Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-26, 17:45
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Brukar de? Vad r detta fr API:er? Jag r inte ironisk, utan undrar uppriktigt. Den enda jag knner till av betydelse r Lantmteriets API och Bolagsverkets API, men den frstnmnda r vldigt dyr och Bolagsverkets verkar ha hg trskelkostnad.
Jag saknar konkreta erfarenheter av att ha direktkommunicerat med myndigheter angende tillgngligheten av att f tillgng till ngon/ngra API:er fr domar och de processer som krvs fr att f tillgng till dem. Vad jag r medveten om r dock att generellt sett kan det vara en ngot av en byrkratisk process att skra tillgngen till ngon API som hanteras av myndigheter.

Lantmteriets och Bolagsverkets API:er r knda och anvndbara fr mnga ndaml, men som du ppekar kan kostnaderna vara en utmaning fr dessa. Nr det kommer till domar specifikt rekommenderar jag starkt att direkt kontakta den aktuella domstolen eller relevanta juridiska instanser fr att f klarhet kring tillgngliga API:er, deras eventuella kostnader, och verlag mjligheterna att f tillgng till dem. Det kan ge en mer precisa och aktuell bild av situationen, tnker jag.
Citera
2023-10-26, 17:55
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Skall man bygga en tjnst som Lexbase, mste brja med att bygga en databas. Har man kommit s lngt, s har man nog kolla p dom API som olika betaltjnster erbjudet fr att gra det till en betaltjnst.
Absolut, det r en klok strategi att vervga nr TS bygger en tjnst som liknar exempelvis Lexbase. Att brja med att bygga en solid databas r ett viktigt frsta steg i strre projekt. Dock r det vrt att notera, fr att fylla databasen med relevanta och plitliga domar behver TS frmodligen ett legitimt och aktuellt API eller en tjnst frn myndigheten sjlv som TS kan anvnda sig av i sin egna tjnst.

S att innan TS ens brjar schemalgga sin databas kan det vara klokt att skra en plitlig klla fr den rttsliga informationen ocks. Att ha tillgng till ett officiellt API eller en tjnst frn myndigheten som kan ge TS informationen som behvs, s skerstller det att TS:s tjnst anvnder sig av korrekt och uppdaterad information, vilket nog ocks uppskattas av kunderna sen. Det kan ocks underltta i framtiden nr det gller att hlla TS:s tjnst synkroniserad med eventuella frndringar i rttsliga beslut och domar. Att ha det faktum klart och integrera ett plitligt API eller en tjnst frn relevanta myndigheter tidigt i processen kan allts spara TS mycket besvr lngre fram i framtiden och samtidigt kan det hjlpa till att bygga en robust och plitlig tjnst som lockar mer om det r ordentligt gjort och som kan backas med plitliga kllor frn myndigheterna sjlva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in