Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-26, 17:45
  #13
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Brukar de? Vad är detta för API:er? Jag är inte ironisk, utan undrar uppriktigt. Den enda jag känner till av betydelse är Lantmäteriets API och Bolagsverkets API, men den förstnämnda är väldigt dyr och Bolagsverkets verkar ha hög tröskelkostnad.
Jag saknar konkreta erfarenheter av att ha direktkommunicerat med myndigheter angående tillgängligheten av att få tillgång till någon/några API:er för domar och de processer som krävs för att få tillgång till dem. Vad jag är medveten om är dock att generellt sett kan det vara en något av en byråkratisk process att säkra tillgången till någon API som hanteras av myndigheter.

Lantmäteriets och Bolagsverkets API:er är kända och användbara för många ändamål, men som du påpekar kan kostnaderna vara en utmaning för dessa. När det kommer till domar specifikt rekommenderar jag starkt att direkt kontakta den aktuella domstolen eller relevanta juridiska instanser för att få klarhet kring tillgängliga API:er, deras eventuella kostnader, och överlag möjligheterna att få tillgång till dem. Det kan ge en mer precisa och aktuell bild av situationen, tänker jag.
Citera
2023-10-26, 17:55
  #14
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Skall man bygga en tjänst som Lexbase, måste börja med att bygga en databas. Har man kommit så långt, så har man nog kolla på dom API som olika betaltjänster erbjudet för att göra det till en betaltjänst.
Absolut, det är en klok strategi att överväga när TS bygger en tjänst som liknar exempelvis Lexbase. Att börja med att bygga en solid databas är ett viktigt första steg i större projekt. Dock är det värt att notera, för att fylla databasen med relevanta och pålitliga domar behöver TS förmodligen ett legitimt och aktuellt API eller en tjänst från myndigheten själv som TS kan använda sig av i sin egna tjänst.

Så att innan TS ens börjar schemalägga sin databas kan det vara klokt att säkra en pålitlig källa för den rättsliga informationen också. Att ha tillgång till ett officiellt API eller en tjänst från myndigheten som kan ge TS informationen som behövs, så säkerställer det att TS:s tjänst använder sig av korrekt och uppdaterad information, vilket nog också uppskattas av kunderna sen. Det kan också underlätta i framtiden när det gäller att hålla TS:s tjänst synkroniserad med eventuella förändringar i rättsliga beslut och domar. Att ha det faktum klart och integrera ett pålitligt API eller en tjänst från relevanta myndigheter tidigt i processen kan alltså spara TS mycket besvär längre fram i framtiden och samtidigt kan det hjälpa till att bygga en robust och pålitlig tjänst som lockar mer om det är ordentligt gjort och som kan backas med pålitliga källor från myndigheterna själva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback