Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-04, 22:57
  #4717
Medlem
Nu är vi snart framme vid en ny flygning med SpaceX:s starkaste tillgängliga raket, nämligen Falcon Heavy.

Enligt Launch Shedule sker uppskjutningen den 10 december och lasten är det hemlighetsfulla rymdplanet X37B som påminner om en rymdfärja. Uppdraget är för USA:s rymdstyrkor.

Någon gång under januari skall också den lilla färjan "Dream Chaser" skjutas upp men här är inte SpaceX inblandat.
Företaget Sierra Space äger Dream Chaser och cargomodulen "Shooting Star". Uppskjutningen sker med ULA:s raket Vulcan Centaur.
Det är meningen att man skall utveckla ett system för att kunna försörja ISS och även kommande framtida rymdstationer. Det skall bli intressant att se om isoleringsplattorna sitter kvar vid landningen, jag har sett bilder på hur dom fästs och kanske kan Sierra Space dela med sig av kunskapen till SpaceX med hänsyn till problemen med Starship.

Som vi alla vet skall också Crew Dragon skjutas upp med hjälp av Falcon 9 beräknat den 10 januari och uppdraget är Axiom Mission 3 med 4 passagerare upp till ISS, beräknat 14 dagar.

Så vi har en hel del intressanta rymdspektakel att se ifram emot.
Citera
2023-12-04, 23:10
  #4718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är inte en bidragande orsak att man inte vill ha högre banor att undvika Van-Allen bältet? Har för mig ISS duckar under bältet förutom korta perioder då stationen dyker igenom en anomali över södra atlanten där bältet når nära jorden.

Hade också gärna sett rymdstationen i högre banor. En mån-bana så undviker man van allen bältet men det kockar ju alltid ner i bränsleekonomi hur mycket det kostar att lyfta bränsla i banor.

Själv hade jag gärna sett riktigt stora stationer. Gärna så pass stora att man kan skapa konstgjord gravitation. En ide jag länge funderat på vore att bygga stationen i bana. Man skulle kunna blåsa upp en tunn ballong. Den kan vara så tunn att Några kilo folie skule kunna få en diameter på 100meter. Då behövs inte något högt tryck för att forma folieballongen. nån mikrotorr skulle räcka. Sen forslar man upp råmateriel i form av tackor av metall. Man väljer en lämplig legering som är lätt och hållfast. Sen sputtrar man materialet på insidan av ballongen med magnetronsputtring när ballongen blivit tjockare så det håller son form av sig själv(räcker med typ 10um) så släpper man ut gasen och låter det vara högvakuum inuti ballongen. Nu kan man ha en smälta av metall inuti ballongen. Om man smälter ett ton av lämplig metall som får sväva fritt innti i mitten så kommer all metall att förångas och deponeras på insidan av ballongen. Låter man processen ske i några veckor kan man bygga upp cm-tjocka skikt. Man skulle kunna konstruera i stort sett vilka geometrier man vill. Blir sfären tillräckligt stor kommer den stora massan att bli gasen man sen fyller strukturen med så det kan vara ide att bygga Torus-former. Med bara ett par hundra ton material kan man bygga riktig stora stationer.


Det fanns ett amerikanskt rymdföretag, jag har glömt namnet, som utvecklade uppblåsbara moduler men jag tror inte dom fick några beställningar.

Ja idén med rotation för att få konstgjord tyngdkraft är bra. Den kan utveckla rymdfarten. Idén hade nog redan Vernher von Braun som skissade på cirkelformade stationer som snurrade. Om jag minns rätt så genomförde även USA ett experiment med Gemini då man fäste en lina mellan Agena och Gemini och skapade en rotation för en kortare tidsrymd. Då fick Gemini-besättningen uppleva konstgjord gravitation.

Det ryska geniet Sergei Korolev hade också liknande idéer men han tilläts inte fortsätta med sitt utökade program i Voschod-serien som lades ned.

Beträffande rymdstationer och rymdlaboratorier vill jag ha flexibilitet och att man inte binder fast sig årtiende efter årtiende i låg jordbana. Jag tycker mig se en viss framtidstro, fler aktörer visar upp sig inom rymdfarten nu.
Citera
2023-12-04, 23:41
  #4719
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet hur det går med Tom Cruise rymdfärd? är den fortfarande i pipelinen eller har den blivit inställd?
Jag har inte hört något. Ryssarna verkar dock ha haft premiär på sin spelfilm, inspelad på rymdstationen. Den handlar visst om en kvinnlig kirurg.

https://youtu.be/gGteBNCjn6I

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Ja idén med rotation för att få konstgjord tyngdkraft är bra. Den kan utveckla rymdfarten. Idén hade nog redan Vernher von Braun som skissade på cirkelformade stationer som snurrade. Om jag minns rätt så genomförde även USA ett experiment med Gemini då man fäste en lina mellan Agena och Gemini och skapade en rotation för en kortare tidsrymd. Då fick Gemini-besättningen uppleva konstgjord gravitation.

Det ryska geniet Sergei Korolev hade också liknande idéer men han tilläts inte fortsätta med sitt utökade program i Voschod-serien som lades ned.
När vi ändå är inne på filmer och roterande rymdstationer kan vi ju hedra den svenske Hollywoodstjärnan Peter Stormare som rysk kosmonaut i storfilmen Armageddon med Buce Willis och andra stora namn: "I'm having gravity", han lagar även rymdfärjan

https://youtu.be/RQHf7MR-SSU

https://youtu.be/dEkOT3IngMQ
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-12-05 kl. 00:23.
Citera
2023-12-05, 09:06
  #4720
Avstängd
wwrs avatar
Kineserna satte Musk på plats och lyckades redan i juli med första orbitala uppskjutningen med en metan-baserad raketmotor. I dagarna gör de klart för att skjuta upp en satellit. Flambrunn har de också.

https://youtu.be/i49FM-mlikc?si=h0Jr0xPljzbozfzv

https://www.reuters.com/technology/s...et-2023-12-04/
Citera
2023-12-05, 14:38
  #4721
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det fanns ett amerikanskt rymdföretag, jag har glömt namnet, som utvecklade uppblåsbara moduler men jag tror inte dom fick några beställningar.

Fast där fick man inte så mycket vinst dom blåste upp ven ungefär 3ggr så stort och allt tillverkades på jorden. tror inte på dessa uppblåsbara stationer då de inte ger så mycket extra valuta. Min tanke är att man har extremt tunna ballonger, storleksordningen 1um som en såpbubbla. Den belägger man med förångning med ett tjockt skikt av metall man kan deponera centimetertjocka skikt som ger enastående hållfasthet. Till och med fönster skulle man kunna vacuumförånga. Efteråt svetsar man fast dockingportar och liknande. Solceller borde man kunna tillverka i rymden ocskå genom vakuumförångning. Man rullar bara ut tunna mylarfolier som förångas med lämpliga halvledare. Tekniken är fullt utvecklad redan i dag. I Uppsala tillverkar man liknade solceller.

Hur som helst vi kommer ha en permanent välutvecklad civilisation i rymdstationer i omloppsbana runt jorden långt innan kolonier på mars.
Citera
2023-12-05, 15:22
  #4722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kineserna satte Musk på plats och lyckades redan i juli med första orbitala uppskjutningen med en metan-baserad raketmotor. I dagarna gör de klart för att skjuta upp en satellit. Flambrunn har de också.

https://youtu.be/i49FM-mlikc?si=h0Jr0xPljzbozfzv

https://www.reuters.com/technology/s...et-2023-12-04/

Musks problem är nog inte själva metanmotorn utan hur 33 st samverkar vid starten samt hur ytterligare 6 brinner vibrationsfritt när Starship skall nå banan efter separation.

Metanmotorn skulle säkert fungera på en bärraket typ Falcon 9.

Oavsett är det bra med konkurrens så jag har inget emot att Kina satsar.
Citera
2023-12-05, 20:02
  #4723
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fast där fick man inte så mycket vinst dom blåste upp ven ungefär 3ggr så stort och allt tillverkades på jorden. tror inte på dessa uppblåsbara stationer då de inte ger så mycket extra valuta. Min tanke är att man har extremt tunna ballonger, storleksordningen 1um som en såpbubbla. Den belägger man med förångning med ett tjockt skikt av metall man kan deponera centimetertjocka skikt som ger enastående hållfasthet. Till och med fönster skulle man kunna vacuumförånga. Efteråt svetsar man fast dockingportar och liknande. Solceller borde man kunna tillverka i rymden ocskå genom vakuumförångning. Man rullar bara ut tunna mylarfolier som förångas med lämpliga halvledare. Tekniken är fullt utvecklad redan i dag. I Uppsala tillverkar man liknade solceller.

Hur som helst vi kommer ha en permanent välutvecklad civilisation i rymdstationer i omloppsbana runt jorden långt innan kolonier på mars.

SpaceX har löst problemen med stora rymdstationer och artificiell gravitation, på sex månader!

https://www.youtube.com/watch?v=s-XlWP4Q4Ds

Host, host, visionen finns där i alla fall.
Citera
2023-12-05, 21:53
  #4724
Medlem
Lite off topic kanske men jag såg på någon rymdsida att även Axiom Space planerar att bygga en rymdstation. Den skall vara helt kommersiell.

Jag har inte kunnat fördjupa mig i detta, för uppriktigt sagt gillar jag inte rymdstationer. Men hur som helst, jag tror att den i så fall blir för turism.

Jag tar för givet att det i så fall blir SpaceX som sköter transporterna.

Samtidigt fattar jag inte riktigt hur Axiom Space kan få fram pengarna, det är ett mycket märkligt företag.

Jag drömmer om bemannade rymdfärder ut i solsystemet istället.
Citera
2023-12-05, 23:07
  #4725
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
SpaceX har löst problemen med stora rymdstationer och artificiell gravitation, på sex månader!

https://www.youtube.com/watch?v=s-XlWP4Q4Ds

Host, host, visionen finns där i alla fall.

Oj snacka om komplicerad maskin. Man ska svetsa ihop massor av olika paneler.

Kom ihåg om 50år när man börjar bygga stora rymdstationer var du först läste om att förånga metaller på insidan av en tunn ballong. Den teknologin kommer dominera.
Citera
2023-12-06, 23:48
  #4726
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag drömmer om bemannade rymdfärder ut i solsystemet istället.

SpaceX har just satt upp en ny jätteskylt i Boca Chica: GATEWAY TO MARS
Citera
2023-12-07, 10:39
  #4727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SpaceX har just satt upp en ny jätteskylt i Boca Chica: GATEWAY TO MARS

Det är kul att man håller drömmen levande.
Citera
2023-12-07, 13:39
  #4728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är kul att man håller drömmen levande.
Drömmen?

Det finns ingenting där för oss. Vi behöver bättre mål som alla startar med stora - massiva - rymdstationer som kanske senare kan flyttas runt likt en fet husvagn där en campare åker till mer och mer givande campingplatser o lootar dom - så att säga.

Att gräva ner sig i sanden på Mars leder ingenstans alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in