Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-15, 01:33
  #1
Medlem
peterpanps avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ridaer--43bjj5
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ridaer--43bjj5

"Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen medger att utsläppen kommer öka på kort sikt – men värjer sig mot kritiken.

– Ur ett globalt perspektiv är det inte en rimlig politik att köpa stora mängder biodrivmedel av tveksam klimatnytta och blanda i de svenska bränsletankarna. Det är mer rimligt att fokusera på elektrifiering som vägen framåt."

Tycker det känns som en ändring hos SD jämfört med tidigare, eller är det bara jag som minns fel att de tidigare var negativa till elbilar (iaf. lite)?

Om detta är en ny politik och inrikting hos SD, delar ni SDs uppfattning om elbilar som rätt fokus?

Håller ni med om att man skall minska på olika biobränslen för fossilbilar?

Diskutera! - men utan personangrepp eller ohövligheter.
Citera
2023-11-15, 02:21
  #2
Bannlyst
EL är väl objektivt bäst och det renaste vi har att fylla bilarna med, om det inte vore för att vi stängt ner våra kärnkraftverk och köper in rysk gas och tysk kolkraft istället…

Elektrifiering av hela den svenska fordonsflottan är en enorm utmaning och inget vi kan klara av i dagsläget, vårt nät skulle inte mäkta med en omställning över en natt..

För att inte tala om transportsektorn och lastbilar, batterierna för att driva en fullastad lastbil är så enorma att det inte är försvarbart.

Tekniken fungerar och är försvarbar gällande personbilar, utmaningen är snarare transportsektorn…
Citera
2023-11-15, 07:02
  #3
Avstängd
grungewhores avatar
Elbilar är inte det minsta nyttiga för jorden, det är liksom vindkraft och annan snömos det man intalat sig själv just nu är vad som ska rädda oss.

SD visar därmed att man inte har en jävla aning vad man pratar om..
Citera
2023-11-15, 14:13
  #4
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Elbilar är inte det minsta nyttiga för jorden, det är liksom vindkraft och annan snömos det man intalat sig själv just nu är vad som ska rädda oss.

SD visar därmed att man inte har en jävla aning vad man pratar om..

Vad är det som är fel med elbilar? Förstod inte den helt vad du syftade på.

Tycker SD är vettiga gällande att det är dåligt att ha biobränslen som man fraktar från Brasilien och andra ställen till Sverige.

Vilket parti tycker du företräder bättre det som du anser är rätt energi-, miljö-, och transportpolitik?
Citera
2023-11-15, 15:39
  #5
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vad är det som är fel med elbilar? Förstod inte den helt vad du syftade på.

Tycker SD är vettiga gällande att det är dåligt att ha biobränslen som man fraktar från Brasilien och andra ställen till Sverige.

Vilket parti tycker du företräder bättre det som du anser är rätt energi-, miljö-, och transportpolitik?
Att inte frakta biobränslen är förvisso bra, men alla de mineraler som bilbatterierna kräver gör att fracking ser harmlöst ut.

Det är ett nollsummespel. Samtliga lösningar är att hoppa på det tåg som erbjuds, för eller emot, medan det enda vi har som funkat på lång sikt och är driftsäkrare än någonsin är kärnkraft.

Det finns alltså inget parti idag som inte släppt sargen för vindkraft och elbilar, för att det är vad WEF säger att vi ska satsa på.
Citera
2023-11-15, 16:28
  #6
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att inte frakta biobränslen är förvisso bra, men alla de mineraler som bilbatterierna kräver gör att fracking ser harmlöst ut.

Det är ett nollsummespel. Samtliga lösningar är att hoppa på det tåg som erbjuds, för eller emot, medan det enda vi har som funkat på lång sikt och är driftsäkrare än någonsin är kärnkraft.

Det finns alltså inget parti idag som inte släppt sargen för vindkraft och elbilar, för att det är vad WEF säger att vi ska satsa på.

Vad säger WEF om elbilar?

Är genuint okunnig om WEF måste jag erkänna, men lite nyfiken då det är så många här på FB som ständigt pratar om dessa mystiska "WEF" hela tiden.
Citera
2023-11-15, 19:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att inte frakta biobränslen är förvisso bra, men alla de mineraler som bilbatterierna kräver gör att fracking ser harmlöst ut.

Det är ett nollsummespel. Samtliga lösningar är att hoppa på det tåg som erbjuds, för eller emot, medan det enda vi har som funkat på lång sikt och är driftsäkrare än någonsin är kärnkraft.

Det finns alltså inget parti idag som inte släppt sargen för vindkraft och elbilar, för att det är vad WEF säger att vi ska satsa på.

Men ja att ta ansvar är ju jobbigt, lättare att bara vifta bort det med någon idiotisk konspirationsteori.
Citera
2023-11-15, 20:24
  #8
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
– Ur ett globalt perspektiv är det inte en rimlig politik att köpa stora mängder biodrivmedel av tveksam klimatnytta och blanda i de svenska bränsletankarna. Det är mer rimligt att fokusera på elektrifiering som vägen framåt."

Tycker det känns som en ändring hos SD jämfört med tidigare, eller är det bara jag som minns fel att de tidigare var negativa till elbilar (iaf. lite)?

Om detta är en ny politik och inrikting hos SD, delar ni SDs uppfattning om elbilar som rätt fokus?

Håller ni med om att man skall minska på olika biobränslen för fossilbilar?

Diskutera! - men utan personangrepp eller ohövligheter.
Framsteg ska göras genom utveckling. Det bästa Sverige kan göra för världen i denna fråga är att ta fram teknik för billiga och miljövänliga bilar för massorna. Inte göra oss så fattiga att vi knappt kan värma upp kåken eller tanka bilen.
Batteribilen har potential och om batteritekniken utvecklas så att det inte behövs mängder med ädelmetaller som måste grävas fram ur jordens inre samt att man får ner vikten och laddtiderna så behövs inga incitament från makthavarna, de kommer ändå till största delen fasa ut explosionsmotorn.
Än så länge är det för mycket religion över elbilen, för vissa användare funkar det bra medans det för många andra inte skulle funka alls. Miljöaspekten på en Kinatillverkad elbil? Jag är inte alls säker på att den är miljövänlig.
Jag har inga problem med SD's hållning i denna fråga i dagsläget, de håller dörren öppen för en framtida utveckling där batteribilen står i fokus men att vi inte är där idag. Så uppfattar jag det i alla fall.
Citera
2023-11-15, 21:11
  #9
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Men ja att ta ansvar är ju jobbigt, lättare att bara vifta bort det med någon idiotisk konspirationsteori.
Vad är det för ansvar du tar menar du?
Citera
2023-11-15, 22:35
  #10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Framsteg ska göras genom utveckling. Det bästa Sverige kan göra för världen i denna fråga är att ta fram teknik för billiga och miljövänliga bilar för massorna. Inte göra oss så fattiga att vi knappt kan värma upp kåken eller tanka bilen.

Vi har relativt billig el (trots vinter och Ukraina-krig), så att tillverka batterier, och även gruvdrift efter mineraler vore en möjlighet för Sverige och svenska företag.

Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Miljöaspekten på en Kinatillverkad elbil? Jag är inte alls säker på att den är miljövänlig.

Rätt dåligt då mycket el i Kina är kolkraft, och det går åt enorma mängder el i processen att tillverka batterier (för torkning av batterimassan).

Även gruvdriften är bättre i Sverige, då LKAB och andra kör med elfordon i gruvorna (istället för dieselfordon som i Kina).

Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag har inga problem med SD's hållning i denna fråga i dagsläget, de håller dörren öppen för en framtida utveckling där batteribilen står i fokus men att vi inte är där idag. Så uppfattar jag det i alla fall.

Jo, SD anammar bara verkligheten, och inser att varken vätgas eller biobränslen är framtiden, utan att det just blir elbilen.
Citera
2023-11-16, 00:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad är det för ansvar du tar menar du?

Jag erkänner att min bilkörning och konsumption påverkar klimatet. Jag kan sedan välja att skita i det, eller att ta goda val.

De som omger sig med olika konspirationsteorier, gör ju det eftersom de vill välja den enklaste vägen; att inte göra nåt, men samtidigt inte heller ta ansvar för konselvenserna - "klimat är bara nåt MP hittat på, vad jag gör spelar i verkligheten ingen roll".
Citera
2023-11-16, 06:50
  #12
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jag erkänner att min bilkörning och konsumption påverkar klimatet. Jag kan sedan välja att skita i det, eller att ta goda val.

De som omger sig med olika konspirationsteorier, gör ju det eftersom de vill välja den enklaste vägen; att inte göra nåt, men samtidigt inte heller ta ansvar för konselvenserna - "klimat är bara nåt MP hittat på, vad jag gör spelar i verkligheten ingen roll".
Jag förstår inte din poäng?

Du menar att du erkänner att du kör bil så du tar met ansvar än de som skiter i om de kör bil?

Det är ungefär samma nollsummespel alla andra politiker står för 🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in