2023-12-08, 21:14
Medlem
svensson1970s avatar
körde ett land till botten nu vill han ha EURO och då kommer det gå åt fanders med privatekonomin. allt kommer bli dyrare!

Förra riksbankschefen Stefan Ingves tycker att Sverige på sikt ska gå över till euron. Det säger han till Sveriges Radio P3:

– Det är nog svårt att på lång sikt vara en halv medlem av EU. Så att någon gång är det rimligt, tycker jag, att Sverige går med i valutasamarbetet.

Han menar att det är en gammal vana för Sverige att avvakta innan vi ansluter oss till ekonomiska samarbeten. Och ”i slutändan har vi alltid anslutit oss till det mesta”, säger Ingves.

Vad är eran åsikter och är detta möjligt?

Källan: https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ny...95afd703&ei=21
Citera
2023-12-08, 21:20
Medlem
Mia-Rovys avatar
Varför skulle allt bli dyrare?
Citera
2023-12-08, 21:25
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Varför skulle allt bli dyrare?
Finns flertal ex. på det
finland och kroatien, som jag kommer på rak arm
Citera
2023-12-08, 21:26
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Finns flertal ex. på det
finland och kroatien, som jag kommer på rak arm
Jag frågade varför.

Jag säger inte per automatik emot dig. Att vi har krona just nu har gjort allting dyrare. Vi har blivit fattigare. Eftersom det är större inflation här.

Så om vi kan bli fattigare kan vi säkert också bli rikare på något sätt. Men hur? Euron är väl betydligt mer inflationstålig på grund av sin blotta storlek.

Därför vill jag veta varför vi skulle bli fattigare med Euron (när det idag är tvärtom). Förklara för mig
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-12-08 kl. 21:32.
Citera
2023-12-08, 21:32
Medlem
Citat:
Jag frågade varför

För att allt kommer gå upp i pris. Precis som TS skriver. Kostar tomater 9.40 kr kg kommer dom kosta 1 euro med inflationen kommer det innebära 3-4 kr dyrare men lönerna kommer inte ha samma uppgång!

Italien fick problem liksom Grekland när de gick över till euron
Citera
2023-12-08, 21:33
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
För att allt kommer gå upp i pris. Precis som TS skriver. Kostar tomater 9.40 kr kg kommer dom kosta 1 euro med inflationen kommer det innebära 3-4 kr dyrare men lönerna kommer inte ha samma uppgång!

Italien fick problem liksom Grekland när de gick över till euron
Varför skulle lönerna inte ha samma ”uppgång”? Varför kommer du att kräva en lägre lön? Och varför skulle folk vilja betala mer för tomater helt plötsligt?
Citera
2023-12-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
körde ett land till botten nu vill han ha EURO och då kommer det gå åt fanders med privatekonomin. allt kommer bli dyrare!

Förra riksbankschefen Stefan Ingves tycker att Sverige på sikt ska gå över till euron. Det säger han till Sveriges Radio P3:

– Det är nog svårt att på lång sikt vara en halv medlem av EU. Så att någon gång är det rimligt, tycker jag, att Sverige går med i valutasamarbetet.

Han menar att det är en gammal vana för Sverige att avvakta innan vi ansluter oss till ekonomiska samarbeten. Och ”i slutändan har vi alltid anslutit oss till det mesta”, säger Ingves.

Vad är eran åsikter och är detta möjligt?

Källan: https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ny...95afd703&ei=21
Det gick inte åt helvete i Finland eller Danmark så varför skulle det göra det i Sverige?
Citera
2023-12-08, 21:39
Medlem
Citat:
Varför skulle lönerna inte ha samma uppgång? Varför skulle du kräva en lägre lön?

alla dina besparingar kommer vara värt mindre! Om du exempelvis får ut 20.000 idag så kommer du kanske få ut 2000 euro om du har tur? Men har du 100.000 på banken kommer du få runt 8900 euro
Citera
2023-12-08, 21:43
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
alla dina besparingar kommer vara värt mindre! Om du exempelvis får ut 20.000 idag så kommer du kanske få ut 2000 euro om du har tur? Men har du 100.000 på banken kommer du få runt 8900 euro
Fast… Det är väl snarare ett argument för Euro?

Att kronans värde faller snabbare än övriga valutor beror ju på att inflationen är större här.

En person som sparat 1000 Euro kommer att ha mer pengar kvar än en person som sparade samma motsvarande summa i kronor.

Att du får mindre tillbaka än tidigare när du växlar är ju för att din valuta har tappat i värde. För att valutan du sparade i inte är lika eftertraktad.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-12-08 kl. 21:48.
Citera
2023-12-08, 21:47
Medlem
Euro innebär mer EU så därför kommer de flesta flashbackare att protestera, oavsett hur det går med svensk eller privat ekonomi.
Jag röstade nej till euron för 20 år sedan, det var rätt då, men sedan dess har mycket hänt.
Citera
2023-12-08, 21:51
Medlem
Citat:
Fast… Det är väl snarare ett argument för Euro?

Att kronans värde faller snabbare än övriga valutor beror ju på att inflationen är större här.

En person som sparat 1000 Euro kommer att ha mer pengar kvar än en person som sparade samma motsvarande summa i kronor.

Att du får mindre tillbaka än tidigare när du växlar är ju för att din valuta har tappat i värde. För att valutan du sparade i inte är lika eftertraktad.

Jag påstår inte att det är rätt eller fel jag påpekar bara att folket kommer bli fattigare..det är en övergångsperiod det tog Italien ca 10-15 år att komma ikapp! Det var ett jävla gnäll där nere!
Citera
2023-12-08, 21:53
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jag påstår inte att det är rätt eller fel jag påpekar bara att folket kommer bli fattigare..det är en övergångsperiod det tog Italien ca 10-15 år att komma ikapp! Det var ett jävla gnäll där nere!
Hittills har du inte förklarat någonting.

Den enda gången du försökte förklara någonting så råkade det bli ett argument för varför du har fel…

Att du påpekar saker betyder ingenting om du inte kan argumentera för dem, och särskilt inte när du argumenterar för motsatsen av vad du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in