• 1
  • 2
2023-11-04, 02:55
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jag kör knappt bil under sommartid. Åker kommunalt och har elcykel som är sjukt smidig med handgas osv. Men på vintern är det lite långt till ICA och inte så skönt att cykla när det ösregnar/snöar och blåser kallt och är halt ute. Så vill ha en billig bil som enbart kommer köras hemifrån till affären några km bort och sen hem igen. Får vara skitful och rostig, det är skitsamma, behöver inte ha AC eller någon slags lyx öht. Kommer nog inte ens köra 100 mil per år. Jag hade en gammal Golf förut (dock på sommaren) som kostade 5000kr som höll i typ 300 mil men finns det nån bättre modell i detta syfte? Hittar inte många bilar under 10k numera så antar att jag får hosta upp lite mer. Förstår såklart att det handlar mycket om tur men kanske finns nån modell som lämpar sig bra för ändamålet.
Citera
2023-11-04, 03:02
Medlem
pn222jws avatar
Volvo 240 eller SAAB 900 måhända.
Citera
2023-11-04, 03:05
Medlem
Mjölks avatar
Skulle också slå ett slag för en volvo 2/7/900 serie, en 740 från -88 ish där är oftast väldigt underhållsfritt och på det bra värme som kan va skönt på vintern!
Citera
2023-11-04, 09:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Det är rätt mycket pengar för att bara åka och handla ibland, räcker väl med en gång per vecka om man kan planera lite?

Bör nästan vara billigare med taxi om du har mindre än en halvmil till affären.
Citera
2023-11-04, 10:23
Medlem
bushuss avatar
Kör hemleveans?
Citera
2023-11-04, 11:09
Medlem
NickLidstroms avatar
Kolla runt bland alla stora matbutiker om de erbjuder hemleverans där du bor, bara skriva in sitt postnummer på hemsidan. Annars har du ingen kompis med bil du skulle kunna veckohandla med?
Citera
2023-11-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Kör hemleveans?
Ja, det eller taxi blir både säkrare och billigare. Bilar tenderar alltid att kosta mer än man tror.
Citera
2023-11-04, 11:28
Medlem
Har du möljighet att ladda bilbatteriet hemma? Typ en motorvvärmarstolpe vid parkeringen.

Annars så lär bilbatteriet var tomt när du ska iväg och handla om den står typ en vecka och bara körs några kilometer.

Mackarna har haft en små hyrbilar till ganska förmånliga dynspriser så kan ju vara något.

Och sen göra storhandling en gång i månaden.
Citera
2023-11-04, 11:39
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det är rätt mycket pengar för att bara åka och handla ibland, räcker väl med en gång per vecka om man kan planera lite?

Bör nästan vara billigare med taxi om du har mindre än en halvmil till affären.
Finns ingen taxi i byn där jag bor. Att bara få hit taxin från grannstaden kostar ungefär 400kr.
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Kör hemleveans?

Hemleverans finns inte. Närmaste där är om jag betalar Foodora typ 200kr i leveransavgift för att få svinkall mat. Men mataffären (ja det finns bara en) har inte hemleverans.

Volvo 240, 740 osv. kostar väl rätt mycket numera då folk har de som just vinterbil? Inte ovanligt att man ser fina ex för mer än trippla av vad jag vill lägga.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-04 kl. 11:45.
Citera
2023-11-04, 11:41
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Har du möljighet att ladda bilbatteriet hemma? Typ en motorvvärmarstolpe vid parkeringen.

Annars så lär bilbatteriet var tomt när du ska iväg och handla om den står typ en vecka och bara körs några kilometer.

Mackarna har haft en små hyrbilar till ganska förmånliga dynspriser så kan ju vara något.

Och sen göra storhandling en gång i månaden.
Ja om jag pröjsar lite extra finns det såna parkeringsplatser.

Nån bemannad mack finns inte här.

Jag har haft bil här tidigare men vi snackar runt 100k och sen två lite billigare men ändå mer än jag tycker det är värt.
Citera
2023-11-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Ja om jag pröjsar lite extra finns det såna parkeringsplatser.

Nån bemannad mack finns inte här.

Jag har haft bil här tidigare men vi snackar runt 100k och sen två lite billigare men ändå mer än jag tycker det är värt.

Går ju att plocka in bilbatteriet med och ha det inomhus och ladda ibland
Citera
2023-11-04, 11:55
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Går ju att plocka in bilbatteriet med och ha det inomhus och ladda ibland
Alltså vi snackar 50 eller om det är 100kr extra i månaden så det är det minsta problemet.

Kollade för skojs skull upp 240 på Blocket. Ska du ha en i ok skick får du ju lägga minst 50k så förstår inte hur folk rekommenderar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in