Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-18, 18:07
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Någon frågade var det står att han är singel på på Facebook. Det var det jag svarade på.
Hur ofta människor ändrar sin status har jag heller ingen aning om även om jag för egen del hade ändrat om jag gift mig.
Ruba Juma den sk sonhustrun står som ogift på Ratsit….
Citera
2023-11-18, 18:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBana87
Borde han inte bli utfrågad av riksdagen gällande allt detta? Det var någon artikel där Jamal sa att han inte tänker svara på frågor eftersom det hade något att göra med förtalet som han hade väckt mot Moderaten men det ena behöver väl inte utesluta det andra? Dem har väl tillräckligt med kött på benen för att start en egen utredning? De kanske redan gör det, svårt för oss att veta kanske..

Han verkar ha missuppfattat sitt uppdrag. Han är riksdagsledamot och därmed offentlig person. Han har en skyldighet att svara på journalisters frågor. Det ingår i hans uppdrag och är en del i hans jobb.
Citera
2023-11-18, 18:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är alltså ytterligare en palestinier som förlorat 36 familjemedlemmar. Nu är det fyra fall i tråden med släkter där exakt 36 personer dött.

The first call informing Fares Alghoul that a relative’s home had been hit by an Israeli airstrike arrived late on a Friday. The internet in Gaza was cut only moments later, forcing him to wait 12 hours to learn the names of the 18 dead. He would have to wait even longer for the confirmation that a further 18 family members stuck under the rubble had also been killed, bringing his family’s death toll to 36.

https://www.theguardian.com/world/20...ocks-survivors
Citera
2023-11-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Något är ju konstigt, när man varken meddelar Skatteverket att man gifter sig, eller visar det på Facebook och inte heller ändrar sin status.
Folk postar ju diverse högtider och födelsedagar och nyårsfirande och allt möjligt.
Just det där med skatteverket är inte så konstigt eftersom vi idag har ett så enormt stort parallellsamhälle att våra traditioner, regler och lagar sällan når stora delar av detta.

Dessutom är det som jag tidigare skrev ett sätt att upprätthålla ett kulturellt patriarkat. Sverige har lagar som reglera hur arv med mera ska fördelas. Detta inkluderar kvinnor. Om man endast är ceremoniellt gifta enligt islam kan man skiljas från sin fru utan bodelning, kvinnan ärver inte heller sin man osv. Det är ett ytterst effektivt sätt att fortsätta förtrycket av kvinnor enligt gamla stenålderstradition.
Så äktenskapet är fullt accepterat enligt släkten - och möjliggör att fortsatt runda svenska lagar när mankemang uppstår.
Citera
2023-11-18, 18:17
Medlem
Citat:
Borde han inte bli utfrågad av riksdagen gällande allt detta? Det var någon artikel där Jamal sa att han inte tänker svara på frågor eftersom det hade något att göra med förtalet som han hade väckt mot Moderaten men det ena behöver väl inte utesluta det andra? Dem har väl tillräckligt med kött på benen för att start en egen utredning? De kanske redan gör det, svårt för oss att veta kanske..
Jag har läst en del antropologi - men ingen statskunskap....
Oavsett finns det inga sanktionsmöjligheter för KU om det nu skulle leda till en utfrågning. Det blir ett aja-baja och sen återgår allt till det normala. Sverige är ett extremt efterblivet land på det sättet att det inte finns någon konstitutionsdomstol som kan ställa politiker till svars. Så slapp Maud Olofsson svara på en enda fråga kring var de 90 miljarderna blev av som hon gav bort till holländarna i utbyte mot luft.
Citera
2023-11-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Den här tråden är inget för de med två tankar i huvudet på en gång!

Det går inte att försvara Hamas trrrosternas vansinnesdåd men inte heller Israels barbariska angrepp och urskiljningslösa dödande!

Finns ingen sida att ta ställning för!

Jo då man kan mycke väl ha dubbla tankar i huvet samtidigt & vara i mot extremist judar men landa i vilken sida som ändå är mest sympatisk ur ett svenskt perspektiv med anledning av elhajen & tårögda/arga Magdas utspel.

Båda sidor har sina argument. Men sett från vårt svenska perspektiv finns ändå ett enkelt val.

Nå väl låt oss först ge Palestina dess poänger. Ja det är en aning irrelevant att snacka om att Judarna var först där när det handlar om flera tusen år sen. Senaste 100 åren var det palestiniernnas hemmaplan.

Dock så var judarna förföljda i många arabländer samt i europa. Således fick dom ett eget land som plåster för Hitlers sår. För jordens mångfalds skull kan jag tycka att det faktiskt åtminstone kan finnas ett (1) judiskt land (som också är litet). Jag menar det finns ju 22 muslimska stater samt en radda araber i alla möjliga länder (endast 16 miljoner Judar totalt) & som dessutom förändrar dessa kulturer dom gästar.
Visst finns det extremistiska judar men rent allmänt är det Palestina (med uppbackning från arabiska & persiska muslimer) som motsätter sig en dubbelstats lösning. Israel är även första och hittills sista demokratin i mellanöstern. Kan även glädjas över att någon kultur hårdnackat gör motstånd mot islam till skilnad mot tex den västerländska. Israel har via kompetens fått sitt lilla nygamla land att blomstra medan arabvärlden ( för att inte nämna Palestina) ligger efter angående kompetens och inovation. Ja Israel har en bättre krigsmakt trotts numerärt underläge mot araber men det räknas ändå inte i den stora ekvationen då muslimerna systematisk går mot mjuka oskytldiga mål för att med vilja bli martyrer (dvs fuskar).
Tycker att typ FN kan flytta Palestina till nått avlägset obefolkat område, ge dom masiva miljarder och sen får dom klara sig helt själva (iaf från väst).
Senast redigerad av confidential-user 2023-11-18 kl. 18:23.
Citera
2023-11-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag har läst en del antropologi - men ingen statskunskap....
Oavsett finns det inga sanktionsmöjligheter för KU om det nu skulle leda till en utfrågning. Det blir ett aja-baja och sen återgår allt till det normala. Sverige är ett extremt efterblivet land på det sättet att det inte finns någon konstitutionsdomstol som kan ställa politiker till svars. Så slapp Maud Olofsson svara på en enda fråga kring var de 90 miljarderna blev av som hon gav bort till holländarna i utbyte mot luft.

Jag fattar. Tack för svaret. Är detta inte vad konstitutionsutskottet är till för?

Citat:
Konstitutionsutskottet
Följer regeringen och ministrarna reglerna för regeringsarbetet? Det har konstitutionsutskottet, KU, till uppgift att granska. Riksdagens ledamöter har rätt att anmäla ministrarna i regeringen till KU. Utskottet undersöker sedan om de ministrar som anmälts har gjort fel eller inte. Andra områden som KU har hand om är grundlagarna, frågor om radio och tv och stödet till dagspressen.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funge...ionsutskottet/
Senast redigerad av EricBana87 2023-11-18 kl. 18:30.
Citera
2023-11-18, 18:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Just det där med skatteverket är inte så konstigt eftersom vi idag har ett så enormt stort parallellsamhälle att våra traditioner, regler och lagar sällan når stora delar av detta.

Dessutom är det som jag tidigare skrev ett sätt att upprätthålla ett kulturellt patriarkat. Sverige har lagar som reglera hur arv med mera ska fördelas. Detta inkluderar kvinnor. Om man endast är ceremoniellt gifta enligt islam kan man skiljas från sin fru utan bodelning, kvinnan ärver inte heller sin man osv. Det är ett ytterst effektivt sätt att fortsätta förtrycket av kvinnor enligt gamla stenålderstradition.
Så äktenskapet är fullt accepterat enligt släkten - och möjliggör att fortsatt runda svenska lagar när mankemang uppstår.

ja men något är ju skumt. Enligt svensk lag ska vigselförrättaren underrätta Skatteverket om vigseln (4 kap. 8 § första stycket ÄktB).
Kanske var det ingen behörig vigselförrättare? Då är det inte gifta enligt lagen.

"Om vigselförrättaren inte är behörig eller om det har brustit i något av de ovanstående formkraven är förrättningen ogiltig som vigsel. Då har personerna inte ingått äktenskap (4 kap. 2 § tredje stycket ÄktB)."

Märkligt om sonen till en riksdagsman inte följer svensk lag, om det nu är så att man medvetet hållit äktenskapet hemligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/330281.html
Citera
2023-11-18, 18:48
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Ja hur mycket som stämmer låter jag vara osagt och om dom är gifta är det märkligt att det inte verkar ha registrerats.
Men vad jag kan se så verkar det ha varit någon form av bröllopsceremoni iaf även om hon inte är sonhustru officiellt.

Det framstår dock som märkligt att den uppgivna makan Ruba Juma är skriven i Umeå medan Tamer El-Haj är skriven i Malmö.
Citera
2023-11-18, 18:54
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Det framstår dock som märkligt att den uppgivna makan Ruba Juma är skriven i Umeå medan Tamer El-Haj är skriven i Malmö.

Även om hon (och hennes ev. make) är i sorg - skulle minidrevet sluta om de angav en förklaring till att deras giftemål inte är registrerat och att de är skrivna på olika adresser.
Citera
2023-11-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
ja men något är ju skumt. Enligt svensk lag ska vigselförrättaren underrätta Skatteverket om vigseln (4 kap. 8 § första stycket ÄktB).
Kanske var det ingen behörig vigselförrättare? Då är det inte gifta enligt lagen.

"Om vigselförrättaren inte är behörig eller om det har brustit i något av de ovanstående formkraven är förrättningen ogiltig som vigsel. Då har personerna inte ingått äktenskap (4 kap. 2 § tredje stycket ÄktB)."

Märkligt om sonen till en riksdagsman inte följer svensk lag, om det nu är så att man medvetet hållit äktenskapet hemligt.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...15/330281.html
Fast nu är det troligen inte ett svenskt bröllop utan ett muslimskt - exakt vad imamer sysslar med är höljt i dunkle, men det är uppenbart ofta i strid med svenska värderingar, seder och lag.
Men det är inte olagligt att "gifta" sig utan att anmäla det. Problemet är att den juridiska biten uteblir och man är juridiskt fortsatt sambo, flickvän/pojkvän, särbo eller vad man nu är.
Senast redigerad av martinator 2023-11-18 kl. 19:07.
Citera
2023-11-18, 19:10
Medlem
Citat:

Med risk att detta har tagits upp tidigare så citerade mig själv eftersom jag inte kunde redigerat mitt inlägg längre men här finns citat gällande det som jag tog upp tidigare:

Citat:
”Då en rättsprocess pågår kommer jag i nuläget tacka nej till alla typer av intervjuer. Men jag vill ändå göra det tydligt: Den som kallar mig terrorist eller terroristromantiker ljuger. Jag tar starkt avstånd från Hamas.”

– Jag har anmält en moderat riksdagsledamot och jag vill inte yttra mig förrän jag möter honom i domstolen. Då är du välkommen att lyssna på om det stämmer eller inte, sade El-Haj till Aftonbladet på onsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...-hamas--sckqpe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in