2023-11-09, 07:54
Medlem
Xer0s avatar
Vi r ju tvungna att anvnda detta verktyg p jobbet. Min uppfattning om det r att det r ganska komplicerat, segt och skrivs i ett programmeringssprk (groovy) som typ ingen verkar ha koll p.

Att uppgradera frn en version till en nyare r ofta svrt d det r breaking changes mellan varje version.

Felmeddelanden r kryptiska.

Nr det funkar s funkar det, man vill helst inte rra det.
Citera
2023-11-09, 08:44
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Vi r ju tvungna att anvnda detta verktyg p jobbet. Min uppfattning om det r att det r ganska komplicerat, segt och skrivs i ett programmeringssprk (groovy) som typ ingen verkar ha koll p.

Att uppgradera frn en version till en nyare r ofta svrt d det r breaking changes mellan varje version.

r det inom Android ni anvnder det, eller fr ngot helt annat?

Rkar sjlv ut fr det nr man pillar med Androidappar, brukar alltid vara ngon versionskonflikt eller annat kryptiskt felmeddelande som dyker upp. Oftast r det inkompatibla versioner av Gradle, Kotlin, Java, Android, bibliotek, plugins, etc. etc.

andra sidan r det ju s med all programmering idag, alltid en massa versionsproblem. De f korta stunder man inte har det fr man passa p att njuta, fr nsta dag har ngon, ngonstans i kedjan, uppdaterat ngot som fr ngot annat att sluta fungera... man skulle levt p 80-talet, knns som att saker uppdaterades max 1 gng om ret d, istllet fr en gng i veckan som nu...
Citera
2023-11-10, 07:36
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Finns det nn anledning att ni inte anvnder Maven, vad var orsaken bakom valet av Gradle?
Citera
2023-11-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Finns det nn anledning att ni inte anvnder Maven, vad var orsaken bakom valet av Gradle?

Gradle r bland annat den uttryckligt stdda tekniken fr alla Google-plattformar, frmst Android.

Jag sjlv har krt Maven sen iaf 2005-2006, men blev d "tvungen" att kra Gradle fr vr Androidapp.
Hller med om att Gradle kan vara komplicerat, men Maven r d inte direkt nn strre skillnad IMO.

Jag har nu gtt ver till att fredra Gradle, av ngra olika skl:

1. Gradle r ju byggt p ett sprk (Groovy som du nmner), och det gr det mjligt att gra mycket mer - bygga ut, anpassa, lgga till - n i en XML-baserad struktur som Maven. Visst, man kan skriva egna plugins, men det r ju minst ngra steg extra.

2. *Mycket* snabbare. Byggtiden gr ner markant. Fr mitt projekt var det tminstone 50% och det stmmer verens med andra artiklar och benchmarks jag sett. Gr stor skillnad nr man har ett halvstort projekt och bygger ofta.

3. Tydlighet. Jag tycker att strukturen fr att deklarera dependencies r mycket bttre n i Maven. Dependency hell r ett strre helvete i Maven IMO

Till sist, lite touchy-feely: Upplever att fler och fler projekt gr ver till Gradle, knns som om momentum r i Gradles favr. Gradle knns klart modernare, helt enkelt.

Frdelen med Maven har fr mej historiskt varit att det r ldre och drmed finns mer plugins och ja, att det ndras i en hejdundrande fart, ibland svrt hnga med i nya frndringar. Men detta har satt sig ordentligt sista 1-2 ren.
Senast redigerad av RoyBatty 2023-11-10 kl. 12:51.
Citera
2023-11-11, 09:31
Medlem
Har bara suttit i Maven fram till fr ngra mnader sedan nr jag fick ett Flutter projekt som genererar gradle filer.

r inte alls van med det och IntelliJ gillar inte mixen av Flutter/Kotlin/Groovy s fr ingen hjlp av den.

r vldigt frvirrande att det r tv gradle filer?

Fattar inte s mycket av det och orkar inte lra mig det. r en sn grej som bara borde funka nr man inte har speciella nskningar men tycker att det genererar ondigt mycket jobb.
Citera
2023-11-12, 10:16
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
r det inom Android ni anvnder det, eller fr ngot helt annat?

Rkar sjlv ut fr det nr man pillar med Androidappar, brukar alltid vara ngon versionskonflikt eller annat kryptiskt felmeddelande som dyker upp. Oftast r det inkompatibla versioner av Gradle, Kotlin, Java, Android, bibliotek, plugins, etc. etc.

andra sidan r det ju s med all programmering idag, alltid en massa versionsproblem. De f korta stunder man inte har det fr man passa p att njuta, fr nsta dag har ngon, ngonstans i kedjan, uppdaterat ngot som fr ngot annat att sluta fungera... man skulle levt p 80-talet, knns som att saker uppdaterades max 1 gng om ret d, istllet fr en gng i veckan som nu...

Man slapp det dr lite i dotnet tyckte jag. Om man inte anvnde cake eller liknande utan bara krde p dotnet kommandot fr att bygga. D har du ocks std fr moduler som du har i gradle, men i dotnet r det en solution i stllet som har flera projects.

Dremot de legacy projekt som anvnde cake och fake gick ofta snder.

Dremot gillar jag byggvertyg dr det gr att hacka lite om man behver, s dr har de en frdel.
Senast redigerad av Xer0 2023-11-12 kl. 10:20.
Citera
2023-11-12, 10:41
Medlem
inneskos avatar
Jag har bde anvnt Maven och Gradle under lngre tid. Om det var jag som fick vlja s skulle jag gra en grav och placera gradle i den. Det frsker vara ett generellt byggverktyg, ngot man inte riktigt behver om kr Java. Maven r betydligt mer on the point med det som behvs fr Java och det r betydligt snabbare.

Personligen s tycker jag ven att Mavens lsning fr att anpassa r byggen bra. Det r allts med hjlp av mojos, ger bra std fr att accessa information om sjlva projektet som man sedan kan gra trevliga plugins med. Gradle har ju ocks std fr plugins, och jag tycker att det oftast rcker, aldrig riktigt haft behovet av att skriva groovy scripts fr att fixa byggen.

Projekt med flera moduler r en frjd med Maven, medan med Gradle s r det inte alls lika trevligt.

Aldrig haft problem med olika versioner av Maven osv, medan med Gradle knns det nstan som en regel n ett undantag att det krnglar.
Senast redigerad av innesko 2023-11-12 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in