Citat:
Ursprungligen postat av
Bill-N
Det går bra att ändra. Jag mätte noga och ändrade bi-ytans storlek med mera. Det finns väl uppgifter i informationen om hur man ska bedöma standarden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kamreren
Biyta är yta som nås direkt från bostaden, men som inte anses vara boyta. Tex källarplan, eller mer än sju meter från yttervägg inåt i ett sutteränghus på bottenplan. Ett fristående garage är alltså inte biyta.
Taxvärdet spelar inte jättestor roll sedan fastighetsskatten togs bort, men den kan komma tillbaka, vem vet.
Kök är i regel normal standard, om du inte lagt rejält krut på märkesvaror/tillverkare, står på skatteverkets sida. Det finns sätt att räkna ut byggår om man utökat boytan vid olika tillfällen, kolla skatteverkets sida, där finns info om det. Din fråga verkar dock gälla utbyggnad 2021-2023, har du inte byggt något under den tiden behöver du nog inte fylla i den.
Jag har ett 1-plans hus så ingen källare eller övervåning.
Garaget sitter vägg i vägg med huset och i samband med utbyggnaden gjordes en dörr för att kunna gå direkt in i huset.
Övrigt så vet jag inte vad biytan skulle kunna vara. Har bara en liten klädkammare på kanske 1,5 kvm. Tvättstuga och badrum räknas inte som biyta gissar jag? Så då bör de 30 kvm som står sedan tidigare va garaget.
Köket uppgraderades lite för ca 10 år sedan men bara genom att byta bänkskiva och vitvaror. Idag bör de väl nästan räknas som gamla och är inga dyra märken.
Man är ju lite orolig att dom ska komma och säga något i efterhand, att man inte ändrat på 10-15 år och då få något straff för de. Annars känns de som man kan skita i att ändra. Är ju någon enstaka poäng hit eller dit.
Garaget skulle gå från 2 till 4p och köket från 9 till 6p.