Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-02, 01:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".

Prova ta ut din obegränsade pto i större utsträckning så får du sparken.
Bara ett sätt att locka... man vill inte att folk tar ut det.
Citera
2023-12-02, 12:49
  #26
Moderator
vhes avatar
Ja. Ni är väldigt lustiga som drar paralleller mellan det svenska välfärdssystemet och obegränsad semester. Guldstjärna för tidernas mest okontroversiella vits, 3/100 på originalitetsskalan. Nu försöker vi hålla oss till ämnet.
Trams raderat.

/Moderator
Citera
2023-12-02, 18:47
  #27
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du skulle alltså kunna ta semester i tio år och fortfarande få full lön under tiden?
Nej, då skulle ju kunderna och kollegor drabbas, eftersom jobbet inte blir gjort.
Just den kommentaren är vad folk i Sverige vanligen kommer med, vilket visar att de inte förstått konceptet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De flesta har i alla fall 30 dagar betald semester i Sverige.

Betalningen man få under den tiden har man själv satt in, den dras från vanliga lönen.

Hur kommer din semesterersättning in? Varifrån får du lön när du är ledig? Varför tar du inte semester i flera år och arbetar med annat under tiden? Borde väl vara toppen att få dubbel lön.
Se ovan varför man inte kan ta ledigt i flera år.