Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-22, 14:06
Medlem
Akrypterads avatar
Jag vet inte riktigt om detta r rtt grupp att prata om betalsajter. Men gr en chansning annars fr ni leda mig fram. Jag r ute efter att bygga en hemsida med sk resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt fr mina tjnst.

r det ngot som vet hur man gr detta eller kan kpa det frdigt mm?
Senast redigerad av Akrypterad 2023-10-22 kl. 14:13.
Citera
2023-10-22, 14:13
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
Jag vet inte riktigt om detta r rtt grupp att prata om betalsajter. Men gr en chansning annars fr ni leda mig fram.

Jag r ute efter att bygga en hemsida med sk resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt fr mina tjnst.

Lr dig koda, kolla upp spring boot fr din backend, kanske typ Vue eller Angular fr din frontend och Postgres som din databas. Hosta det sedan antingen p dig egen server eller typ AWS eller PRQ ifall du vill ha mer kontroll/skerhet. Dock allt som allt, en betalsite r bara en vanlig webbsida dr du lser upp vissa tjnster ifall en person har betalat, thats it.
Citera
2023-10-22, 14:15
Medlem
Kottkompotts avatar
Antingen lr du dig webbutveckla frn brjan, eller s lr du dig wordpress.

WordPress r inte svrt att komma igng med, men prestandan r lite sdr om man inte meckar mycket med det, och att f mer avancerade funktioner krver sitt meck ocks.
Citera
2023-10-22, 14:34
Medlem
Akrypterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Antingen lr du dig webbutveckla frn brjan, eller s lr du dig wordpress.

WordPress r inte svrt att komma igng med, men prestandan r lite sdr om man inte meckar mycket med det, och att f mer avancerade funktioner krver sitt meck ocks.

Problemet r vll det om jag skal erknna att jag kan inget om bygga hemsidor eller nt snt. Utan tnker mer att man skall gra det man r bst p och resten lejer man bort.

S rtt man gr det man r bst p.
Citera
2023-10-22, 14:45
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Problemet r vll det om jag skal erknna att jag kan inget om bygga hemsidor eller nt snt. Utan tnker mer att man skall gra det man r bst p och resten lejer man bort.

S rtt man gr det man r bst p.
Ja visst kan du leja bort det, om du har ngra tiotusental till hundratusental kronor att ligga ute med.

Det finns fler n du som sger sig ha idn och vill att ngon annan jobbar gratis till pengarna rullar in.
Citera
2023-10-22, 14:51
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt om detta r rtt grupp att prata om betalsajter. Men gr en chansning annars fr ni leda mig fram. Jag r ute efter att bygga en hemsida med sk resultat typ www.lexbase.se och kunna ta betalt fr mina tjnst.

Ska du outsourca programmeringen s lr du f betala en strre summa, d r det faktiskt bttre att lra sig webbutveckling och programmering, annars fr du lmna ifrn dig massa uppgifter och hoppas att du hittar en plitlig webbutvecklare/programmerare.

Sen, som betallsning, kan du alltid kolla upp stripe.com, anvnder sjlv dessa i ett antal projekt och i jobbet.

Som ngon redan skrivit, s anvnd AWS (Amazon Web Service), dr fr du strst kontroll, och vldigt snabba servrar, och du kan tweaka i princip p allt. Dessa anvnder jag ocks, och rekommenderar drfr dom.
Citera
2023-10-22, 17:26
Medlem
Akrypterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Ska du outsourca programmeringen s lr du f betala en strre summa, d r det faktiskt bttre att lra sig webbutveckling och programmering, annars fr du lmna ifrn dig massa uppgifter och hoppas att du hittar en plitlig webbutvecklare/programmerare.

Sen, som betallsning, kan du alltid kolla upp stripe.com, anvnder sjlv dessa i ett antal projekt och i jobbet.

Som ngon redan skrivit, s anvnd AWS (Amazon Web Service), dr fr du strst kontroll, och vldigt snabba servrar, och du kan tweaka i princip p allt. Dessa anvnder jag ocks, och rekommenderar drfr dom.

Jo det ligger ngot i det du sger. Man kan ju kpa proffsiga hemsidor och webbshopar idag, det var dr jag tnkte att man kunde kpa ngot likt lexbase eller nt med sktjnst som r redan nstan frdiga lsningar mm
Citera
2023-10-22, 18:42
Medlem
pn222jws avatar
Att kpa en och sen gra om den "lite grann" verkar prisvrt...ha ocks stenkoll p din server hosting -
GoDaddy r vl okej.
Citera
2023-10-25, 14:54
Medlem
.8h23quc2h75hycd64s avatar
Lter som en intressant id, ven om det redan finns tillgngligt gratis att hmta fr ngon som innehar endast en e-postadress. Sedan finns det en del webbplatser dr ute som har denna tjnsten att visa domar mot en slant, bland annat Lexbase som TS nmner. Att bygga en skplattform fr domar och ta betalt fr tjnsten kan vara givetvis ett smart move fr att f en passiv inkomst. Men frst och frmst, tnk p dina konkurenter och nr det gller att hmta domar, finns det ngra saker att tnka p.

Fr att hmta domar behver man tillgng till rtt datakllor. Domstolar och myndigheter brukar tillhandahlla API:er fr sdana ndaml. Men var beredd p att det kan vara lite av en byrkratisk process att f tillgng till dessa. Ibland krvs det tillstnd eller samarbete med myndigheterna dr man som privatperson har svrare att f tillgng till dessa mjligheter.

Jag rekommenderar att TS tar kontakt med relevanta domstolar, myndigheter eller rttsliga tjnsteleverantrer fr att f den senaste och mest exakta informationen gllande tillgngarna.

Nr det kommer till att ta betalt fr tjnsten, mste man naturligtvis se till att betalningsprocessen r sker och smidig fr anvndarna. Att anvnda kryptering (SSL) fr att skydda knslig information r givetvis uppenbart och br vara en fundamental grund. Och fr att undvika juridisk huvudvrk, se till att webbplatsen har tydliga anvndarvillkor och en vldigt tydlig integritetspolicy.

Fr att stta upp betalningar kan TS anvnda sig av olika plattformar som Stripe eller PayPal. Det finns gott om dokumentation och guider drute fr att hjlpa till med att integrera betalningsfunktioner p webbplatsen. Ramverket Laravel gr det smidigt ocks att utveckla en sdan plattform och har en hel del frilansar som r duktiga. Laravel kan anpassas vldigt mycket med olika typer av integrationer, m.m.

Lycka till med projektet!
Citera
2023-10-25, 19:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .8h23quc2h75hycd64
Fr att hmta domar behver man tillgng till rtt datakllor. Domstolar och myndigheter brukar tillhandahlla API:er fr sdana ndaml. Men var beredd p att det kan vara lite av en byrkratisk process att f tillgng till dessa. Ibland krvs det tillstnd eller samarbete med myndigheterna dr man som privatperson har svrare att f tillgng till dessa mjligheter.
Brukar de? Vad r detta fr API:er? Jag r inte ironisk, utan undrar uppriktigt. Den enda jag knner till av betydelse r Lantmteriets API och Bolagsverkets API, men den frstnmnda r vldigt dyr och Bolagsverkets verkar ha hg trskelkostnad.
Citera
2023-10-25, 22:50
Medlem
Akrypterads avatar
Jag kan inget om detta, mest bara nyfiken hur det gr till liksom.
Citera
2023-10-26, 08:07
Medlem
31G350125s avatar
Skall man bygga en tjnst som Lexbase, mste brja med att bygga en databas. Har man kommit s lngt, s har man nog kolla p dom API som olika betaltjnster erbjudet fr att gra det till en betaltjnst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in