2023-12-02, 21:15
Medlem
Hej!

Läste detta "https://www.aftonbladet.se/a/P48V06" och blev helt förvånad. Han har 17000 kvar efter utmätning, har en hyra på 8000 och gråter för att han inte har råd att ge sitt barn julklappar. Är det bara jag som tycker han mycket pengar kvar? Är det verkligen existensminimum? Det finns ju människor som får ut typ det i månaden.
Citera
2023-12-02, 21:23
Medlem
Rechargeds avatar
Jag har ut ganska precis 16k netto, vad fan gnäller han över..?
Att folk inte skäms som går ut i tidningar och gnäller över sina egna misstag.. det var väl ändå inte Kronofogden som gjorde honom skuldsatt?! Det kallas konsekvenser.
Citera
2023-12-02, 21:24
Medlem
hippilis avatar
Skaffa billigare boende så blir det inte så hög hyra och klarar man sej inte på 17.000 kr i månaden måste man fundera på varför det inte funkar
Citera
2023-12-02, 21:25
Medlem
Rastapunxs avatar
Får ut 8 i A-kassa. Bor billigt så har 1 tusing att leva för. Gnäll på folk.
Citera
2023-12-02, 21:28
Medlem
Något säger mig att Björn är totalt ekonomiskt inkompetent och sprutar ut pengar på saker han inte faktiskt borde. Finns ingen annan förklaring till hans attityd att dom där pengarna inte räcker.
Citera
2023-12-02, 21:29
Medlem
Kanske ska tilläggas att anledningen till varför han hamnade i den här situationen var för att han tog ett blanco lån på 700 000 kr för att kunna köpa en Audi s4. Sen när corona kom fick han både sparken från jobbet och räntan steg.

Måste nog vara den mest korkade situation jag hört hur något hamnat hos fogden.
Citera
2023-12-02, 21:45
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
Kanske ska tilläggas att anledningen till varför han hamnade i den här situationen var för att han tog ett blanco lån på 700 000 kr för att kunna köpa en Audi s4. Sen när corona kom fick han både sparken från jobbet och räntan steg.

Måste nog vara den mest korkade situation jag hört hur något hamnat hos fogden.

Typ.. hur fan kan man förlora 350k på en bil som kostar 700k?!

"Till en början gick det bra, han betalade av varje månad"

Har han betalat av som han ska så är ju värdet på bilen ungefär samma som skulden.

"Ingen ville köpa bil"

Det finns alltid firmor som köper in såna bilar, och inte några 350k under marknadsvärdet.

Han har ju gjort nånting brutalt fel och nu gnäller han i tidningen om det och tycker staten (KF) ska göra honom en tjänst? Människor behöver verkligen lära sig att ta konsekvenser för sina beteenden.
Citera
2023-12-02, 21:49
Medlem
Antedeluvians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Typ.. hur fan kan man förlora 350k på en bil som kostar 700k?!

"Till en början gick det bra, han betalade av varje månad"

Har han betalat av som han ska så är ju värdet på bilen ungefär samma som skulden.

"Ingen ville köpa bil"

Det finns alltid firmor som köper in såna bilar, och inte några 350k under marknadsvärdet.

Han har ju gjort nånting brutalt fel och nu gnäller han i tidningen om det och tycker staten (KF) ska göra honom en tjänst? Människor behöver verkligen lära sig att ta konsekvenser för sina beteenden.
Ganska enkelt - man "moddar" ( ) bilen tills ingen vill köpa den.

Sen tror jag inte att just bilen är hela historien, misstänker att han har andra skulder. Vid blancolån finns det heller inget hinder för att belåna sig till 100% av bilens värde, i och med att den inte är utställd till säkerhet för lånet.
Citera
2023-12-02, 21:51
Avstängd
ButtButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllera
Hej!

Läste detta "https://www.aftonbladet.se/a/P48V06" och blev helt förvånad. Han har 17000 kvar efter utmätning, har en hyra på 8000 och gråter för att han inte har råd att ge sitt barn julklappar. Är det bara jag som tycker han mycket pengar kvar? Är det verkligen existensminimum? Det finns ju människor som får ut typ det i månaden.

Han kanske inte har möjlighet att flytta. Mat är jättedyrt barn måste ha nya kläder, skor och hälsosam kost.

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Får ut 8 i A-kassa. Bor billigt så har 1 tusing att leva för. Gnäll på folk.

Hur fan klarar du av att leva för 1 tusing?
Citera
2023-12-02, 21:53
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antedeluvian
Ganska enkelt - man "moddar" ( ) bilen tills ingen vill köpa den.

Sen tror jag inte att just bilen är hela historien, misstänker att han har andra skulder. Vid blancolån finns det heller inget hinder för att belåna sig till 100% av bilens värde, i och med att den inte är utställd till säkerhet för lånet.

Det är ändå skickligt att modda den till halva värdet isf..
En S4 är fortfarande en S4.. den har ett värde i sig, modd går ta bort.

Det tror inte jag heller, förmodligen ett helt lyxfällan avsnitt bakom hans hantering av pengar. Istället för att staten låter honom behålla extra pengar till julklappar tycker jag staten ska ge honom en förvaltare i julklapp.
Citera
2023-12-02, 21:57
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllera
Hej!

Nä det är inte bara du. Vafan gå ut i tidningen å gråta över denna sak. Finns dom som har det sämre å värre.
Citera
2023-12-02, 22:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Han kanske inte har möjlighet att flytta. Mat är jättedyrt barn måste ha nya kläder, skor och hälsosam kost.

Hur fan klarar du av att leva för 1 tusing?
Varför inte ha möjlighet att flytta? Vill man få billigare boende och få pengarna att räcka har man inte så många val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in