Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-22, 14:06
  #1
Avstängd
Akrypterads avatar
Jag vet inte riktigt om detta är rätt grupp att prata om betalsajter. Men gör en chansning annars får ni leda mig fram. Jag är ute efter att bygga en hemsida med sök resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt för mina tjänst.

Är det något som vet hur man gör detta eller kan köpa det färdigt mm?
__________________
Senast redigerad av Akrypterad 2023-10-22 kl. 14:13.
Citera
2023-10-22, 14:13
  #2
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
Jag vet inte riktigt om detta är rätt grupp att prata om betalsajter. Men gör en chansning annars får ni leda mig fram.

Jag är ute efter att bygga en hemsida med sök resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt för mina tjänst.

Är det något som vet hur man gör detta eller kan köpa det färdigt mm?
Lär dig koda, kolla upp spring boot för din backend, kanske typ Vue eller Angular för din frontend och Postgres som din databas. Hosta det sedan antingen på dig egen server eller typ AWS eller PRQ ifall du vill ha mer kontroll/säkerhet. Dock allt som allt, en betalsite är bara en vanlig webbsida där du låser upp vissa tjänster ifall en person har betalat, thats it.
Citera
2023-10-22, 14:15
  #3
Medlem
Kottkompotts avatar
Antingen lär du dig webbutveckla från början, eller så lär du dig wordpress.

WordPress är inte svårt att komma igång med, men prestandan är lite sådär om man inte meckar mycket med det, och att få mer avancerade funktioner kräver sitt meck också.
Citera
2023-10-22, 14:34
  #4
Avstängd
Akrypterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Antingen lär du dig webbutveckla från början, eller så lär du dig wordpress.

WordPress är inte svårt att komma igång med, men prestandan är lite sådär om man inte meckar mycket med det, och att få mer avancerade funktioner kräver sitt meck också.

Problemet är väll det om jag skal erkänna att jag kan inget om bygga hemsidor eller nåt sånt. Utan tänker mer att man skall göra det man är bäst på och resten lejer man bort.

Så rätt man gör det man är bäst på.
Citera
2023-10-22, 14:45
  #5
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
Problemet är väll det om jag skal erkänna att jag kan inget om bygga hemsidor eller nåt sånt. Utan tänker mer att man skall göra det man är bäst på och resten lejer man bort.

Så rätt man gör det man är bäst på.
Ja visst kan du leja bort det, om du har några tiotusental till hundratusental kronor att ligga ute med.

Det finns fler än du som säger sig ha idén och vill att någon annan jobbar gratis till pengarna rullar in.
Citera
2023-10-22, 14:51
  #6
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
Jag vet inte riktigt om detta är rätt grupp att prata om betalsajter. Men gör en chansning annars får ni leda mig fram. Jag är ute efter att bygga en hemsida med sök resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt för mina tjänst.

Är det något som vet hur man gör detta eller kan köpa det färdigt mm?
Ska du outsourca programmeringen så lär du få betala en större summa, då är det faktiskt bättre att lära sig webbutveckling och programmering, annars får du lämna ifrån dig massa uppgifter och hoppas att du hittar en pålitlig webbutvecklare/programmerare.

Sen, som betallösning, kan du alltid kolla upp stripe.com, använder själv dessa i ett antal projekt och i jobbet.

Som någon redan skrivit, så använd AWS (Amazon Web Service), där får du störst kontroll, och väldigt snabba servrar, och du kan tweaka i princip på allt. Dessa använder jag också, och rekommenderar därför dom.
Citera
2023-10-22, 17:26
  #7
Avstängd
Akrypterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Ska du outsourca programmeringen så lär du få betala en större summa, då är det faktiskt bättre att lära sig webbutveckling och programmering, annars får du lämna ifrån dig massa uppgifter och hoppas att du hittar en pålitlig webbutvecklare/programmerare.

Sen, som betallösning, kan du alltid kolla upp stripe.com, använder själv dessa i ett antal projekt och i jobbet.

Som någon redan skrivit, så använd AWS (Amazon Web Service), där får du störst kontroll, och väldigt snabba servrar, och du kan tweaka i princip på allt. Dessa använder jag också, och rekommenderar därför dom.


Jo det ligger något i det du säger. Man kan ju köpa proffsiga hemsidor och webbshopar idag, det var där jag tänkte att man kunde köpa något likt lexbase eller nåt med söktjänst som är redan nästan färdiga lösningar mm
Citera
2023-10-22, 18:42
  #8
Medlem
pn222jws avatar
Att köpa en och sen göra om den "lite grann" verkar prisvärt...ha också stenkoll på din server hosting -
GoDaddy är väl okej.
Citera
2023-10-25, 14:54
  #9
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Låter som en intressant idé, även om det redan finns tillgängligt gratis att hämta för någon som innehar endast en e-postadress. Sedan finns det en del webbplatser där ute som har denna tjänsten att visa domar mot en slant, bland annat Lexbase som TS nämner. Att bygga en sökplattform för domar och ta betalt för tjänsten kan vara givetvis ett smart move för att få en passiv inkomst. Men först och främst, tänk på dina konkurenter och när det gäller att hämta domar, finns det några saker att tänka på.

För att hämta domar behöver man tillgång till rätt datakällor. Domstolar och myndigheter brukar tillhandahålla API:er för sådana ändamål. Men var beredd på att det kan vara lite av en byråkratisk process att få tillgång till dessa. Ibland krävs det tillstånd eller samarbete med myndigheterna där man som privatperson har svårare att få tillgång till dessa möjligheter.

Jag rekommenderar att TS tar kontakt med relevanta domstolar, myndigheter eller rättsliga tjänsteleverantörer för att få den senaste och mest exakta informationen gällande tillgångarna.

När det kommer till att ta betalt för tjänsten, måste man naturligtvis se till att betalningsprocessen är säker och smidig för användarna. Att använda kryptering (SSL) för att skydda känslig information är givetvis uppenbart och bör vara en fundamental grund. Och för att undvika juridisk huvudvärk, se till att webbplatsen har tydliga användarvillkor och en väldigt tydlig integritetspolicy.

För att sätta upp betalningar kan TS använda sig av olika plattformar som Stripe eller PayPal. Det finns gott om dokumentation och guider därute för att hjälpa till med att integrera betalningsfunktioner på webbplatsen. Ramverket Laravel gör det smidigt också att utveckla en sådan plattform och har en hel del frilansar som är duktiga. Laravel kan anpassas väldigt mycket med olika typer av integrationer, m.m.

Lycka till med projektet!
Citera
2023-10-25, 19:08
  #10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .8h23quc2h75hycd64
För att hämta domar behöver man tillgång till rätt datakällor. Domstolar och myndigheter brukar tillhandahålla API:er för sådana ändamål. Men var beredd på att det kan vara lite av en byråkratisk process att få tillgång till dessa. Ibland krävs det tillstånd eller samarbete med myndigheterna där man som privatperson har svårare att få tillgång till dessa möjligheter.
Brukar de? Vad är detta för API:er? Jag är inte ironisk, utan undrar uppriktigt. Den enda jag känner till av betydelse är Lantmäteriets API och Bolagsverkets API, men den förstnämnda är väldigt dyr och Bolagsverkets verkar ha hög tröskelkostnad.
Citera
2023-10-25, 22:50
  #11
Avstängd
Akrypterads avatar
Jag kan inget om detta, mest bara nyfiken hur det går till liksom.
Citera
2023-10-26, 08:07
  #12
Medlem
31G350125s avatar
Skall man bygga en tjänst som Lexbase, måste börja med att bygga en databas. Har man kommit så långt, så har man nog kolla på dom API som olika betaltjänster erbjudet för att göra det till en betaltjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback