Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBalk
Dock verkar det ju ha framgått i intervjun att han inte gått klart utbildningarna han deltagit i.
Jag läste artikeln bakom betalvägg (tar alltid deras gratiserbjudande och säger upp direkt), men jag förstår inte riktigt om han har någon examen öht. Däremot verkar han ju varit tillräckligt kompetent och erfaren ändå, med chefs och direktörserfarenhet. Om så är fallet är ju en flera decennier gammal utbildning inte särskilt intressant.
Citerar mig själv för jag hade inte tid tidigare idag att citera ur artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Lagersten, som har bakgrund som bland annat informationsdirektör vid Försvarsmakten och olika direktörstjänster vid Västra Götalandsregionen, fick jobbet bland ett drygt fyrtiotal sökande. Bland de andra sökandena fanns flera säkerhetschefer, vd:ar och enhetschefer vid statliga myndigheter, regioner, kommuner och privata företag.
Expressen har granskat Erik Lagerstens ansökningshandlingar. Där framgår att han ändrat centrala uppgifter i sitt cv om sina utbildningsmeriter jämfört med när han åtta år tidigare sökte jobb hos Västra Götalandsregionen.
...
När det gäller utbildningar så sätter Lagersten upp som merit i sitt cv utbildningar som han inte har genomfört. Tycker du att det är okej?
– Det är inte min bild. Han har uppgett att han har studerat vid Stockholms universitet och det är min bild att det är korrekta uppgifter.
Det kan då vara intressant för alla som söker jobb i regionen att veta hur lite av en utbildning man behöver gå för att kunna sätta upp den utbildningen som en merit i sitt cv?
– Det är en hypotetisk fråga.
Lennartsson säger att Lagersten inte har förklarat för henne varför han har ändrat i sitt cv:
– Han har förklarat det för mig under den här anställningsprocessen att han påbörjade studier i ekonomi vid Stockholms universitet och att han inte slutförde dem.
Det är alltså Expos David Baas som skriver på sitt vanliga vis, insinuant och dåligt underbyggt. Man har dessutom lagt upp en faksimil av CV:t, men man har inte lagt upp den relevanta sidan där han anger sina utbildningsmeriter. Jag kan ju bara anta, men Baas slirar ju gärna lite på sanningen, och om direktörn inte uppger examen eller examensår så har han förstås inte ljugit om att han har den examen, däremot har han gått utbildningen. Frågan är om han dessutom uppgett kurser han tagit inom ramen för utbildningen, eller hur många poäng, isf framgår det ju för vem som helst att det inte handlar om en examen.
Koka soppa på en spik, kallar jag det här.