Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag mste sga att jag har nog snat in lite p The Moranbong Band. (Av rent politiskt intresse frsts. Det gller att ta tillvara p de f inblickar man kan f i det slutna Nordkorea.)
Glatt och medryckande framfrande.
Dom videorna du lnkade till r tagna frn den hr YouTube-kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCOj...Ap4JSelt-p3Eqw
Dr hittar du flera 100 videor med Moranbong band, ven hela konserter, och alla med undertexter p ett flertal sprk inklusive engelska.
Dom hr tjejerna var genuint jttepopulra under sin aktiva tid i Nordkorea. Dom hade nrmast monopol p den populrmusikaliska scenen. Vart du kom, p restauranger, hotell, i tunnelbanan eller p TV var det dom som hrdes/visades. Det hjlpte inte ens att hlla sig utomhus eftersom dom spelades p dom stora bildskrmarna som sitter lite varstans.
Runt 2014 ryktades det bland frstsigpare i Sydkorea att ledaren (1a-fiolen) ftt sdan idolstatus att Kim Jong-un knde sig hotad och plockat bort henne. Senare skulle det visa sig att hon egentligen drabbats av en inflammation i vnsterhanden p g a fr mycket spelande...
Vad jag frstr var dom vrnpliktiga musiksoldater, drav uniformerna. Efter att dom fullgjort sin 5-riga vrnplikt 2017 och avslutat med en mega-turn runt hela landet, upplstes bandet. Inga kommersiella baktankar dr inte...
Hr kan du lsa om turnn 2017:
https://morandisco.wordpress.com/2017-09-13/
En helt osannolik historia som rentav skulle kunna platsa Guinness rekordbok...
Den dr kanalen med Yeonmi Park br man nog hoppa ver om man inte vill f sig ett gott skratt som sen fastnar i halsgropen eftersom hon blivit en s tragisk figur. Hon r en mytoman som kan f ur sig vad som helst "I Nordkorea finns ingen strm s man fr skjuta tgen fr hand" (hos Joe Rogan).
Hon brjade som lynnig fjortisbimbo nr hon flydde till Kina och blev sedan den mest betalda kndis-avhopparen. Hon har av ltt insedda skl varit vldigt populr i USA nda tills hon nyligen brjade kritisera demokraterna fr att likna Nordkorea genom att alla mste tycka lika om woke etc. Men just dr har hon faktiskt ironiskt nog en pong...
Skulle inte frvna mig om hon pltsligt ker hem till Nordkorea igen, gr avbn och lgger in sig p avgiftning... Hon ser ut att m dligt... Egentligen jttest och bara 29 r... Stackars mnniska...
Citat:
Utan tvekan intressanta videos. Vad jag frstr r de inte fejkade men andra kanske har annan uppfattning.
Det mesta i Nordkorea r inte fejk. Om du tror det r du propagandaskadad (av Radio Free Asia etc). Jag har varit runt lite varstans p landet dr och verkligen kollat efter i byarna. Allt r rent och prydligt och det ligger inga lik p gatorna (som Yeonmi hvdar). Dremot norrut p den ryska landsbygden kan det vara vldigt skrpigt med sophgar och annat... (sdan r kapitalismen...)