2023-11-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Då ska jag utbilda dig lite mer min gode moderat.

Sympatistrejk för man med det fackförbund som har förhandlingsrätten med arbetsgivaren eller det fackförbund som handhar mestadelen av de slags jobb som finns på arbetsplatsen. Ex kan Journalistförbundet inte hävda förhandlingsrätt gentemot en hamn där det jobbar hamnarbetare, men Transport eller Hamnarbetarförbundet kan det.

Men jag ska leka lite med dina dårskaper och ändå säga att, ja, skulle ett fackförbund på IF Metalls huvudkontor (låt oss säga Unionen) strejka, skulle du och dina gelikar faktiskt kunna starta ett fackförbund, lyckas få det godkänt och sen möjligen faktiskt sympatistrejka.

Det har kanske varit så men gillar man principen med sympatistrejker så bör man förstås stödja att även bankanställda får sympatistrejka genom att spärra konton för kunder som enligt dem begår övergrepp mot andra anställda.
Citera
2023-11-30, 09:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Snömos. Om kollektivavtalet skulle leda till sämre arbetsförhållanden och löner så hade Tesla gärna skrivit under det. Dom skulle ju tjäna pengar på det.

Total spekulation från din sida.
Citera
Siegfrids avatar

Moderatormeddelande

Postat av Siegfrid 2023-11-30, 09:03
Moderator
Tråden handlar om Teslas rättsliga konflikt med Posten och Transportstyrelsen.
Allmänna diskussioner om fackföreningar, kollektivavtal och dylikt får ni ta i andra trådar.
/Mod.

2023-11-30, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det har kanske varit så men gillar man principen med sympatistrejker så bör man förstås stödja att även bankanställda får sympatistrejka genom att spärra konton för kunder som enligt dem begår övergrepp mot andra anställda.

Fast det är inte samma princip. Förstår att det är svårt att förstå för dig.

SEKO (inte Postnord) sympatistrejkar helt korrekt och lagenligt.
Senast redigerad av priz 2023-11-30 kl. 09:06.
Citera
2023-11-30, 09:24
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Fast det är inte samma princip. Förstår att det är svårt att förstå för dig.

SEKO (inte Postnord) sympatistrejkar helt korrekt och lagenligt.

Tesla motsätter sig ju inte Strejken även om dom anser att den är överdriven. Vad man stämt för om är huruvida Postnord verkligen får bryta sitt uppdrag hur som helst, huruvida dom kan hävda force majeure och om dom verkligen får störa myndighetsutövande.
Citera
2023-11-30, 09:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Förmodar att personen menar att om Tesla sätter if metall i blockad så borde andra arbetsgivare också få sätta exempelvis dessa bankanställda i blockad, enligt samma princip som andra fackförbund får visa ”sympati”.
Det går ju inte så länge Tesla inte är medlem i arbetsgivarföreningen. I nuläget kan de bara lockouta sina egna anställda.
Citera
2023-11-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Ja men då är det väl inte så svårt att säga vad i Teslas avtal som var så dåligt och vilket mervärde kollektivavtal hade gett?
Den svenska modellen visar ju här att den inte tillför något egentligen och det hade varit vettigare med minimilön och andra pensionsvillkor, lagstadgat. Varför ska dessa fackpampar försörjas...

Det som kommer hända är att antingen så får facken vika med sig eller att Tesla drar sig ur Sverige. Båda utfallen gör att facken tappar ansiktet och kommer tappa medlemmar på den här sandlådeskiten.
Perfekt för Elon att ta fack-fighten på denna mini-marknad också, så att facken i de betydande länderna kan hållas.

Hade de brytt sig om arbetare så hade de väl gett sig på andra företag, och inte Teslas 100 anställda. Detta är bara en enorm PR-miss och början på slutet för den svenska modellen.

nä det är inget pr jippo. kolla hur det gick för Amazon. Bara för tesla att ge upp och skriva på
Citera
2023-11-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Då är det ju indirekt inte frivilligt.

Så är det, men ska man in på marknaden och vill ta del av alla bitar så behöver du ett kollektivavtal. Lite som att kräva a-kassa fast man inte är medlem
Citera
2023-11-30, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2023-11-30, 10:58
Avstängd
Posten och transportstyrelsen är väl inte svenska myndigheter? Moderatorerna har helt spårat ur på Flashback
Citera
2023-11-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
Så är det, men ska man in på marknaden och vill ta del av alla bitar så behöver du ett kollektivavtal. Lite som att kräva a-kassa fast man inte är medlem

A-kassa kräver inget medlemsskap i facket.
Så jag förstår inte din poäng?

Självklart betalar man in om man vill ha tillgång till a-kassan.
Men det är frivilligt, som att skriva på ett kollektivavtal i Sverige ( trodde jag? ).
Citera
2023-11-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
A-kassa kräver inget medlemsskap i facket.
Så jag förstår inte din poäng?

Självklart betalar man in om man vill ha tillgång till a-kassan.
Men det är frivilligt, som att skriva på ett kollektivavtal i Sverige ( trodde jag? ).

och skriver man inte på kollektiv avtal så har man heller inte del i försäkringar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in