2023-09-27, 17:56
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Huruvida sanna uttalanden ska kunna vara straffbara som förtal är något som har diskuterats flitigt i över hundra år. Så här skrev exempelvis Nordisk familjebok 1922:
Ett mycket omstridt spörsmål vid förtalsbrottet är, hvilken betydelse det framställda påståendets sanning skall ega för detsammas straffbarhet. Emot hvarandra stå här ett allmänt samhällsintresse, som, åtminstone i betydande utsträckning, kräfver, att framställandet af sanna påståenden icke belägges med straff, och å andra sidan den enskilde medborgarens intresse, att icke privatlifvets intimiteter skola kunna strafflöst dragas inför offentligheten.
Som exempel på det sistnämnda, ta det så kallade Instagram-målet. Det handlade om ett konto på Instagram där några tonåringar hade skvallrat om andra tonåringar. Det kunde röra sig om uppgifter som att en kille och en tjej hade prövat att ha analsex, hon hade råkat bajsa på sig under kärleksakten, och killen som reaktion på det kräktes över hennes rygg. Vad har allmänheten för intresse av att få reda på sådana här uppgifter om namngivna tonåringar? Även om det är sant, är det också försvarligt att sprida sådana påståenden om namngivna människor? Domstolarna ansåg den gången att det inte var försvarligt.

Naturligtvis kan man tycka att så länge det är sant ska du få säga vad du vill, men det är alltså inte så svensk förtalslagstiftning fungerar.

Vad har allmänheten för intresse av att veta att jag äger en bil då? Vilket man kan få reda på enkelt via fordonsregistret. Varför anses inte det som en "klandervärd" uppgift att vara bilägare?

Jag kan låta raljerande men frågan är genuint menad. Med 99,9 % procents sannolikhet så är det ju så att det du beskrev om Instgramfallet om hur några ungdomar bedrev älskog är mer skadligt för målsägandena att det sprids än uppgift om att någon äger en bil. Men frågan är, hur vet man det egentligen? Mig veterligt har det inte gjorts någon undersökning på saken.

Du och jag kan sitta och tycka att vår magkänsla säger att vissa handlingar är mer klandervärda än andra, och därmed orsakar men om de sprids. Det är en sak. Men svensk rättvisa ska inte bygga på "magkänsla" och någon obskyr uppfattning om att "de flesta" resonerar så, utan vara grundad på empiri och vetenskap. Det är nog det som stör mig mest med det här.
Citera
2023-09-27, 19:39
Medlem
godajordgubbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Lamotte ber nu om hjälp för att betala alla rättegångskostnader på 450k.

Jag har svårt förstå varför han skulle driva det till hovrätten. Det skrev jag också inför överklagandet.

Utsikten till att vinna är liten, eftersom det är så här lagstiftningen ser ut. Man kan inte hoppas på att bli frikänd för att man tycker man har rätt. Det finns inget i förtalslagen som ger utrymme för det.

Finns det inte bättre saker man kunde gjort för de 450k?

Tror inte han fattade det i tillräckligt stor grad
Citera
2023-09-28, 06:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Vad har allmänheten för intresse av att veta att jag äger en bil då? Vilket man kan få reda på enkelt via fordonsregistret. Varför anses inte det som en "klandervärd" uppgift att vara bilägare?

Jag kan låta raljerande men frågan är genuint menad. Med 99,9 % procents sannolikhet så är det ju så att det du beskrev om Instgramfallet om hur några ungdomar bedrev älskog är mer skadligt för målsägandena att det sprids än uppgift om att någon äger en bil. Men frågan är, hur vet man det egentligen? Mig veterligt har det inte gjorts någon undersökning på saken.

Du och jag kan sitta och tycka att vår magkänsla säger att vissa handlingar är mer klandervärda än andra, och därmed orsakar men om de sprids. Det är en sak. Men svensk rättvisa ska inte bygga på "magkänsla" och någon obskyr uppfattning om att "de flesta" resonerar så, utan vara grundad på empiri och vetenskap. Det är nog det som stör mig mest med det här.
En utredning sammanfattar det så här (SOU 2016:7 s. 411):
Utgångspunkten för bedömningen av en persons anseende är den sociala värderingen på dennes bostadsort och inom den egna samhällsgruppen eller personkretsen. Det krävs inte att den ärekränkande uppgiften är nedsättande för den utpekades medborgerliga anseende enligt den uppfattning som kan sägas vara allmänt rådande eller förhärskande i samhället i dess helhet. Det räcker dock med detta. Det är också tillräckligt att uppgiften är nedsättande för den kränktes anseende i de särskilda kretsar som denne tillhör. Denna miljö får emellertid inte bestämmas alltför snävt.
Säg att du är medlem i Återställ våtmarker, eller någon liknande grupp. Då kanske de ser ner mycket starkt på bilägare. Att jag då påpekar för dem att du är bilägare skulle kunna vara förtal ”i teknisk mening”. Sen kommer frågan om det var försvarligt att informera dem om ditt bilinnehav.

Säg nu att det vore omstritt huruvida gruppens medlemmar faktiskt ser ner på bilägare. Då skulle man möjligen kalla in ett expertvittne till rättegången. En forskare som studerat (via enkätundersökningar, vad vet jag?) vilken attityd miljöaktivister har gentemot bilägare. Huruvida det verkligen är nödvändigt eller inte är upp till domstolen. Det är de som bedömer vilken slags bevisning som är tillräcklig för att något ska vara ställt bortom rimligt tvivel.

Man behöver inte bevisa sånt som är allmänt känt (se 35 kap. 2 § rättegångsbalken). Hade man varit tvungen att göra det hade rättegångar aldrig tagit slut. Om en del av åtalet är ostridig så känns det onödigt att fokusera bevisningen där. Man fokuserar på det som parterna är oense om.
Citera
2023-11-19, 16:31
Medlem
Citat:
Svensk förtalslagstiftning är ett skämt. Om uppgiften är sann så borde den inte utgöra grund för förtal. Och att man döms för förtal om man pekar ut någon som "klandervärd", vad betyder ens det???

.

Se det så här. Du gillar (t.ex.) att klä ut dig i kvinnokläder och låta en hund slicka dig i arslet.

En dag råkar din granne gå in på din tomt och se detta. Grannen börjar sprida ut att du är pervers för att du gillar kvinnokläder och att bli slickad av din hund.

Du menar alltså att detta inte skulle täckas in av förtalsbestämmelsen bara för att det är sant?

Svensk lagstiftning är bra. Det ska inte vara tillåtet att sprida skit om andra bara för att det är "sant". Den som gör det borde skaffa sig ett liv.
Citera
2023-11-23, 21:41
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godajordgubbar
Härliga 295 000 för Åbergs rättegångskostnader också att betala för Lamotte

Åberg lovade ju skänka sina pengarna som han samlade in (inför rättegången) till ”Kvinna till Kvinna”. Har han gjort detta ännu eller lägger han pengarna i egen ficka?
Citera
2023-11-23, 21:47
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Åberg lovade ju skänka sina pengarna som han samlade in (inför rättegången) till ”Kvinna till Kvinna”. Har han gjort detta ännu eller lägger han pengarna i egen ficka?
Gissa två gånger.
Det förvånar mig varje gång jag läser att han fortfarande håller igång med sin privata stasiverksamhet.
Någon måste slutligen få tyst på denna gris.
Senast redigerad av Rimbert 2023-11-23 kl. 22:33.
Citera
2023-11-24, 12:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vem är det som betalar Åbergs verksamhet?
Citera
2023-11-25, 17:28
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vem är det som betalar Åbergs verksamhet?
Tror det började med projektet "Näthatsgranskaren" som bl a fick statliga bidrag, nu stämmer han folk för egen vinning. Han kräver ju att de som t ex skriver "neger" på Facebook, ska betala honom 10000 kr (eller vad det nu är) annars gör han ett polisärende av dom.

Möjligen att han bara kan stämma dom som delar infon om att plågade jakar för egen vinning.
Citera
2023-11-25, 17:51
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme
Tror det började med projektet "Näthatsgranskaren" som bl a fick statliga bidrag, nu stämmer han folk för egen vinning. Han kräver ju att de som t ex skriver "neger" på Facebook, ska betala honom 10000 kr (eller vad det nu är) annars gör han ett polisärende av dom.

Möjligen att han bara kan stämma dom som delar infon om att plågade jakar för egen vinning.

Är det ens lagligt att kräva pengar på det sättet? Det är ju samma arbetssätt som kriminella gäng har.
Citera
2023-11-25, 18:03
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är det ens lagligt att kräva pengar på det sättet? Det är ju samma arbetssätt som kriminella gäng har.
Jag tror det, han har ju hittat "ett hål i lagen", o han har ju varit polis o man får väl anta att han kan lagen, annars hade nog folk gjort något, så hatad som han är.
Citera
2023-12-09, 10:49
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Se det så här. Du gillar (t.ex.) att klä ut dig i kvinnokläder och låta en hund slicka dig i arslet.

En dag råkar din granne gå in på din tomt och se detta. Grannen börjar sprida ut att du är pervers för att du gillar kvinnokläder och att bli slickad av din hund.

Du menar alltså att detta inte skulle täckas in av förtalsbestämmelsen bara för att det är sant?

Svensk lagstiftning är bra. Det ska inte vara tillåtet att sprida skit om andra bara för att det är "sant". Den som gör det borde skaffa sig ett liv.

Jaså, så det ska räknas som förtal i så fall, men att sprida ut på stan att jag äger en bil är inte förtal om det är sant?

J*vla trams.
Citera
2023-12-10, 06:29
Medlem
Citat:
Jaså, så det ska räknas som förtal i så fall, men att sprida ut på stan att jag äger en bil är inte förtal om det är sant?

J*vla trams.

Vet inte riktigt vad det är du menar är trams eller om du ens förstår vad förtal handlar om

Förtal handlar om nedsättande information som gemene man tycker är klanderlig. Hur kan informationen att du äger en bil vara nedsättande på det sättet att gemene man ser ned på dig för att du äger en?

Att det inte borde vara tillåtet att sprida personuppgifter på nätet är något jag håller med om. Men det får anses harmlöst att veta vilken bil du kör jämfört med mitt exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in