Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-01, 07:10
  #1
Medlem
TexasSwedes avatar
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
Citera
2023-12-01, 07:47
  #2
Moderator
vhes avatar
Rubrik förtydligad.

Utgående rubrik: Obegränsad - Finns det i Sverige?
Ny rubrik: Obegränsad semester - Finns det i Sverige?

En av orsakerna till att TS vänner har svårt att förstå konceptet kanske är att TS utelämnar nyckelord från sin förklaring

/Moderator
Citera
2023-12-01, 07:50
  #3
Moderator
vhes avatar
Nej, aldrig hört talas om här, fast vi har ju å andra sidan ofta 30 dagars semester ändå.

Jag har lite svårt att se hur frånvaro inte kan gå ut över kollegor och kunder, men i renodlade konsultbolag kanske det kan vara så mellan uppdrag. Som chef känns det dock fullständigt omöjligt. Vad har du för (avsaknad av) arbesuppgifter som chef som gör att du kan vara frånvarande utan att arbetet påverkas?
Citera
2023-12-01, 07:56
  #4
Medlem
Så du skulle alltså kunna ta semester i tio år och fortfarande få full lön under tiden?
Citera
2023-12-01, 08:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
De flesta har i alla fall 30 dagar betald semester i Sverige.

Betalningen man få under den tiden har man själv satt in, den dras från vanliga lönen.