2023-11-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Dum inuti huvet much?
Det är som sagt en upplevelse, som finns och existerar oavsett hur du försöker vända det till något annat. Jag upplever dig som en person som förhudligen blev tappad som barn. Jag kan inte bevisa det, men jag upplever det. Alltså är det min upplevelse och den är högst verklig. Jag har inga bevis för vad hon gjorde, jag har bevis på vad hon berättade om sin upplevelse.

Vänligen avgå.

Och jag skrev ju att själva upplevelsen i sig kan vara mycket realistisk, men det man upplever är inte detsamma som att det verkligen sker i verkligheten.

Om nån t ex upplever att de kan flyga så har de såklart haft den upplevelsen, dock flög de bara i fantasin och inte i verkligheten. Hänger du med….?
Citera
2023-11-20, 08:27
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och jag skrev ju att själva upplevelsen i sig kan vara mycket realistisk, men det man upplever är inte detsamma som att det verkligen sker i verkligheten.

Om nån t ex upplever att de kan flyga så har de såklart haft den upplevelsen, dock flög de bara i fantasin och inte i verkligheten. Hänger du med….?

Hårklyverier. Lägg ner nu.
Citera
2023-11-20, 09:15
Medlem
Citat:
Hårklyverier. Lägg ner nu.

Det är inte hårklyverier utan jag förklarar bara verkliga fakta, alla verkar inte alltid förstå det utan många i denna forumdel påstår att oavsett hur makalös och övernaturlig upplevelse de påstår sig haft, så menar de att det det upplevde verkligen hände i verkligheten och alltså inte bara var just en upplevelse av något.

T ex påstår många att NDE och OBE, alltså att de upplevt sig t ex lämnat kroppen och svävat runt i rummet och ”fysiskt” sett saker de omöjligt kan ha sett där de låg, skulle ha skett i verkligheten. Det är såklart bara deras fantasier och inget annat.
Citera
2023-11-22, 06:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått det. Jag gör det inte nu. Jag kommer inte heller att göra det.
En upplevelse är en upplevelse, och dessa är verkliga. Lägg nu ner och sluta posta ditt tradiga jävla tugg. Gå och aspa i nån annan tråd. "verkliga fakta", har du inget belägg för. Bara. Sluta.

#idioti
#duminutihuvet
#hårklyverier
#jobbigsnubbe
#upplevelserärverkliga

Känns ju lite märkligt att du anklagar mig för ”aspa” och en rad annat, när du själv tycks ha brister i läsfärståelse. Jag förklarade ju ordagrant att ”många” påstår…. Alltså att de var generellt riktat och inte just till eller om dig…

Och jag förklarade väl väldigt tydligt att en själva den mentala upplevelsen, alltså det hjärnan kan presentera för aktuell person, sker rent mentalt och kan upplevas som verklig. Fast det de upplever inte sker i verkligheten.

Alltså att upplevelsen har skett, men inte att det man upplevde i denna upplevelse nödvändigtvis skedde i den fysiska verkligheten.

Vi kan ta ett exempel.
Personer med Alzheimers kan i sitt sinne vara absolut säker på att det är mitt på dagen med fullt solsken för det presenterar hjärnan för dem, fast det i verkligheten är mitt i kolsvarta natten. Och ofta hjälper det ändå inte att fysiskt visa dem att det faktiskt är 02:10 på klockan och kolsvart utanför fönstret. De kan ändå fortsätta tjata om att de måste upp för det är mitt på dagen och solen skiner. Det är alltså ”verkligt” för dem för det är de signalerna som deras hjärna presenterar för dem.

Samma sak med NDE och folk som påstår en massa om det. En förvirrad hjärnas signaler kan te sig extremt verkliga trots att det som hjärnan signalerar om ändå bara är fantasier/halucinationer.

Jag håller förövrigt helt med dig i att trådstarten är korkad för har huvudet skilts från kroppen så kan man ju undra hur denne eller någon annan ska kunna vittna om vad den halshuggne upplevt vid händelsen eller efter… Ja om man inte ska blanda in medium, vilka i sin tur aldrig någonsin kunnat påvisa sig faktiskt ha förmågan att prata med döda utan istället bevisats vara ren bluff.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-11-22 kl. 06:20.
Citera
2023-11-22, 21:06
Medlem
Citat:
Jag håller förövrigt helt med dig i att trådstarten är korkad för har huvudet skilts från kroppen så kan man ju undra hur denne eller någon annan ska kunna vittna om vad den halshuggne upplevt vid händelsen eller efter… Ja om man inte ska blanda in medium, vilka i sin tur aldrig någonsin kunnat påvisa sig faktiskt ha förmågan att prata med döda utan istället bevisats vara ren bluff.

Det jag tänkte på var ett HYPOTETISKT scenario där huvudet huggits av men personen fått tillbaka det och återvänt till livet och haft en NDU att berätta. Mer om varför jag lyfter den frågan kan du läsa i mina inlägg i tråden så framgår kanske vad jag är ute efter bättre.
Citera
2023-11-29, 18:52
Medlem
Trots vad många NDE forskare idag hävdar så är det mest sannolika ännu att NDEs helt och hållet händer i hjärnan. Det finns fortfarande inga vetenskapligt verifierade OBEs, trots många års studier. Det finns alltså troligtvis inget liv efter döden. Så i samma ögonblick du dör så vet du inte av att du någonsin levt eller att världen finns. Nice.
Citera
2023-11-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Trots vad många NDE forskare idag hävdar så är det mest sannolika ännu att NDEs helt och hållet händer i hjärnan. Det finns fortfarande inga vetenskapligt verifierade OBEs, trots många års studier. Det finns alltså troligtvis inget liv efter döden. Så i samma ögonblick du dör så vet du inte av att du någonsin levt eller att världen finns. Nice.

Det är väl lite det som är problematiken, att vi alla mer eller mindre inte vill acceptera det, även om de flesta nog förstår att det är så illa.

Vi vet ju inget annat än att vi lever, har ”alltid” levt, så att det där enda vi alltid upplev kommer att ta tvärt slut som du beskriver det, är svårt att acceptera för de första. Vi vill tro att det inte är så, även jag, trots att de flesta nog ändå förstår att det tar bara slut..
Citera
2023-11-29, 20:00
Medlem
Citat:
Det är väl lite det som är problematiken, att vi alla mer eller mindre inte vill acceptera det, även om de flesta nog förstår att det är så illa.

Vi vet ju inget annat än att vi lever, har ”alltid” levt, så att det där enda vi alltid upplev kommer att ta tvärt slut som du beskriver det, är svårt att acceptera för de första. Vi vill tro att det inte är så, även jag, trots att de flesta nog ändå förstår att det tar bara slut..

Ja det är ingen rolig insikt att ditt liv inte kommer betyda ett jota. Svårt att ta något på allvar om man verkligen tar in det.

Jag är först och främst intresserad av sanningen dock oavsett hur den får mig att må, till skillnad från dom flesta vad det verkar.

Skulle det plötsligt komma träffar i AWARE som sedan kan replikeras i andra studier ja då hamnar vi i ett annat läge. Men det börjar se mörkt ut minst sagt.
Citera
2023-11-29, 23:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan

Vi människor är väldigt begränsade till våra få sinnen och det är mycket som går oss obemärkt förbi. Kanske tur att man inte kan uppfatta ”allt” på en och samma gång, hade blivit rörigt med parallella dimensioner etc.
Citera
2023-11-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Vi människor är väldigt begränsade till våra få sinnen och det är mycket som går oss obemärkt förbi. Kanske tur att man inte kan uppfatta ”allt” på en och samma gång, hade blivit rörigt med parallella dimensioner etc.

Och vad har det med avsaknaden av verifierade OBEs i samband med NDEs att göra menar du?
Citera
2023-11-29, 23:53
Medlem
dödsknivens avatar
Om ditt huvud huggs av kommer du snabbt att förlora medvetandet pga blodtrycksfall och syrebrist i hjärnan, vilket kort därpå kommer att leda till döden. Det är för all del inte helt osannolikt att hjärnan faktiskt fungerar en kort stund efter avskiljandet (vi pratar sekunder här). Om, i ett hypotetiskt scenario, tiden på något vis upplevs gå mycket långsamt i denna stund finns ju all möjlighet att hinna förlora medvetandet, vakna till, för att sen förlora medvetandet och dö. Det finn ju studier som visar på en massiv urladdning av nervimpulser i hjärnan precis vid dödsögonblicket så någonstans finns det ju fysiologiska förklaringar som skulle kunna peka på en subjektiv upplevelse av att dö och återvända, under just den bråkdelen av ett ögonblick. Men är hjärnan död, så är den död. Vid snabbt återupplivande kanske det går att komma undan med hjärnskador men då har man inte heller helt dött
Citera
2024-07-24, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Om ditt huvud huggs av kommer du snabbt att förlora medvetandet pga blodtrycksfall och syrebrist i hjärnan, vilket kort därpå kommer att leda till döden. Det är för all del inte helt osannolikt att hjärnan faktiskt fungerar en kort stund efter avskiljandet (vi pratar sekunder här). Om, i ett hypotetiskt scenario, tiden på något vis upplevs gå mycket långsamt i denna stund finns ju all möjlighet att hinna förlora medvetandet, vakna till, för att sen förlora medvetandet och dö. Det finn ju studier som visar på en massiv urladdning av nervimpulser i hjärnan precis vid dödsögonblicket så någonstans finns det ju fysiologiska förklaringar som skulle kunna peka på en subjektiv upplevelse av att dö och återvända, under just den bråkdelen av ett ögonblick. Men är hjärnan död, så är den död. Vid snabbt återupplivande kanske det går att komma undan med hjärnskador men då har man inte heller helt dött

Nej, det är väl just det som är frågan. De som upplevt NDU, är de verkligen döda på samma sätt som en halshuggen person är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in