2023-09-14, 18:59
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..

Folk överlevde innan dammsugaren uppfanns så jag tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2023-09-14, 19:12
Medlem
Damm är inget problem. Människan har utvecklats i miljoner år att hantera damm. Det är mindre partiklar än vanligt damm som ställer till problem för lungorna. Damm är helt ofarligt.

Det finns tom en del som tyder på att damm är nyttigt.

Barn som växer upp skitigt har mindre allergier och problem med luftvägarna som astma.

Det bästa för barn luftmässigt är att växa upp på lantbruk med djur och regelbundet utsättas för hö, damm, djurpäls, bajs och liknande. Lite skit rensar magen och lungorna.
Senast redigerad av GrayPagan 2023-09-14 kl. 19:16.
Citera
2023-09-14, 19:16
Medlem
Timoteuss avatar
Jo, visst ser jag damm hemma. Men jag tittar nog inte i solstrimmorna lika ofta som du. Jag fattar inte heller hur det blir så inihelvete dammigt hela tiden.
Men jag har noterat att det blir dammigast i de rum där jag vistas mest. Så det stämmer att damm=hudavskrap.
Sedan tror jag att det blir mer eller mindre äckligt beroende på hur ens hem är planerat. I vissa rum är luftströmmen sådan att det blir dammråttor i hörnen, under möbler etc. I andra rum är hela golvet mer jämndammigt och dammet ligger mer still när det väl fallit.
Citera
2023-09-14, 19:17
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag rekommenderar starkt en luftrenare.
Varför då?
Citera
2023-09-14, 19:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack, det var spännande läsning. Och det menar jag.

Men som jag precis skrev till ”OldFashioned”, på den tiden så levde dom inte så länge heller.

Jag försöker bara att gå till botten med om jag har ovanligt mycket damm i luften.
Blir lite nojjig då jag har fyra barn som bor hos mig varannan vecka.
Vill inte att dom ska lida för att farsan är fattig och bor i en gammal lägenhet.

Jag har (nästan) inte några vänner så kan inte köra hem till någon för att jämföra..

Du kanske hem till exet och se hur dammigt hon har och jämföra med hur illa det är hos dig.
Inget fel att bo i en äldre lägenhet annars och håller man bara rent så är det ok.

Du kanske ska inhandla dig en dammsugarrobot som helt enkelt kan gå över golvet varje dag. Känner du att du behöver så finns de varianter med moppfunktion också. Den moppar då endast med vatten ska tilläggas.

Hur är din ventilation i lägenheten? Är den dålig så kanske du kan be hyresvärden eller föreningen att titta över detta.
Citera
2023-09-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Om jag ska skrämma upp dig ännu mer...
Bra att du kollat asbest, men minst lika viktigt är att kolla kvartsdamm.
.

Varför skulle jag ha kvartsdamm hemma?

Mitt hus är inte byggt i sten.
Citera
2023-09-14, 19:46
Medlem
ollepolle90s avatar
Köp en robotdammsugare, förslagsvis Roborock.

Ta bort mattor och gardiner
Citera
2023-09-14, 19:47
Avstängd
Skaffa en ozonrenare (jonisering) och en luftrenare - typ pullman a300 så kirrar du biffen
Citera
2023-09-14, 20:00
Medlem
Citat:
Varför skulle jag ha kvartsdamm hemma?

Mitt hus är inte byggt i sten.
Men du var osäker på om det var byggt av asbest?

Det är ju bra om ditt hus är fritt från kvarts.
Ganska ovanligt att hus är helt fria från betong, flytspackel, kakel och allt annat skit som innehåller kvarts.. Men uppenbarligen finns det sånna hus eftersom du bor i ett.
Citera
2023-09-14, 20:31
Medlem
Ta't lugnt 👍
Citera
2023-09-14, 20:50
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..

Damm är inget vidare vad värre är byggdamm från exempelvis renovering sånt ligger kvar i luften och känns allmänt skadligt.
Citera
2023-09-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Din inställning till damm är något helt annat och inte gångbart i samma dialog om patienter på tidigare sjukhem för folk med dåliga lungor. Sanatorier bör vara det du åsyftar. Där behandlades folk med allvarliga bakteriella infektioner som satte ner andningsförmågan.

Damm är ofarligt. Vi ser oftast damm i luften när ljuset ligger på inomhus i mindre lokaler. Du säger att du har allergi mot kvalster. Då kan du vädra, frysa in, plasta in och dona dig trött. Det går inte att komma ifrån. Har aldrig hört om kvalsterallergi som ger större besvär. Du får hitta den antihistamintablett som fungerar bäst.

Ja, jag menade Sanatorier.

Tack för svaret.

Hjälpte det patienterna att vara ute på landet omgiven av frisk luft eller trodde man bara det?

Jag tar Loratadin mot kvalster-allergien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in