2023-10-25, 10:12
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ok tack för svar. Det som är lite tråkigt med de etablerade bolagen är att utdelningen blir så minimal. Liksom lägga 500 000kr på Saab och få ynka 5000 kr i utdelning är trist.

Tycker du jag ska lägga pengarna från speqta på något av mina kvarvarande bolag eller köpa något annat? Vad tycker du om Boliden, Volvo eller Saab? W5 solutions går ju bra men har alltid noll kronor i utdelning, det är trist, då kan jag lika gärna lägga pengarna på fonden.

Volvo och Boliden är rätt cykliska aktier där intjäningen (och också utdelningen) går upp och ner rätt mycket över tid. Men, det är i grunden bra bolag med bra verksamheter som går att hålla över tid. Bäde Volvo och Boliden har haft goda tider bakom sig men man det är aktier som går att hålla långsiktigt även om det skulle bli 1-2 svagare år framöver. Du kan köpa de här men var beredd på att utdelningen i dessa går upp och ner upp och ner med konjukturen men i genomsnitt så genererar de bra med pengar över tid.

Ja, jag vet att 3% utdelning är tråkigt men när marknaden sätter 10% utdelning är det nästan alltid på aktier av typ Intrum som har stora problem och kommer få skära ner utdelningen. De enda bolag som har jättehög direktavkastning år efter år är banker och telekommunikation.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-25 kl. 10:16.
Citera
2023-10-25, 10:16
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ok tack för svar. Det som är lite tråkigt med de etablerade bolagen är att utdelningen blir så minimal. Liksom lägga 500 000kr på Saab och få ynka 5000 kr i utdelning är trist.

Tycker du jag ska lägga pengarna från speqta på något av mina kvarvarande bolag eller köpa något annat? Vad tycker du om Boliden, Volvo eller Saab? W5 solutions går ju bra men har alltid noll kronor i utdelning, det är trist, då kan jag lika gärna lägga pengarna på fonden.
Bolidens VD hade väl gett upp hoppet om en extrautdelning nästa år, har väl gått lite knackigt för bolaget den senaste tiden särskillt med tanke på Rönnskärsbranden och vikande metallpriser. Försäkringspengar samt uppbyggande av ny elektrolys som brann ner känns dock som lite plåster på såren inom de kommande åren. Lär fortsätta bli bra utdelningar om man har lite längre sparhorisont.
Citera
2023-10-25, 11:47
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Volvo och Boliden är rätt cykliska aktier där intjäningen (och också utdelningen) går upp och ner rätt mycket över tid. Men, det är i grunden bra bolag med bra verksamheter som går att hålla över tid. Bäde Volvo och Boliden har haft goda tider bakom sig men man det är aktier som går att hålla långsiktigt även om det skulle bli 1-2 svagare år framöver. Du kan köpa de här men var beredd på att utdelningen i dessa går upp och ner upp och ner med konjukturen men i genomsnitt så genererar de bra med pengar över tid.

Ja, jag vet att 3% utdelning är tråkigt men när marknaden sätter 10% utdelning är det nästan alltid på aktier av typ Intrum som har stora problem och kommer få skära ner utdelningen. De enda bolag som har jättehög direktavkastning år efter år är banker och telekommunikation.

Ok tack, verkar som om Volvo går bättre än Boliden just nu. Funderar på om det är lite dåligt att ha både Volvo och industrivärden i samma portfölj?

Vad tycker du om Volvo vs Astra Zeneca ?
Citera
2023-10-25, 12:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ok tack, verkar som om Volvo går bättre än Boliden just nu. Funderar på om det är lite dåligt att ha både Volvo och industrivärden i samma portfölj?

Jag håller mig borta från läkemedel därför att det är extremt svåranalyserat. De kan tjäna mycket pengar men sen går något patent ut och de tjänar ingenting men så har de något forskningspreparat som ska tjäna mycket i framtiden och man måste förstå hur bra det kommer gå. Allt det här är helt hopplöst att förstå sig på så jag håller mig borta. Jag tycker att man måste ha åtminstone lite koll på risker och möjligheter i aktierna man äger för annars kommer man agera i panik och ta fel beslut.

Volvo och Boliden är lite mer rättframt. Man vet att det kommer svänga, man får räkna på någon genomsnittsintjäning under en konjukturcykel och kolla att man köper på rimliga värderingar. Det är inte så jättekomplicerat.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-25 kl. 12:27.
Citera
2023-10-25, 12:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag håller mig borta från läkemedel därför att det är extremt svåranalyserat. De kan tjäna mycket pengar men sen går något patent ut och de tjänar ingenting men så har de något forskningspreparat som ska tjäna mycket i framtiden och man måste förstå hur bra det kommer gå. Allt det här är helt hopplöst att förstå sig på så jag håller mig borta. Jag tycker att man måste ha åtminstone lite koll på risker och möjligheter i aktierna man äger för annars kommer man agera i panik och ta fel beslut.

Volvo och Boliden är lite mer rättframt. Man vet att det kommer svänga, man får räkna på någon genomsnittsintjäning under en konjukturcykel och kolla att man köper på rimliga värderingar. Det är inte så jättekomplicerat.

Ok tack för tipsen. Speqta gick upp lite idag men följde era råd och sålde allt i speqta och köpte Volvo b istället. Passade på att köpa lite fler aktier i industrivärden A med.

Nu hoppas jag att min portfölj ska vara lite mer stabil. Kanske köper lite fonder senare under veckan/månaden med.
Citera
2023-10-25, 14:17
Medlem
448s avatar
Citat:

Astra hade ju ath i somras så om dom inte har nått magisk kommer det dröja innan dom klår volvo ab
Pascal Soriot var ju tvungen kliva ur garderoben nu när aktien rasade för o rädda värdet o säga han blir kvar
Citera
2023-10-25, 14:43
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Astra hade ju ath i somras så om dom inte har nått magisk kommer det dröja innan dom klår volvo ab
Pascal Soriot var ju tvungen kliva ur garderoben nu när aktien rasade för o rädda värdet o säga han blir kvar

Aha ok, det blev Volvo istället, tror Astra är lite för komplicerat för mig

Ja la en order på avanza global men det stod att det syns först på kontot den 30 oktober dvs om fem dagar. Segt o vänta så länge.
Citera
2023-10-25, 15:16
Medlem
448s avatar
Citat:

Ja la en order på avanza global men det stod att det syns först på kontot den 30 oktober dvs om fem dagar. Segt o vänta så länge.

Mycke enklare

Är väl hyfsat pris på Astra om dom har en pillerportfölj som går igenom inom nått år vilket tar tid o läsa in sig på...
Citera
2023-10-25, 15:47
Medlem
KJosefs avatar
Idag glädjer vi oss åt det rapporterande bolaget Billerud som är upp 7%!
Citera
2023-10-25, 16:30
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:

VGWL kanske kan vara ett alternativ för dig om du verkligen vill handla till sekundpris och få dina andelar direkt.
Citera
2023-10-26, 04:58
Medlem
Finns ett bolag som heter Tendo, man kan köpa den idag och sälja med 50% vinst så fort det kommer nyhet snart om deras produkt. Kanske mer än 50% också. Mycket på gång i bolaget!
Citera
2023-10-26, 09:39
Medlem
Amors avatar
Kul att ha Essity och Saab idag när börsen i övrigt går ner mycket.

Känns för övrigt inspirerande med börsen nu, börjar kännas som bra köplägen som uppstår när det mesta trycks ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in