Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeeman
Det är väl ändå lite märkligt hur du och andra bara söker se det som är negativt om bolaget. Ett bolag varken ni eller jag vet speciellt mycket om då det ännu är privatägt.
Du tjatar om deras teknik vilken du inte vet något om. Den andra gubben tjatar om att det är skattefinansierat och någon slags global konspiration.
Att någon pensionsfond lagt några miljoner i företaget är ju självklart, dom har dragit in hundra miljarder finansiering eller så. Att inte gå in med något för att få insyn vore ju rent brottsligt, som nu någon promille.
Detta säger jag utan någon värdering av bolaget som sådant, för jag har ingen insyn. Jag tycker ni skulle kunna visa samma återhållsamhet.
Vad jag vet dock och har erfarenhet av är att bygga något helt nytt i Sverige. Vi har en helt dold lobbyverksamhet utan krav på insyn. Vi kämpade mot dom som la 250 miljoner årligen på reklamkampanjer emot vad vi gjorde, finasiärer var den befintliga industrin med fantastiskt nog statliga Vattenfall som huvudman. Dom förlorade såklart och nuförtiden låtsas dom som att dom står i framkant för vad vi startade. Jag säger detta bara för att alla ska veta att det finns stora lobbyorganisationer som verkar på många plan, många vet inte detta.
Jag säger inte detta för att anklaga någon här som tillhörande av en sådan. Min erfarenhet av dom är att dom skriver betydligt bättre. Dom nyttjade sig dock av ska "duktiga idioter" vilket dom blev dömda för tio år senare. Folk som fick "uppmuntran" och ibland ersättning för små kostnader för att skriva insändare i ett hundratal lokaltidningar. För att sprida en falsk bild av en opinion.
Vad är det märkliga? Ett bolag som hypats i medier sen dag ett unisont i statsmedier och lokala tidningar sedan 2016. En timmes gratisreklam i statstelevisionen och grundarna får ett varsitt sommarprat. Hade inte brytt mig om det handlat om ett vanligt privat företag utan miljardstöd av svenska skattebetalare pengar.” Någon miljon av någon pensionfond.” Det där är så sjukt oärligt att jag inte ens vet var jag ska börja.
Konspiration? Lägg av. Ta fram ett inlägg där jag skriver att det är någon slags konspiration? Vad kallar du Stålverk 80 eller etanolbubblan? Men för att du ska förstå, jag tror absolut Northvolt är skapat av ärliga syften. De vill såklart bli en viktig aktör och tro mig, jag hoppas det. Det vore fantastiskt med en svensk spelare som slog sig in på marknaden, för mig får de gärna peta bort BYD, CATL, LG och allt vad de heter och dominera. Det vore bra för Sverige. Men en ärlig granskning vore på sin plats av detta företag och måste få diskuteras då det finansierats av många miljarder av skattemedel. Tänk bara på infrastrukturen, bostadsbyggandet i Skellefteå eller de som satsat egna pengar i sim verksamhet då de blivit lovade en fantastisk framtid. Det skulle vara ett hårt slag mot de boende i Skellefteå om detta bolag kraschade.
Men förlåt, ska sluta tråka ut dig. Vi kör ett axplock lite positiva istället!
Citat:
Northvolt ses som "Europas stora hopp" ute i världen.
ACC är Stellantis och Mercedes satsning medan Northvolt backas av Volkswagen-koncernen, BMW och Volvo. Freyr verkar satsa på LFP-batterier till energilagringsbranschen mer än bilsegmentet. ACC har dock inte samma "stjärnglans" som Northvolt och tror inte de har samma motivation till att lyckas bli stora.
Men Northvolt ska också kunna konkurrera med Samsung, LG, Panasonic, SK, CATL, Tesla.
———————
Norrlänningar ligger så långt före i sin teknik och tänkande än er svenskar, det syns tydligt. Det behövs bara mellan 1000-2000 av de nyaste vindkraftsverken för att få allt som behövs till LKAB.
———————
Skellefteå är Sveriges överlägset rikaste kommun, V+S-styret höjer nu budgeten för välfärden med mer än 10%. Samtidigt som man investerar i ny infrastruktur och bostäder på en aldrig tidigare skådad skala i svensk kontext.
Skellefteå går först i denna nya industriella revolution för att kommunen har kapacitet att agera, de har kommunalt ägd energi, stort kommunalt bostadsbolag, energibolag, byggbolag, kommunal flygplats, kommunal hamn under utbyggnad.
———————
Kineserna är oroliga för svensk batteriindustri och försöker strypa exporten av grafit till Sverige. Jag undrar om Putailais etablering i Sundsvall var en sorts fredsprocess mellan Sverige och Kina i batterikriget.
——————-
Wow, riktigt bra nyheter från Scania om Northvolts nya battericeller som nu i höst börjar levereras till kunder i stor volym.
Lastbilarna får en FÖRDUBBLAD prestanda med Northvolts nya celler. 4,5 timmars körning innan de behöver ladda lastbilen och cellerna har en livslängd på 150000 mil.
——————-
Northvolt Labs har över 1000 anställda nu och bygger ut kraftigt, de har nog snart lagt ner 10 miljarder på sin forskningsläggning i Västerås och även köpt Cuberg som verkar ha kring 150-200 anställda i Silicon Valley i nuläget. Det man kan säga är att Northvolt har västvärldens största samlade forskning inom batteriteknik, troligen överlägset just nu.
———————
Inom 10 år är de nog Sveriges största privata arbetsköpare. De har redan 4000+ anställda i Sverige och en batterifabrik ger 5000 arbeten varav de bygger 3 stycken i Sverige just nu plus utvecklingsavdelning i Västerås som ska ha flera tusentals anställda där 1000+ redan arbetar.
Lämnar tråden ett längre tag nu då vi saknar information!