Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Varför sjunker speqta så mycket för? Ned 2.5% idag igen. Igår sjönk den 4.4%.
Tappat över 5000kr på bara en vecka. De har ju inte haft någon delårsrapport , så undrar varför börsen slaktar detta bolag så mycket just nu. Något sker som jag inte känner till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Speqta har väldigt många aktieägare, eventuellt är det Sveriges adhd förening som gått in o handlat.
Att många småsparare äger ett litet obskyrt bolag är inget kvalitetsbevis, utan tvärtom. Kollar man grafen över antal ägare på Avanza ser man också att majoriteten rusade in i aktien 2022 efter att Speqta meddelat att de sålt av "Vinklubben" och aviserat en jätteutdelning för pengarna man fick in för den försäljningen. Om jag ser rätt stod aktien i lägre kurs än vad utdelningen var på när det aviserades så kursen rusade och det lockade naturligtvis in Avanza-djuren. Årets utdelning härstammade också från den och en annan försäljning som jag tolkar det. Verksamheten som är kvar, "digital marknadsföring", tycks nämligen föga förvånande gå med förlust
https://borsdata.se/terminal/se/203-web/analys
Sen har man i år köpt ett bolag, BrightBid, som man finansierade genom en gigantisk emission och jätteutspädning av befintliga aktieägare (antalet aktier fyrdubblades). Hade ju varit bättre att spara kassan och betalat åtminstone en del kontant istället kan jag ju tycka men vad vet jag... Att man försökte hajpa bolaget man förvärvade med att det sysslar med AI verkar för övrigt inte ha gjort någon större kvarvarande effekt på aktiekursen. BrightBid verkar också bara generera massa förluster
https://www.allabolag.se/5592507957/brightbid-ab (-80 % i vinstmarginal för 2022...)
Ingen vill äga små olönsamma förlustbolag nu och i synnerhet inte om de verkar inom en bransch som annonsering på nätet som är bland det första man drar ner på när man vill spara pengar. Fråga dig själv varför du äger detta? Om du ägar det för att du tror att du ska få forsatta höga utdelningar så kan du bara glömma det. Eftersom Speqta nu bränt upp det mesta av kassan på stora utdelningar och verksamheten går med förlust så är det troliga att aktieägarna framöver istället för att få utdelningar kan räkna med att få pyttsa in pengar i nyemissioner. Att aktiekursen går neråt finns det absolut ingenting förvånande med.