2023-10-30, 12:48
Medlem
Nu handlar ju detta om nyare USB-C och inte om de gamla Lightning-kontakterna. Men ändå, kanske ger en fingervisning om kvalitetsskillnaderna... https://illvet.se/teknik/apple-eller...litetsskillnad
Citera
2023-10-30, 12:56
Medlem
Köp flätade tredjepartskablar, apple orginal har haft bedrövlig kvalite, den är dock bättre numera.
Citera
2023-10-31, 15:46
Medlem
ClownfiskIhuvudets avatar
Vad gör folk med sina laddare egentligen? Jag har i princip aldrig haft problem med att de går sönder. Har använt appleprodukter i många år, och verkligen inte varit rädd om grejerna. Ändå känner jag inte igen det folk skriver om sladdar som går sönder och laddare som börjar glappa osv. Har varit med om en gång att en laddsladd blev lite sliten vid fästet, men då var det en sladd som används väldigt mycket och i flera generationer av prylar.
Citera
2023-10-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu handlar ju detta om nyare USB-C och inte om de gamla Lightning-kontakterna. Men ändå, kanske ger en fingervisning om kvalitetsskillnaderna... https://illvet.se/teknik/apple-eller...litetsskillnad

Har visats flera liknande analyser/tester genom åren, och i princip ingen har bekräftat det som folk gastar om, att Apples laddare eller laddkablar skulle vara så extremt dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av ClownfiskIhuvudet
Vad gör folk med sina laddare egentligen? Jag har i princip aldrig haft problem med att de går sönder. Har använt appleprodukter i många år, och verkligen inte varit rädd om grejerna. Ändå känner jag inte igen det folk skriver om sladdar som går sönder och laddare som börjar glappa osv. Har varit med om en gång att en laddsladd blev lite sliten vid fästet, men då var det en sladd som används väldigt mycket och i flera generationer av prylar.

Har samma upplevelser även jag som haft Apple-prylar sen 2003 eller nåt sånt.
Citera
2023-11-01, 17:55
Medlem
Svårt att tro att de kablarna genomgått vanlig användning.
Ja Apples laddare och kablar är dyrare än konkurrenterna men av bättre kvalitet.
Citera
2023-11-01, 19:27
Medlem
WindowsSetups avatar
Se det från den ljusa sidan. Förr, då det inte var så mycket bättre, var sladden och ladd-delen en och samma produkt. Du kunde således inte koppla från sladden från laddaren utan gick sladden sönder så fick du snällt köpa en ny laddare för en förmögenhet. Nuförtiden så är sladden och laddaren olika produkter, så du kan som du märkt byta ut sladden och behålla samma gamla laddare. Mycket billigare nuförtiden.

Sedan att sladdar enbart går sönder hos Apple kan jag inte hålla med om. En enkel bildsökning på "broken charging Cable" flera många tillverkare, inte enbart Apple.
Citera
2023-11-02, 21:10
Medlem
Apples sladdar är gjorda i bra kvalitet (i alla fall de för deras Mac datorer och nyare iPhones). Så länge man inte böjer den extremt eller drar i sladden (och inte kontaktens höjde) så räcker de ganska länge.

Sedan så är ju kablar förbrukningsvaror i vilket fall.
Citera
2023-11-05, 12:58
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag har alltid haft problem med att kabeln mina tidigare slitits ut efter några år då jag använt dem i exempelvis soffan samtidigt som jag laddat. Med min nuvarande Macbook Air M1 är detta inget problem då den har så otroligt bra batteritid att jag aldrig behöver ladda den under användning.

Den medföljande kabeln till iPhone brukar jag inte ens använda då jag tycker ikeas kablar håller bättre.
Citera
2023-11-05, 19:42
Medlem
Byt till en Asus- eller Samsungladdare då, USB-C PD är väl en standard.
Citera
2023-11-05, 21:05
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maybearidan
Apples sladdar är gjorda i bra kvalitet (i alla fall de för deras Mac datorer och nyare iPhones). Så länge man inte böjer den extremt eller drar i sladden (och inte kontaktens höjde) så räcker de ganska länge.

Sedan så är ju kablar förbrukningsvaror i vilket fall.
Jag har aldrig varit med om sladdar som slitits ut så fort som de från just Apple. Detta gäller både för iPhone och Mac. Så det förvånar mig att du hävdar att de håller bra kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Byt till en Asus- eller Samsungladdare då, USB-C PD är väl en standard.
Ja, idag är det inget större problem. Det var värre med mina tre förra Macar som bara hade mag-safe.
Citera
2023-11-06, 13:08
Medlem
Mogaku-sans avatar
Det borde ju ha blivit lite bättre vad gäller laddare till iPhone då man från iPhone 15-serien kan använda en laddare med USB-C från en välkänd tillverkare som Samsung och Sony.

Sony 30W USB-C (XQZUC1B)

Vad gäller Apple original laddare så är det nog av yttersta vikt att man inte sträcker kabeln.
Citera
2023-11-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det borde ju ha blivit lite bättre vad gäller laddare till iPhone då man från iPhone 15-serien kan använda en laddare med USB-C från en välkänd tillverkare som Samsung och Sony.

Sony 30W USB-C (XQZUC1B)

Vad gäller Apple original laddare så är det nog av yttersta vikt att man inte sträcker kabeln.

Man har faktiskt i princip alltid kunnat använda laddare från i princip alla andra tillverkare, för att ladda sin iPhone/iPad, sedan iPhone kom 2008, och iPad kom 2012 eller när det nu var….

Kablar oavsett tillverkare ska i grunden aldrig sträckas. Det ska överföra energi i form av ström, inte dragkraft som en bogserlina…

Jag och många andra har aldrig haft några egentliga problem med Apples kablar, inte mer än andra kablar över lag. Jag har t ex original laddkablar till iPod som är 20 år gamla och funkar, smutsiga som fan, men funkar än idag, och till iPhone som idag är 15 år gamla och funkar. Detta trots massiv användning i en massa år. Fan vet hur andra beter sig med sina kablar när de gnäller om att de skrotar Apple-kablar på löpande band i princip…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in