Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-01, 07:10
  #1
Medlem
TexasSwedes avatar
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
Citera
2023-12-01, 07:47
  #2
Moderator
vhes avatar
Rubrik förtydligad.

Utgående rubrik: Obegränsad - Finns det i Sverige?
Ny rubrik: Obegränsad semester - Finns det i Sverige?

En av orsakerna till att TS vänner har svårt att förstå konceptet kanske är att TS utelämnar nyckelord från sin förklaring

/Moderator
Citera
2023-12-01, 07:50
  #3
Moderator
vhes avatar
Nej, aldrig hört talas om här, fast vi har ju å andra sidan ofta 30 dagars semester ändå.

Jag har lite svårt att se hur frånvaro inte kan gå ut över kollegor och kunder, men i renodlade konsultbolag kanske det kan vara så mellan uppdrag. Som chef känns det dock fullständigt omöjligt. Vad har du för (avsaknad av) arbesuppgifter som chef som gör att du kan vara frånvarande utan att arbetet påverkas?
Citera
2023-12-01, 07:56
  #4
Medlem
Så du skulle alltså kunna ta semester i tio år och fortfarande få full lön under tiden?
Citera
2023-12-01, 08:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
De flesta har i alla fall 30 dagar betald semester i Sverige.

Betalningen man få under den tiden har man själv satt in, den dras från vanliga lönen.

Hur kommer din semesterersättning in? Varifrån får du lön när du är ledig? Varför tar du inte semester i flera år och arbetar med annat under tiden? Borde väl vara toppen att få dubbel lön.
Citera
2023-12-01, 09:00
  #6
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, aldrig hört talas om här, fast vi har ju å andra sidan ofta 30 dagars semester ändå.

Jag har lite svårt att se hur frånvaro inte kan gå ut över kollegor och kunder, men i renodlade konsultbolag kanske det kan vara så mellan uppdrag. Som chef känns det dock fullständigt omöjligt. Vad har du för (avsaknad av) arbesuppgifter som chef som gör att du kan vara frånvarande utan att arbetet påverkas?

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De flesta har i alla fall 30 dagar betald semester i Sverige.

Betalningen man få under den tiden har man själv satt in, den dras från vanliga lönen.

Hur kommer din semesterersättning in? Varifrån får du lön när du är ledig? Varför tar du inte semester i flera år och arbetar med annat under tiden? Borde väl vara toppen att få dubbel lön.

Ofta och flesta 30 dagar semester? Enligt dom flesta kollektivavtal har vi bara 25dagar betald semester i Sverige, eller har jag missat något?
Citera
2023-12-01, 09:11
  #7
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du skulle alltså kunna ta semester i tio år och fortfarande få full lön under tiden?
Det hade ju med största sannolikhet gått ut över kollegor och kunder.
Citera
2023-12-01, 09:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Det hade ju med största sannolikhet gått ut över kollegor och kunder.
En sådan här sak som låter förträffligt på pappret, men i praktiken är omöjligt att utnyttja.
Citera
2023-12-01, 09:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Ofta och flesta 30 dagar semester? Enligt dom flesta kollektivavtal har vi bara 25dagar betald semester i Sverige, eller har jag missat något?
Man får lite mer semester med åldern, i alla fall med "mitt" kollektivavtal. Tror jag har 32 dagar.
Citera
2023-12-01, 10:29
  #10
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag jobbar som utvecklare/teknisk chef i USA, och på de två senaste jobben (bägge på konsultföretag) har vi haft obegränsad semester ("unlimited PTO"). Jag tar ofta 30-40 dagars semester per år, vilket är en stor skillnad mot de 10 dagar (20 dagar efter 10 års anställning) som är det vanliga här.

När jag nämnt det för familj och kompisar i Sverige så har de svårt att förstå konceptet, att jag kan ta ledigt närhelst jag vill, så länge det inte går ut över kollegor eller kunder. Förekommer inte obegränsad semester inom IT-branschen i Sverige?

Och ja, det är betald semester, PTO står för "Paid Time Off".
Du förklarar dåligt.

”Obegränsad” betyder på svenska att du kan ta ledigt hur länge du vill med full lön + semesterersättning.

Vilket förstås inte alls är sant.

Menar du att du får ta semester när du vill så länge inte kunder eller kollegor drabbas av din frånvaro?

Ja, så är det på väldigt många konsultbolag.
Citera
2023-12-01, 10:42
  #11
Medlem
FrozenTMs avatar
Det är lika i Sverige, 40 semesterdagar är praxis för IT-yrken. Sedan kan man vara ledig hur mycket man vill men jobbet behöver göras också.
Citera
2023-12-01, 10:53
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Det finns ju folk som har förtroendetid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback