Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:
1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller
2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.
Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.
Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?
Skottet gick väl rakt genom kotpelaren och kroppspulsådern? I så fall var han antagligen borta innan han föll till marken. Avsiktlig precision eller tur, vem vet.
Andra kulan sparade han uppenbarligen till Lisbeth, men hon vände sig mot gm i skottögonblicket om jag förstått saken rätt.
Undrar hur lång tid det hann gå mellan skotten? Tänker att det säger något om gm: beslutsamhet och om han på förhand planerat att skjuta Lisbeth eller inte.
Gissar att gm förstod att Olof var död och att det var målet. Att likvidera Lisbeth handlade enbart om att hon inte skulle vittna.
Eller så fick han samvetskval över att döda Lisbeth men blev stressad och sköt på måfå efter viss tvekan. Sen fick han panik och stack. Det kanske i så fall peka på att gm inte var något ”proffs”.
Nån som handhavit den typ av revolver som gm av allt att döma använde och kan berätta hur lätt/svårt det är att hantera med precision i stressiga lägen jämfört med andra enhandsvapen? Egna erfarenheter sträcker sig till försvarets automatkarbiner, ksp och glock, vill jag minnas.