Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Ok tack för svar. Det som är lite tråkigt med de etablerade bolagen är att utdelningen blir så minimal. Liksom lägga 500 000kr på Saab och få ynka 5000 kr i utdelning är trist.
Tycker du jag ska lägga pengarna från speqta på något av mina kvarvarande bolag eller köpa något annat? Vad tycker du om Boliden, Volvo eller Saab? W5 solutions går ju bra men har alltid noll kronor i utdelning, det är trist, då kan jag lika gärna lägga pengarna på fonden.
Volvo och Boliden är rätt cykliska aktier där intjäningen (och också utdelningen) går upp och ner rätt mycket över tid. Men, det är i grunden bra bolag med bra verksamheter som går att hålla över tid. Bäde Volvo och Boliden har haft goda tider bakom sig men man det är aktier som går att hålla långsiktigt även om det skulle bli 1-2 svagare år framöver. Du kan köpa de här men var beredd på att utdelningen i dessa går upp och ner upp och ner med konjukturen men i genomsnitt så genererar de bra med pengar över tid.
Ja, jag vet att 3% utdelning är tråkigt men när marknaden sätter 10% utdelning är det nästan alltid på aktier av typ Intrum som har stora problem och kommer få skära ner utdelningen. De enda bolag som har jättehög direktavkastning år efter år är banker och telekommunikation.