Citat:
Ursprungligen postat av
VinkelSleep
Varför ska en seriös journalist dra egna slutsatser kring saker? Han bevakar och rapporterar på ett seriöst sätt. Det verkar som att du vill att han ska rapportera på ett oseriöst sätt? Klart det kan finnas någon typ av "cover up", men det är inget som går att leda i bevis.
På någon nivå måste man ju dra slutsatser även som journalist. Vad som är intressant, relevant, hur saker hänger ihop osv.
Sen började diskussionen med frågan om vetenskaplighet: "Fel! CS försöker göra UFO-forskningen till en respektabel vetenskapsgren."
Citat:
Om vi ska vara konspirationsteoretiska så kan vi ju konstatera att det lika gärna skulle kunna vara så att David Grusch är en del av en psy-op (visst är det så ni brukar kalla det?) för att avleda en specifik grupps uppmärksamhet till UFO-frågan. Kanske började det bli jobbigt med alla knäppgökar som anslöt till konspirationsteorierna som uppstått QAnon, pizzagate, satanister, WEF och dylikt, då många av anhängarna till dessa teorier radikaliserats på kort tid och börjat utgöra ett riktigt hot. Kanske hoppas man att David Grusch ska avleda uppmärksamheten från dessa får som sväljer alla senaste trender inom konspirationsteorier med hull och hår. Jag spekulerar bara. Ingen vet ju. Vetenskapsjournalister ska inte spekulera utan skriva om det man vet.
Det är precis det jag menar. Någon form av konspiration måste det vara, och den sannolikaste är att Grusch talar sanning och att man har farkoster m.m.. Vill man inte tro på det så får man fundera över Blue Beam-konspirationer eller Ryssland eller nåt.
Citat:
Det hedrar honom att han oavsett vilket alltid rapporterar sakligt och korrekt.
Visst. Det är inget jag invänder emot, och det är helt klart positivt att han inte svävar iväg i fantasier som är ogrundade. Mitt problem är att han inte spekulerar alls oavsett grund. Hela poängen med att samla data är att nå en slutsats eller åtminstone en hypotes om vad det kan handla om.
Jag köper helt enkelt inte att någon som samlar så mycket data och information om fenomenet inte försöker hitta en förklaring. Jag kan liksom inte föreställa mig en människa som är så grå och byråkratisk att man inte börjar spekulera utifrån vad man vet, utan istället bara skriver rapport efter rapport om enskilda fall.
Jag ser inte hur man kan förbli en evig agnostiker som han. Antingen borde man väl förlora intresset eller också utveckla någon teori som man vill presentera som förklaring. Och även en agnostiker borde ju ha olika alternativ att välja mellan.
*
Men som du eller nån annan sa, kanske borde man starta ett alternativ till UFO-Sverige. "UAP-Sverige" kanske.