Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
– Ur ett globalt perspektiv är det inte en rimlig politik att köpa stora mängder biodrivmedel av tveksam klimatnytta och blanda i de svenska bränsletankarna. Det är mer rimligt att fokusera på elektrifiering som vägen framåt."
Tycker det känns som en ändring hos SD jämfört med tidigare, eller är det bara jag som minns fel att de tidigare var negativa till elbilar (iaf. lite)?
Om detta är en ny politik och inrikting hos SD, delar ni SDs uppfattning om elbilar som rätt fokus?
Håller ni med om att man skall minska på olika biobränslen för fossilbilar?
Diskutera! - men utan personangrepp eller ohövligheter.
Framsteg ska göras genom utveckling. Det bästa Sverige kan göra för världen i denna fråga är att ta fram teknik för billiga och miljövänliga bilar för massorna. Inte göra oss så fattiga att vi knappt kan värma upp kåken eller tanka bilen.
Batteribilen har potential och om batteritekniken utvecklas så att det inte behövs mängder med ädelmetaller som måste grävas fram ur jordens inre samt att man får ner vikten och laddtiderna så behövs inga incitament från makthavarna, de kommer ändå till största delen fasa ut explosionsmotorn.
Än så länge är det för mycket religion över elbilen, för vissa användare funkar det bra medans det för många andra inte skulle funka alls. Miljöaspekten på en Kinatillverkad elbil? Jag är inte alls säker på att den är miljövänlig.
Jag har inga problem med SD's hållning i denna fråga i dagsläget, de håller dörren öppen för en framtida utveckling där batteribilen står i fokus men att vi inte är där idag. Så uppfattar jag det i alla fall.