2023-10-24, 20:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Tack majoren för dina hånfulla kommentarer och gratis diagnosticering.

Tror dock inte man räknar på de siffror som du slänger dig med och speqta har köpt upp ett annat företag och siktar mot England och resten av Europa.

Speqta har väldigt många aktieägare, eventuellt är det Sveriges adhd förening som gått in o handlat.

Speqta gav mig en väldigt bra avkastning förra gången så jag tänker vänta på årsmötet i februari innan jag eventuellt ger upp o säljer aktierna.

Vem vet du kanske har rätt eller så vänder det. Skadeglädje är den enda sanna glädjen som man brukar säga så glad för din skull.

Få se om jag köper aktier när lönen kommer, mer sugen på att slänga bort pengar på industrivärden, de går minus också.
Citera
2023-10-24, 20:55
Medlem
Black.Panthers avatar
Ps: speqta var väl lika usla förra året när de låg på 26-27 kr som de är nu. Så frågan kvarstår varför det går så dåligt.
Citera
2023-10-24, 22:12
Medlem
EgoistNs avatar
Woop, Woop... Det gick bra, men inte riktigt lika bra som det skulle kunnat ha gott om alla bitarna hade fallit på plats.
I övrigt skickar jag en hälsning till alla dem som har gjort sitt bästa för att misskreditera min person.
-Go with the flow..

Ingen nämnd, ingen glömd... https://www.youtube.com/watch?v=DcHKOC64KnE
Senast redigerad av EgoistN 2023-10-24 kl. 22:14.
Citera
2023-10-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Varför sjunker speqta så mycket för? Ned 2.5% idag igen. Igår sjönk den 4.4%.

Tappat över 5000kr på bara en vecka. De har ju inte haft någon delårsrapport , så undrar varför börsen slaktar detta bolag så mycket just nu. Något sker som jag inte känner till.
Citat:
Speqta har väldigt många aktieägare, eventuellt är det Sveriges adhd förening som gått in o handlat.
Att många småsparare äger ett litet obskyrt bolag är inget kvalitetsbevis, utan tvärtom. Kollar man grafen över antal ägare på Avanza ser man också att majoriteten rusade in i aktien 2022 efter att Speqta meddelat att de sålt av "Vinklubben" och aviserat en jätteutdelning för pengarna man fick in för den försäljningen. Om jag ser rätt stod aktien i lägre kurs än vad utdelningen var på när det aviserades så kursen rusade och det lockade naturligtvis in Avanza-djuren. Årets utdelning härstammade också från den och en annan försäljning som jag tolkar det. Verksamheten som är kvar, "digital marknadsföring", tycks nämligen föga förvånande gå med förlust https://borsdata.se/terminal/se/203-web/analys

Sen har man i år köpt ett bolag, BrightBid, som man finansierade genom en gigantisk emission och jätteutspädning av befintliga aktieägare (antalet aktier fyrdubblades). Hade ju varit bättre att spara kassan och betalat åtminstone en del kontant istället kan jag ju tycka men vad vet jag... Att man försökte hajpa bolaget man förvärvade med att det sysslar med AI verkar för övrigt inte ha gjort någon större kvarvarande effekt på aktiekursen. BrightBid verkar också bara generera massa förluster https://www.allabolag.se/5592507957/brightbid-ab (-80 % i vinstmarginal för 2022...)

Ingen vill äga små olönsamma förlustbolag nu och i synnerhet inte om de verkar inom en bransch som annonsering på nätet som är bland det första man drar ner på när man vill spara pengar. Fråga dig själv varför du äger detta? Om du ägar det för att du tror att du ska få forsatta höga utdelningar så kan du bara glömma det. Eftersom Speqta nu bränt upp det mesta av kassan på stora utdelningar och verksamheten går med förlust så är det troliga att aktieägarna framöver istället för att få utdelningar kan räkna med att få pyttsa in pengar i nyemissioner. Att aktiekursen går neråt finns det absolut ingenting förvånande med.
Citera
2023-10-24, 23:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Ja jag har speqta för utdelningen, om jag köpte upp Saab aktier för en halv miljon så skulle jag fortfarande ha sämre utdelning än vad jag fick på speqta.

Jag skulle ha råd att ha kvar Aktiern om den ger bra utdelning vart tredje år. Men frågan är hur lång ökenvandring vi har framför oss. Jag har ibland funderar på att ge upp o sälja speqta o köpa Boliden eller Volvo istället men det är väl hoppet om den där grymma utdelningen som gör att jag kvarstannar. Vet inte om speqta kan sjunka så mycket mer så borde ha råd att vänta på beskedet.
Citera
2023-10-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ja jag har speqta för utdelningen
Då kan du sälja dem nu för du lär inte se någon mer utdelning. Utdelningarna som varit kommer som sagt från försäljning av bolag och inte från kassaflöde från den löpande verksamheten. Det är för övrigt idiotiskt att köpa en aktie bara baserat på utdelningen vilket du fått en förstahandserfarenhet av nu.
Citera
2023-10-24, 23:36
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ja jag har speqta för utdelningen, om jag köpte upp Saab aktier för en halv miljon så skulle jag fortfarande ha sämre utdelning än vad jag fick på speqta.

Jag skulle ha råd att ha kvar Aktiern om den ger bra utdelning vart tredje år. Men frågan är hur lång ökenvandring vi har framför oss. Jag har ibland funderar på att ge upp o sälja speqta o köpa Boliden eller Volvo istället men det är väl hoppet om den där grymma utdelningen som gör att jag kvarstannar. Vet inte om speqta kan sjunka så mycket mer så borde ha råd att vänta på beskedet.

bzo har rätt, du kan sälja Speqta om du hoppas på samma utdelning igen för det kommer du inte få.

Att investera för hög utelning är inte nödvändigtvis dåligt men möjligen att man ska fokusera på att få så mycket utdelning som möjligt i fem år istället för att köpa alla Intrum och Speqtra som har ohållbart höga utdelningar som sen försvinner.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-24 kl. 23:46.
Citera
2023-10-24, 23:53
Medlem
MrLevaLivets avatar
+44 kr! Gettin Paid!

Lyckades fiska försvars - RTX Corp som fortsatt starkt, sålde av vinst idag, kul med tanke på att Elkem samlar damm i byrålådan... Zzzz.

Nä men ärligt vem fasiken köper axier nu när man t ex kan låsa på sparkonto 3 mån för 4,25%. För att inte tala om jänkarna som kan handla räntepapper med ännu högre (säker) avkastning. Nä, run for your lives, här är det köpstopp iaf, får se hur länge det håller. Ännu mera fasträntekonto. Lycka till alla.
Citera
2023-10-24, 23:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
bzo har rätt, du kan sälja Speqta om du hoppas på samma utdelning igen för det kommer du inte få.

Att investera för hög utelning är inte nödvändigtvis dåligt men möjligen att man ska fokusera på att få så mycket utdelning som möjligt i fem år istället för att köpa alla Intrum och Speqtra som har ohållbart höga utdelningar som sen försvinner.

Tror du på noll kronor i utdelning nästa år eller reducerad? Jag har ganska många fler aktier nu än förra gången så även om utdelningen minskade med 50% så skulle det bli en del.

Jag tycker det finns företag som kan vara intressanta som vilande bolag dvs jag köper upp mig på t ex 10 000 aktier i vimab eller speqta och vart tredje år så får jag mellan 70-300 000kr, det skulle jag tjäna på jämfört med de mer etablerade bolagen. Sedan är det ju svårt o veta framtiden , även de etablerade bolagen går ju minus nu.
Citera
2023-10-25, 00:12
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Tror du på noll kronor i utdelning nästa år eller reducerad? Jag har ganska många fler aktier nu än förra gången så även om utdelningen minskade med 50% så skulle det bli en del.

Jag tycker det finns företag som kan vara intressanta som vilande bolag dvs jag köper upp mig på t ex 10 000 aktier i vimab eller speqta och vart tredje år så får jag mellan 70-300 000kr, det skulle jag tjäna på jämfört med de mer etablerade bolagen. Sedan är det ju svårt o veta framtiden , även de etablerade bolagen går ju minus nu.

Jag tror på noll kronor i utdelning. Det är dock ingen säker prognos men jag tror definitivt att 50% reducerat är alldeles för högt.

De har för närvarande 45 miljoner i kassan och de hade negativt kassaflöde med 17 miljoner i de två senaste kvartalen. Att hoppas att de ska kunna dela ut 22 miljoner (hälften av senaste utdelningen) när de förlorar så pass mycket pengar i sin verksamhet och endast har 45 miljoner i kassan är för optimistiskt.

Jag är inte så insatt i bolaget så det är möjligt att de vänder på skutan och slutar blöda pengar men just nu ser det mörkt ut för framtida utdelningar.

Rent allmänt kan jag tipsa om att kika på bolag med direktavkastning typ 2-5%. Om direktavkastningen är 8% eller högre så är det något fuffens på gång. Såna nivåer är sällan uthålliga. En så hög direktavkastning är en signal från marknaden om att utdelningen ska ner.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-25 kl. 00:16.
Citera
2023-10-25, 00:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag tror på noll kronor i utdelning. Det är dock ingen säker prognos men jag tror definitivt att 50% reducerat är alldeles för högt.

De har för närvarande 45 miljoner i kassan och de hade negativt kassaflöde med 9 miljoner i senaste kvartalet. Att hoppas att de ska kunna dela ut 22 miljoner (hälften av senaste utdelningen) när de förlorar så pass mycket pengar i sin verksamhet och endast har 45 miljoner i kassan är för optimistiskt.

Jag är inte så insatt i bolaget så det är möjligt att de vänder på skutan och slutar blöda pengar men just nu ser det mörkt ut för framtida utdelningar.

Rent allmänt kan jag tipsa om att kika på bolag med direktavkastning typ 2-5%. Om direktavkastningen är 8% eller högre så är det något fuffens på gång. Såna nivåer är sällan uthålliga.

Ok tack för svar. Det som är lite tråkigt med de etablerade bolagen är att utdelningen blir så minimal. Liksom lägga 500 000kr på Saab och få ynka 5000 kr i utdelning är trist.

Tycker du jag ska lägga pengarna från speqta på något av mina kvarvarande bolag eller köpa något annat? Vad tycker du om Boliden, Volvo eller Saab? W5 solutions går ju bra men har alltid noll kronor i utdelning, det är trist, då kan jag lika gärna lägga pengarna på fonden.
Citera
2023-10-25, 00:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

De har för närvarande 45 miljoner i kassan och de hade negativt kassaflöde med 17 miljoner i de två senaste kvartalen. Att hoppas att de ska kunna dela ut 22 miljoner (hälften av senaste utdelningen) när de förlorar så pass mycket pengar i sin verksamhet och endast har 45 miljoner i kassan är för optimistiskt.

Rent allmänt kan jag tipsa om att kika på bolag med direktavkastning typ 2-5%. Om direktavkastningen är 8% eller högre så är det något fuffens på gång. Såna nivåer är sällan uthålliga. En så hög direktavkastning är en signal från marknaden om att utdelningen ska ner.

Vad tycker du om Astra Zeneca. Dyr aktie men kanske säkrare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in