Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Tsunamin var en extraordinär händelse. Jag var i Thailand då och blev evakuerad utan extra kostnad. Med vanligt flyg ska sägas. Jag hade ju en biljett hem en vecka senare iofs så jag hade ju betalat.
Det deklarerades som katastrofområde och man fick inte vara kvar. Norskarna åkte på samma plan och hamnade på Arlanda eller Landvetter. Folk blev satta i en taxi och fick åka 50 mil sista biten hem om det var så.
Kodordet är force majeure, katastrof och nödläge där det togs nationella regeringsbeslut för det som turister drabbats av som de inte rimligen kan ta hela ansvaret för själva.
Skillnad om du bara åker moppe som vanlig turist. Alla försäkringar har villkor och begränsningar. Du är försäkrad av det allmänna inom Sveriges gränser men inte utanför. Man är fri att resa och hoppa fallskärm etc etc men det är på eget ansvar.
Folk blir fast i djungeln i Sydamerika, de kan få viss konsulär.hjålp.och låna pengar till hemresan men det kommer alltid en faktura senare.
Själv var min hemresa inbokad den 28:e dec 2004 redan, dessutom på morsans födelsedag, och som första plan därifrån hem - och in i landet - och bland de första som klev in på terminalen till smattrande kameror ala epilepsi & förstod ingenting ang omfattningen av händelsen.
Hörde nada av UD varken före, under eller efter vågjäveln.
Bara psykologi formulär skickat från Uppsala som en årlig påminnelse, stackars jävlar som fick ärrade psyken efteråt som blir lidande av detta.
Åkte ner till phuket 2 veckor efter händelsen åter igen, och höll på att klota med hojen rakt in i en jävla elefant ska tilläggas.
Fångade ormar i Kambodja och i Thailand, söp bönder under bordet, tågsurfa dieseltåg och sett mkt skevt shit - men detta var nog det osmartaste draget i mina ögon - man är inte stålmannen hur mycket man än vill, tror eller hoppas - ju tidigare man inser detta ju bättre.
Speciellt UTAN en försäkring. Jesus.
Hoppas hon klarar sig utan att bli en grönsak av vurpan dock, och med en ny klar insyn och tankesätt rikare utav detta.
Annars kan man dra ut kontakten direkt, gällande både grönsaksbiten och/eller vid ett nonchalerande av händelsen efteråt.