Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-02, 16:17
  #13
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Kan du skicka DM till mig? Kan inte skicka dm pga 50 inlägg:/

Går tyvärr inte skicka DM till dig av den samma anledningen.
Citera
2023-11-02, 16:42
  #14
Medlem
Semi-off topic men... Vilka är the big 4 inom konsultvärlden?
Citera
2023-11-03, 02:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Går tyvärr inte skicka DM till dig av den samma anledningen.

Ok får ställa lite frågor här.

Hur är det att jobba som konsult med salesforce? Hur är tech-stacken? Är det mycket no-code? Hur ser en dag ut för dig som konsult inom sf? Vad är de största fördelarna resp nackdelar med sf-konsult?
Citera
2023-11-03, 02:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Semi-off topic men... Vilka är the big 4 inom konsultvärlden?

Big 4 syftar på PWC, Deloitte, KPMG, EY.
Citera
2023-11-03, 17:36
  #17
Medlem
Jag jobbar som Applikationskonsult inom D365 CRM (mao ingen programmering utan arbetar mer med low code/konf av system).

Ser inga konstigheter med att börja med Salesforce om det är en bra tjänst som erbjuds. Ett stort företag kommer (bör) även ge dig möjligheter att styra lite själv vilket håll du vill utvecklas. Jag jobbar på ett större IT-Konsultbolag och man blir åtminstone här uppmuntrad till att utveckla sig själv i den riktning man själv brinner för. Jag har en kollega som började inom HR och hon nu är systemarkitekt inom Dynamics ERP.

Har även kollegor som gått från ett CRM till ett annat, ex från D365 -> Salesforce.
Citera
2023-11-04, 23:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Jag jobbar som Applikationskonsult inom D365 CRM (mao ingen programmering utan arbetar mer med low code/konf av system).

Ser inga konstigheter med att börja med Salesforce om det är en bra tjänst som erbjuds. Ett stort företag kommer (bör) även ge dig möjligheter att styra lite själv vilket håll du vill utvecklas. Jag jobbar på ett större IT-Konsultbolag och man blir åtminstone här uppmuntrad till att utveckla sig själv i den riktning man själv brinner för. Jag har en kollega som började inom HR och hon nu är systemarkitekt inom Dynamics ERP.

Har även kollegor som gått från ett CRM till ett annat, ex från D365 -> Salesforce.
Vad har du för bakgrund? För känner att om man lägger 3år+ på att plugga data på KTH så känns det lite låg nivå om någon HR kollega ska göra samma grej som du själv. Känns som man pluggade tre år i onödan då.
Citera
2023-11-05, 16:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Vad har du för bakgrund? För känner att om man lägger 3år+ på att plugga data på KTH så känns det lite låg nivå om någon HR kollega ska göra samma grej som du själv. Känns som man pluggade tre år i onödan då.

Jag har 3 år på universitet. Hon fick tjänstledigt + extra ekonomiskt stöd av företaget och tog systemvetenskapsexamen innan hon började inom Dynamics. Det jag ville få sagt är att det är sannolikt att man kan börja som Salesforceutvecklare och om man tycker det är värdelöst så är man inte dömd till att fortsätta med det karriären ut.
Citera
2023-11-13, 15:51
  #20
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Ok får ställa lite frågor här.

Hur är det att jobba som konsult med salesforce? Hur är tech-stacken? Är det mycket no-code? Hur ser en dag ut för dig som konsult inom sf? Vad är de största fördelarna resp nackdelar med sf-konsult?

Jag själv jobbar inte som konsult, jag är säljare på Salesforce. Va gäller hur det är att jobba med plattformen så beror det nog till stor del vilken av produkterna du jobbar med. Beroende på kund och storlek på projekt så kan det vara mer eller mindre komplicerat. Men du får inget vidare kundanpassad lösning på plats utan att kod så att säga, no code är något som användaran i systemet upplever men de som sätter plattformen på plats jobbar mycket med att integrera andra system till plattformen.
Citera
2023-11-21, 15:51
  #21
Medlem
Jag har samma bakgrund som dig. Pluggade datavetenskap i tre år och fick sen ett erbjudande att börja som Salesforce developer för ett konsultbolag. Tog det och har jobbat två år nu som konsult på ett större företag.

Själv gillar jag att vara konsult. Har fått stadig löneökning varje år och även möjlighet för utveckling. JA det är nischat men du är inte dömd att arbeta med det för evigt. T.ex. började kund utveckla system inom React och microfrontends. Då vi redan varit hos kund under längre tid fick vi förtroende att utveckla i de språken och lägga Salesforce åt sidan.

Personligen vill jag inte vara låst vid Salesforce men mitt konsultbolag är öppet för utveckling inom en rad olika teknologier. Så länge ditt också är det skulle jag säga kör. Kan tillägga att jag sitter ytterst lite med low-code och konfigurationer utan mest med programmering inom Apex och JavaScript.
Citera
2023-11-22, 13:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komhitnu
Jag har samma bakgrund som dig. Pluggade datavetenskap i tre år och fick sen ett erbjudande att börja som Salesforce developer för ett konsultbolag. Tog det och har jobbat två år nu som konsult på ett större företag.

Själv gillar jag att vara konsult. Har fått stadig löneökning varje år och även möjlighet för utveckling. JA det är nischat men du är inte dömd att arbeta med det för evigt. T.ex. började kund utveckla system inom React och microfrontends. Då vi redan varit hos kund under längre tid fick vi förtroende att utveckla i de språken och lägga Salesforce åt sidan.

Personligen vill jag inte vara låst vid Salesforce men mitt konsultbolag är öppet för utveckling inom en rad olika teknologier. Så länge ditt också är det skulle jag säga kör. Kan tillägga att jag sitter ytterst lite med low-code och konfigurationer utan mest med programmering inom Apex och JavaScript.

Tack för ditt svar! Jobbar du inom the "big 4" (PWC, Deloitte, KPMG, EY)? Eller en "ren" it-konsult firma? Hur är jobbet som konsult inom salesforce? Mycket övertid? Hur långa är projekten? Hur jobbar ni?
__________________
Senast redigerad av Easymoneysniper10 2023-11-22 kl. 13:55.
Citera
2023-11-22, 14:16
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Tack för ditt svar! Jobbar du inom the "big 4" (PWC, Deloitte, KPMG, EY)? Eller en "ren" it-konsult firma? Hur är jobbet som konsult inom salesforce? Mycket övertid? Hur långa är projekten? Hur jobbar ni?

Jobbar inte inom Big 4 men fått erbjudande från Deloitte för ett år sedan fast med lägre lön. Vad gäller övertid beror mycket på kund. De jag har haft har varit stora svenska företag med slapp kultur. Hittat buggar i produktion på en fredag och då har det varit övertid men kan räkna på en hand hur ofta det hänt.

Projektens tid varierar. Har kollegor som varit 3+ år på samma ställe och vissa som tar kortare uppdrag på 3-4 månader. Vi alla jobbar enligt kunds önskemål men på samtliga har det varit agilt med Scrum. Vissa kunder är utomlands och då är det fully remote med ett par flygningar ner om året. För mig med svenska kunder har det varit fully remote (under pandemitider) och senaste året flexible med 2-3 dagar kontor.
Citera
2023-11-22, 20:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Hej!

Det är så att jag har intervjuat på en av big 4 konsultföretagen och kommer säkerligen få en tjänst på deras salesforce team där man ska bygga crm-system till kunder. Jag undrar nu om detta är en bra väg för mig att ta, i och med att salesforce/crm verkar väldigt nischat som kan göra att jag fastnat där long term. Finns det någon som jobbar med detta och har erfarenheter att dela med sig? Sedan hur är det att jobba som utvecklare på dessa konsult-företagen? Hur är lönen, work life balance osv.

Lite kort om mig, så är jag snart färdigutbildad KTH student som pluggar datateknik är i 22-25 år. Gillar mest att jobba med frontend, såsom react, next osv. Vill gärna dock bli fullstack utvecklare.

SF-konsulter (om man är bra) är det ont om. Eftersom jag köpt dylig kompetens för hundratals miljoner så vet jag. Allmänna eller breda konsulter finns det hur mycket som helst av och det köper man bäst utomlands numera. Nischade experter däremot är en annan sak och är man vass SF-konsult så har man inte ha svårt att få jobb.

Gör dina hundår på någon av de stora och kliv sedan vidare till någon mindre låda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback