Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Minns inte jag sagt något sådant? Jag bemötte bara ett generaliserande uttalande om västerländska kvinnor. Som sedan i efterhand backats tillbaka av dig till att avse endast en snäv ålderskategori. Bra så. Hela frågan kunde enligt min mening ha undvikits om du varit mer precis. Vilket föranledde min fråga om du tyckte ditt uttalande var begåvat. Så: Var det begåvat?
Fast innan sa du ja att den var det, bara inte lika signifikant som kvinnans? Hur ska du ha det?
Det är väl snarare en konsekvens av sociala skyddsnät, preventivmedel och tillgång till fri abort än sexuell frigörelse?
Det är väl snarare en konsekvens kvinnor numera har större möjligheter att skilja sig och inte längre behöver en man för att överleva än sexuell frigörelse??
Ja innan piller fanns var det svårt att gå på piller, det är korrekt.
Gällande att knulla runt: Om du istället för att gissa tittar på faktiskt data är det en blygsam ökning vi talar om sedan år 2000 gällande antalet sexpartners:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw...03833-g002.jpg
Och de här sifforna är från USA, dating-apparnas och hook-up-kulturens högborg. Tycks inte riktigt passa med vad du hört från Fresh&Fit, va? Varför tror du inte att de här radikala förändringarna du pratat om syns?
Så varför tog du dem som primärt exempel? Och sa att de "gett kvinnor enorm sexuell makt"?
Och där kom nästa Fresh&Fit talking point, kul. Vilken data förlitar du dig på när du gör dessa påståenden? Hur många tjejer i % tror du får alla dessa DM:s och följs av tusentals killar?
Varför tror du inte att dessa oändliga alternativ visar sig i statistiken? Och har det i själva verket inte sedan betydligt längre tillbaka än två decennier varit extremt enkelt för en kvinna att skaffa en tillfällig sexpartner om hon så önskade?
Minns inte att jag sagt att onlyfans är en bra idé eller gynnsamt för samhället? Jag vet inte riktigt var du får de här sakerna ifrån?
Citat:
Minns inte jag sagt något sådant? Jag bemötte bara ett generaliserande uttalande om västerländska kvinnor. Som sedan i efterhand backats tillbaka av dig till att avse endast en snäv ålderskategori. Bra så. Hela frågan kunde enligt min mening ha undvikits om du varit mer precis. Vilket föranledde min fråga om du tyckte ditt uttalande var begåvat. Så: Var det begåvat?
En gång för alla; den gemene svenska kvinnan har fått i sig minst 2 kukar i sitt liv. Sluta låtsas som något annat.
Citat:
Fast innan sa du ja att den var det, bara inte lika signifikant som kvinnans? Hur ska du ha det?
När har jag sagt att mannens var det? Jag skrev "särskilt kvinnors sexualitet", det ska inte tolkas som att jag riktar fokus på mannens sexualitet. Sluta fastna på ord och uttryck och inse att det är kvinnans sexualitet som förändrats senaste två tre decennierna. Att män knullar runt idag är nog inte så konstigt, då mannen alltid knullat runt. Det skedde även under kärnfamiljens och religionens tid.
Citat:
Det är väl snarare en konsekvens av sociala skyddsnät, preventivmedel och tillgång till fri abort än sexuell frigörelse?
Det är flera faktorer inblandade, bland annat de du nämner. Även pga kvinnans självständighet och vilja att satsa på "karriär" istället. Eller för att kvinnan inte "hittat den rätta". När kvinnor har fler alternativ att välja mellan så blir det svårt att fastna för ett alternativ. Kan ta mig själv som exempel, jag tror jag inte är den enda mannen som skulle nöja sig med en tjej om man hade haft möjligheten att välja och vraka kvinnor. Finns mycket man kan lägga till som faktorer. Givetvis är sexuell frigörelse en del av den. Nu är jag inte den som vill tvinga kvinnor till något, det enda jag säger är att det kommer leda till konsekvenser.
Citat:
Det är väl snarare en konsekvens kvinnor numera har större möjligheter att skilja sig och inte längre behöver en man för att överleva än sexuell frigörelse??
Det ena utesluter inte den andra. Sexuell frigörelse gör att man siktar sig på männen med störst status. Kvar blir den stora massan unga män som inte har status, och som därav inte kommer hitta någon.
Citat:
Ja innan piller fanns var det svårt att gå på piller, det är korrekt.
Gällande att knulla runt: Om du istället för att gissa tittar på faktiskt data är det en blygsam ökning vi talar om sedan år 2000 gällande antalet sexpartners:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw...03833-g002.jpg
Och de här sifforna är från USA, dating-apparnas och hook-up-kulturens högborg. Tycks inte riktigt passa med vad du hört från Fresh&Fit, va? Varför tror du inte att de här radikala förändringarna du pratat om syns?
Finns statistik för allt. Kan cherrypicka mina egna också som stärker min tes. Gå på empiri istället om du vill låta trovärdig.
Citat:
Så varför tog du dem som primärt exempel? Och sa att de "gett kvinnor enorm sexuell makt"?
För att Tinder och sådana dejtingappar haft en påverkan? Nu är tinder och sådant skit utdöende men andra sociala medier appar som instagram funkar i praktiken som dejtingappar. Därför jämställer jag instagram, som är en social media, med dejtingappar.
Citat:
Och där kom nästa Fresh&Fit talking point, kul. Vilken data förlitar du dig på när du gör dessa påståenden? Hur många tjejer i % tror du får alla dessa DM:s och följs av tusentals killar?
Måste du verkligen ha källa för att tro att kvinnor idag har betydligt fler alternativ att välja mellan jämfört med för bara 10-20 år sedan?
Citat:
Varför tror du inte att dessa oändliga alternativ visar sig i statistiken? Och har det i själva verket inte sedan betydligt längre tillbaka än två decennier varit extremt enkelt för en kvinna att skaffa en tillfällig sexpartner om hon så önskade?
Vilken statistik pratar du om? Vi pratar om att kvinnor kan dejta runt och "söka lyckan" och "söka den rätte" i all oändlighet istället för att fokusera på en man/dejt i taget eller binda med en man under en längre tid. Du tror inte det har en påverkan att kvinnor med dagens teknik kan göra sig lättillgänglig för allsköns statusmän över hela världen jämfört med för 20-30 år sedan när man endast var ett alternativ för närmaste grannby/skola? Komigen nu.
Citat:
Minns inte att jag sagt att onlyfans är en bra idé eller gynnsamt för samhället? Jag vet inte riktigt var du får de här sakerna ifrån?
I sådana fall har du sovit under en sten. Senaste åren har det exploderat med helt vanliga kvinnor som börjat tjäna pengar på onlyfans och skippa vanliga jobb.