliga» lungor fick plats på sjukhem ute på landet förr i tiden?
För att lungorna skulle få tid att återhämta sig?

1, Ja, till stor del.
2, Nej, men ja.
Citera
2023-09-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ja det är vanligt. Det är bl.a. hud och hår, och inte något du kan bli av med helt utan att ordna med en sluss in och skyddsdräkter.

Tillägg: Vill du göra något roligt av det så skaffa mikroskop och titta efter kvalster tillsammans med barnen.

Jag är faktiskt allergisk mot kvalster så jag är ganska noga med att skaka av (ute) och lufta sängkläderna varje dag.
Och fy fan vad det rasar av ”damm”, äckligt att man ligger och sover i det där.😅
Citera
2023-09-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
1, Ja, till stor del.
2, Nej, men ja.

Tack! Men förklara gärna ”nej men ja”.
Citera
2023-09-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det går inte att eliminera allt damm om man inte bor i ett labb dvs.

Vet du varför det flyger runt så länge?

När jag inte har varit hemma på hela dagen så är det ändå damm som seglar runt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in