2023-05-13, 20:44
Medlem
F.Hansens avatar
Kan ts dra ut nån gång så vi får se hur det går. ?
Citera
2023-05-23, 01:03
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen

Det är nog för kallt för honom fortfarande..
Citera
2023-05-23, 13:35
Medlem
Det viktigaste är kniv, tändstål och en tarp. Då klarar man sig.
Citera
2023-07-03, 22:09
Medlem
F.Hansens avatar
Citera
2023-07-04, 15:37
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Hej. (Om Tråden ligger fel vänligen flytta den)

Jag är om jag ska vara ärlig lite smått vilsen atm, känner att jag behöver göra något åt det och funderar på om jag ska ta ledigt en vecka och fly ut i skogen, kanske skulle kunna göra mig gott, jag tror det.

Aldrig gjort något liknande, är inte främmande för skog och mark men är åas inget fan av att sova i tält, har aldrig gjort det förutom på tomtgränsen när man var ett litet äckelbarn.

Jag hatar kyla så jag kommer vänta minst ett par veckor så att vi iaf inte får minusgrader om nätterna.

Tanken är då att vara "OFF GRID" i en vecka, sju dagar på ett något sånär minimalistiskt vis.

Jag kommer lista nedan vad som jag nu bara snabbt kom på att jag behöver, har eller behöver köpa.

1. Sovsäck, innehar en rätt så fancy!
2. Tändare tändstickor och liten gasbrännare har jag. (Köpa gas)
3. Kniv Yxa såg och div brynstål har jag. Sågen får nog stryka på foten pga av utrymme och vikt.
4. Kläder och rejäla kängor har jag.
5. Köpa Jutesnöre https://www.biltema.se/fritid/tradga...0-m-2000038552
6. Köpa Presenning https://www.biltema.se/fritid/tradga...5-m-2000051146
7. Köpa Presenningssöre https://www.biltema.se/bat/tagvirke/...ore-2000017693
8. Köpa Vattendunk 15 l https://www.biltema.se/fritid/friluf...5-l-2000022025 tungt att bära på men vatten måste man ha och 15 liter räcker gott i 7 dagar tänker jag?!
9. Silvertejp, Bandage,Eltejp innehar jag.
10. Kokkärl (Köpa eller inte osäker på om jag har något bra)
11. Mat: Havregryn,Tonfisk,Vita Bönor,Pasta,Buljongtärningar, Majs,Morötter......?
12. Helt OFF kommer jag inte vara utan kommer ha med mig en rätt så kraftig powerbank med inbyggd
ficklampa och en fullt laddad telefon så jag kan dra iväg ett sms om dagen att jag lever.
13. Toalettpapper
14. Kom på att jag behöver köpa ett liggunderlag
Jag har inte planerat det här så det jag skrivit var nödvändiga saker som dök upp nu precis nu.

Vikten är det som ställer till det såklart och att jag vill leva minimalistiskt, har tänkt att byta "camp" varje eller varannan dag.

Vad säger proffsen, och proffsen bakom tangenterna?

När ska du dra ut då? Eller pallade du inte?
Citera
2023-12-07, 16:19
Medlem
F.Hansens avatar
Är ts vilse i ödemarken eller?
Citera
2023-12-07, 16:34
Bannlyst
Jag tältade en del förra vintern och den erfarenhet jag anser mig ha störst nytta av är hur man har det gött och varmt sovandes och på natten. I sovsäcken hade /har jag en ullfilt , en under närmast sovsäcken och minst en till som jag kan ha ovanpå sovsäcken om det skulle krävts, eller som kudde eller hänga upp bredvid eller där det annars drar kallt. I sovsäcken hade jag dessutom i regel alltid med mig ett par flaskor med kokhett vatten, vinflaskor körde jag mest med men play funkar, såna vattenflaskor från försvaret eller t.om pet-flaskor, den senare har jag inte testat många gånger men funkade iaf minst en gång per flaska utan att de deformerades helt. Hade även ett mindre bomullstäcke som tsm med ullfilten (närmast kroppen) lär ha uppgraderat min billiga sovsäck några tusenlappar . Använde också en sån antik fotvärmare i keramik några gånger men dels var den otymplig och tung, sen var gängorna kass på den så vart tvungen att byta gängtejp en gång i veckan typ

Sen ska det vara höjd på sovplatsen, kylan lägger sig på marken och det kan vara skitkallt på marken även på senvåren hade jag erfarenhet av tidigare.

Ska man ha med eld att göra så rekommenderas stor försiktighet , brandfiltar och brandsläckare. Tänk på att reflektera värmen, i tälttaket hade jag en vitmålad konisk plåtbit som dessutom reflekterade ljus

Tältet satte jag upp på en sluttning så all vätska samlas mer eller mindre på samma ställe. Kan även vara värt att gräva ett dike utanför tältet, själv hade jag ordnat det med kamouflage presenning ett stort torrt utrymme utanför och ovan tältet, slängde även ett större täcke över hela tältet för isolering

Helst minst två knivar och minst två flyktvägar i närheten så man kan använda den för att blixtsnabbt ta sig därifrån, för tältbrand kan vara över på någon sekund. Swooosh
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-07 kl. 16:46.
Citera
2023-12-07, 17:10
Bannlyst
Citat:
Är ts vilse i ödemarken eller?
Ett par dagar innan hans senaste post i forumet så berättade han att han skulle få närmare 30t ”i elstöd ”

(FB) Nytt elstöd på gång?

Gissar att den odlingen vart torsk
Citera
2023-12-07, 17:17
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Ett par dagar innan hans senaste post i forumet så berättade han att han skulle få närmare 30t ”i elstöd ”

(FB) Nytt elstöd på gång?

Gissar att den odlingen vart torsk

What a noob.
Citera
2023-12-07, 17:22
Bannlyst
Citat:
What a noob.
Menar du att det är klantigt att förvänta sig att staten ska vara med och finansiera sitt kriminella leverne?

Jag vet inte men det vore väl bättre om han sitter inlåst än att ha ramlat på en kotte i skogen och blivit dränkt i en vattenpöl iaf
Citera
2023-12-07, 17:25
Bannlyst
Citat:
What a noob.
Menar du att det är klantigt att förvänta sig att staten ska vara med och finansiera sitt kriminella leverne?

Jag vet inte men det vore väl bättre om han sitter inlåst än att ha ramlat på en kotte i skogen och blivit dränkt i en vattenpöl iaf

7 dagar i skogen blev till två/tre år i finkan?

Edit, oj han skrev ut exakt på kronan hur mycket han skulle få av staten och/eller EU
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-07 kl. 17:28.
Citera
2023-12-07, 17:26
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666

Om det skulle visa sig att han haft en megaodling och trott att han skulle få en massa elstöd är noob som fan.

Om man gjort nått sånt och sen vetat om att man hamnat under nån utbetalares lupp för användning av ovanligt mycket el skulle man gjort sig av med allt och införskaffat en massa förstärkare som man har på dygnet runt, för att man gillar musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in