Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-02, 01:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".

Prova ta ut din obegränsade pto i större utsträckning så får du sparken.
Bara ett sätt att locka... man vill inte att folk tar ut det.
Citera
2023-12-02, 12:49
  #26
Moderator
vhes avatar
Ja. Ni är väldigt lustiga som drar paralleller mellan det svenska välfärdssystemet och obegränsad semester. Guldstjärna för tidernas mest okontroversiella vits, 3/100 på originalitetsskalan. Nu försöker vi hålla oss till ämnet.
Trams raderat.

/Moderator
Citera
2023-12-02, 18:47
  #27
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du skulle alltså kunna ta semester i tio år och fortfarande få full lön under tiden?
Nej, då skulle ju kunderna och kollegor drabbas, eftersom jobbet inte blir gjort.
Just den kommentaren är vad folk i Sverige vanligen kommer med, vilket visar att de inte förstått konceptet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De flesta har i alla fall 30 dagar betald semester i Sverige.

Betalningen man få under den tiden har man själv satt in, den dras från vanliga lönen.

Hur kommer din semesterersättning in? Varifrån får du lön när du är ledig? Varför tar du inte semester i flera år och arbetar med annat under tiden? Borde väl vara toppen att få dubbel lön.
Se ovan varför man inte kan ta ledigt i flera år.
Jag får min lön som vanligt från arbetsgivaren, ingen skillnad mot när jag jobbar. Det finns däremot ingen semesterersättning hör i USA, man har sin fasta lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
En sådan här sak som låter förträffligt på pappret, men i praktiken är omöjligt att utnyttja.
Inte alls, jag har (som jag nämnde i mitt ursprungliga inlägg) tagit mer än 30 dagar i stort sett varje år. I år hamnar jag nog på närmare 50 dagar. Helgdagar inte inräknade, vi har 9 helgdagar och fyra "well being days" i samband med större helger då företaget stänger ner och ger alla ledigt. Typ fredag efter Thanksgiving (vad som i Sverige skulle kallas en klämdag) och extra dagar runt July 4th, Labor Day, och Memorial Day.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
”Obegränsad” betyder på svenska att du kan ta ledigt hur länge du vill med full lön + semesterersättning.
"Obegränsad" betyder inte nödvändigtvis enbart "hur länge som helst i sträck", det kan också betyda "hur många dagar som helst totalt".

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Menar du att du får ta semester när du vill så länge inte kunder eller kollegor drabbas av din frånvaro?

Ja, så är det på väldigt många konsultbolag.
Det var precis det som min fråga gällde, om det förekommer i Sverige.
För att svara på din frågaÖ ja, både när jag vill (med viss förvarning, givetvis) och hur många dagar totalt. Vill jag ta mer än två veckor i sträck så får jag dock ge längre förvarning och planera lite mer för hur jobbet ska hanteras.


Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Det är lika i Sverige, 40 semesterdagar är praxis för IT-yrken. Sedan kan man vara ledig hur mycket man vill men jobbet behöver göras också.
Så förstår jag dig rätt, 40 dagar "vanlig" semester, typ på sommaren,och sedan ytterligare lediga dagar under resten av året så länge kunderna inte drabbas?

Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Prova ta ut din obegränsade pto i större utsträckning så får du sparken.
Bara ett sätt att locka... man vill inte att folk tar ut det.
Jobbar du i USA, eller killgissar du bara?
I år kommer jag ta åtminstone 50 dagar, och ingen har sagt något.
En av mina kollegor tog en vecka per månad i 3-4 månader förra året, och hennes manager pratade med henne och sa att det var lite väl mycket på så kort tid. Hon blev inte sparkad eller straffad på annat sätt.
Citera
2023-12-02, 18:50
  #28
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
PTO är dock vanligt i USA för de som jobbar i bolag där man också är delägare i.

PTO har inget att göra om man är delägare eller inte. Du kan läsa mer om det här.
Citera
2023-12-02, 19:02
  #29
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
20 dagar semester har vi väl inte haft sedan 70-talet? För statligt råder följande:
18-29 år: 28 dagar
30-39 år: 31 dagar
40+: 35 dagar
Eftersom jag skriver att jag jobbar i USA så betyder "här" givetvis "här i USA". Det borde väl vara ganska tydligt, om man inte är halvt autistisk eller indisk programmerare.

Standard i USA är 10 dagar, ökar med 1 dag per anställningsår, upp till max 20 dagar per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där om att inte drabba kunde eller kollegor låter som att både dator och (jobb)telefon förväntas vara tillgängliga under "semestern".
Det kan möjligen vara så på en del jobb, men där jag jobbat har de varit noga med att man ska vara bortkopplad såmycket som möjligt från jobbet. Out-of-Office ska vara påslaget i mailen, och de undviker att ringa om det inte är en enorm kris. Jag kontaktar aldrig någon som är på semester.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det förekommer inte, vågar jag nästan lova. Däremot förekommer extremt flexibla förhållanden, så länge som man får jobbet gjort, vilket möjliggör att man kan tillåtas sitta på en söderhavsö och jobba några timmar om dagen, alltid så länge som jobbet blir gjort,.
Ja, det kan jag också göra. I våras jobbade jag från Kroatien i en månad. Jag var också sex veckor i Spanien och Portugal för ett par år sedan, tog 2 veckor semester och jobbade 4 veckor (amerikanska tider, så började jobba vid 14-tiden och jobbade till 22-23). Så jag hade en stor del av jobbdagarna ledigt för annat.
Citera
2023-12-03, 02:13
  #30
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man får lite mer semester med åldern, i alla fall med "mitt" kollektivavtal. Tror jag har 32 dagar.

Hade tidigare 30 dagar med kollektivavtal, har nu 42 betalda semesterdagar utan kollektivavtal.
Bättre pensionsinsättningar och försäkringsvillkor än tidigare kollektivavtalsanställningar.
Men jag kan förstå att de som har svårt att förhandla föredrar kollektivavtal.
Smaken är som baken.
Citera
2023-12-03, 02:18
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Det hade ju med största sannolikhet gått ut över kollegor och kunder.
Gör inte en dag det?
Citera
2023-12-03, 03:47
  #32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
Nej att ta ut semester hur som helst lär knappast vara populärt men antar att du oftast förvarnar än att gå på dagen och säga att du är borta i 30 dagar. Normalt i Sverige är väl att man med arbetsgivaren planerar sommarferien några månader i förväg. Du har dock långt mer än gemene svensk har gällande semesterdagar om du kan ta ut 30-40 dagar.
Citera
2023-12-03, 11:35
  #33
Medlem
dismisswalls avatar
Citat:
så länge det inte går ut över kollegor eller kunder.

Detta är väl lite problemet med USA.

I Sverige har vi garanterad semester.

Du har "obegränsad semester" men dem kan dra in närsomhelst.

Bo kvar i USA då om det är så bra men jag tror du lajvar TS.
Citera
2023-12-03, 12:18
  #34
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".

Nej det där är en amerikans grej med resultat att många tar ganska lite semester, som du måste känna till?
Som vanligt är det personer med nischade IT roller som tar ut både hög lön och många dagar semester. Brist pga få vill ta renodlade it jobb och halva mänskligheten (kvinnor) är ointresserade. Är något av detta verkligen nytt för dig Texas?
Citera
2023-12-03, 12:37
  #35
Medlem
Företaget jag jobbar på har kontor och anställda i USA. De som jobbar där har detta upplägg. Det betyder inte att man kan försvinna hur som helst, frihet under ansvar gäller.

I Sverige misstänker jag att detta är ganska ovanligt pga att man har sina X dagar enligt kollektivavtalet. Vi har 25 dagar + 5 dagar extra om man inte för övertidsersättning enligt Unionens kollektivavtal.

Fördelen i Sverige är att det är X dagar, punkt slut. Du kan planera in en lång sammanhängande semester och stänga av datorn. I USA måste man vara mer flexibel och min erfarenhet är att amerikanarna kollar mailboxen även om de är på PTO. Men att det är så stor skillnad i semesterdagar i USA och Sverige i IT-branschen är nog lite av en myt.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-semester
Citera
2023-12-03, 13:10
  #36
Medlem
godboys avatar
Detta är ju en lösning som inte fungerar för alla, varken företag eller medarbetare. Det närmaste man väl kan översätta det är till förtroendearbetstid.

Det kan säkert fungera på vissa/många företag men det beror ju dels på "ledningens" inställning till de anställda, en sak kan ju på pappret låta väldigt bra, men i princip så funkar det inte i verkligheten då alltid någon påverkas. Detta beror ju på vad man jobbar med. Jobbar man mycket självständigt och har specifika tider för att "vara klar" så kan det mycket väl fungera väl, dels om man är lite erfaren plus att man är effektiv i sitt arbete. Men det finns ingen vinst för arbetstagaren om denne har en för stor arbetsbelastning. Det hela bygger ju på att företag och arbetstagare har ömsesidig respekt för varandra.

Det finns ju både värdelösa arbetsgivare och skallskadade anställda så det gäller som sagt att man har gemensam värdering om hur jobbet ska fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback