Citat:
Ursprungligen postat av
Proton
Finns det nn anledning att ni inte anvnder Maven, vad var orsaken bakom valet av Gradle?
Gradle r bland annat den uttryckligt stdda tekniken fr alla Google-plattformar, frmst Android.
Jag sjlv har krt Maven sen iaf 2005-2006, men blev d "tvungen" att kra Gradle fr vr Androidapp.
Hller med om att Gradle kan vara komplicerat, men Maven r d inte direkt nn strre skillnad IMO.
Jag har nu gtt ver till att fredra Gradle, av ngra olika skl:
1. Gradle r ju byggt p ett sprk (Groovy som du nmner), och det gr det mjligt att gra mycket mer - bygga ut, anpassa, lgga till - n i en XML-baserad struktur som Maven. Visst, man kan skriva egna plugins, men det r ju minst ngra steg extra.
2. *Mycket* snabbare. Byggtiden gr ner markant. Fr mitt projekt var det tminstone 50% och det stmmer verens med andra artiklar och benchmarks jag sett. Gr stor skillnad nr man har ett halvstort projekt och bygger ofta.
3. Tydlighet. Jag tycker att strukturen fr att deklarera dependencies r mycket bttre n i Maven. Dependency hell r ett strre helvete i Maven IMO
Till sist, lite touchy-feely: Upplever att fler och fler projekt gr ver till Gradle, knns som om momentum r i Gradles favr. Gradle knns klart modernare, helt enkelt.
Frdelen med Maven har fr mej historiskt varit att det r ldre och drmed finns mer plugins och ja, att det ndras i en hejdundrande fart, ibland svrt hnga med i nya frndringar. Men detta har satt sig ordentligt sista 1-2 ren.