Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du har inte med driftskostnaden i din kalkyl. En Tesla Model Y kostar två kr. per mil att köra och behöver inte servas. Om man kör 1500 mil per år eller mer, kommer du spara på att köpa en elbil framför en bil med förbränningsmotor.

Volvo var sena till marknaden med elbilar och det är det man lider av nu. Om några år kanske de kan vara på pbanan igen om de nu arbetar med nya elbilar för hela slanten.

Vad blir milkostnaderna om du räknar in värdeminskningen? Vad skulle du vilja betala för en 5-10 år gammal Tesla när ett nytt batteri kostar 300 000:-? Och hur påverkar det miljön?
Citera
2023-12-10, 09:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Vad blir milkostnaderna om du räknar in värdeminskningen? Vad skulle du vilja betala för en 5-10 år gammal Tesla när ett nytt batteri kostar 300 000:-? Och hur påverkar det miljön?
1. Batterierna håller längre än resten av bilen, så vad ett nytt batteripaket kostar är lika relevant som vad en ny förbränningsmotor och växellåda kostar till en förbränningsmotorbil. Elbilar har skyhögt andrahandsvärde. Det kan du kolla själv på Blocket.

2. Batterier kan byggas i Sverige med svenska mineraler och metaller som bryts miljövänligt i Sverige. Olja till förbränningsmotorbilar däremot sponsrar islamistiska skurkstater och gör att svenska pengar lämnar Sverige.
Citera
2023-12-10, 10:04
Medlem
Citat:
1. Batterierna håller längre än resten av bilen, så vad ett nytt batteripaket kostar är lika relevant som vad en ny förbränningsmotor och växellåda kostar till en förbränningsmotorbil. Elbilar har skyhögt andrahandsvärde. Det kan du kolla själv på Blocket.

2. Batterier kan byggas i Sverige med svenska mineraler och metaller som bryts miljövänligt i Sverige. Olja till förbränningsmotorbilar däremot sponsrar islamistiska skurkstater och gör att svenska pengar lämnar Sverige.
Ja bilarna är så dåligt byggda att dom inte håller 10 år, så batterierna kanske håller ett år till....
Kallar du tex Norge för en muslimsk skurkstat, du verkar vara ett litet agendatroll.
Citera
2023-12-10, 10:11
Medlem
Citat:

Det ligger ca. 1000 teslor på Blocket. Om man tittar på hur länge de har legat ute till försäljning så verkar det inte som att de får de priserna som de begär.
Jag har flera kollegor som har fått bytt ut batteriet i sina elbilar och jag känner ingen som har fått byta dieselmotor. Tyvärr har jag ingen statistik på det utan bara en reflektion bland vad som händer vänner och kollegor. Har du hört talas om någon som har bytt batteri innan karossen gav upp?
Citera
2023-12-10, 10:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Ja bilarna är så dåligt byggda att dom inte håller 10 år, så batterierna kanske håller ett år till....
Kallar du tex Norge för en muslimsk skurkstat, du verkar vara ett litet agendatroll.
Generellt håller elbilsbatterier längre än bilen, oavsett tillverkare. Volvo är så nya på att tillverka elbilar att statistik ännu inte finns, men deras batterier är inköpta externt ifrån så det lär vara hög kvalitet på dessa. Volvo kan bygga bilar som håller, det är bevisat sedan länge.

För varje liter olja vi köper från Norge, säljer en islamistisk skurkstat en liter extra. Elementär ekonomi. Den som köper bensin eller diesel i Sverige sponsrar islamism och islamistiska diktaturer. Är du själv ett agendatroll som sponsrar islamism och försöker låtsas som att du inte gör det?
Citera
2023-12-10, 10:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så varför köpte du en S-klass om du ville ha minsta möjliga skärm eller är den från 00 talet? På nya E-klass kan du få en skärm som täcker både förar och passagerarsidan.
Ja den är 10år gammal men jag köper ju inte alls en bil pga skärmstorlek. Jag köper den pga komforten. Hur den känns att köra.
Citera
2023-12-10, 10:19
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Skillnaden är ju att en förbränningsmotor och växellåda kan jag och många svenssons enkelt köpa begagnat på en bildemontering för några tusenlappar och byta hemma i garaget, alternativt så kan jag plocka isär motorn och med enkla medel byta det som är trasigt.

Svenska politiker och naturvårdsverket med flera motsätter sig hela tiden all typ av gruvdrift av svenska mineraler så man får nog även fortsätta att förlita sig på skurkstater och barnarbetare om man ska köra elbil.
Citera
2023-12-10, 10:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag har flera kollegor som har fått bytt ut batteriet i sina elbilar och jag känner ingen som har fått byta dieselmotor. Tyvärr har jag ingen statistik på det utan bara en reflektion bland vad som händer vänner och kollegor. Har du hört talas om någon som har bytt batteri innan karossen gav upp?
Ditt påstående om alla du känner som bytt batteripaket låter dessvärre som en lögn. Enligt artikeln jag länkat in nedan så byts 1,5% av batteripaketen på elbilar, och då handlar det i första hand om tidiga elbilar och vissa modeller som Chevrolet Bolt. Om vi antar att dina ”flera kollegor som bytt batteri på sina elbilar” är fem stycken, så känner du ca. 330 personer som äger gamla elbilar. Lägger man till alla dina vänner med nyare elbilar så känner du tusentals människor med elbil som alla rapporterat till dig när de fått byta batteripaket i sina elbilar.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...e-for-elbilar/

Volvo vågar storsatsa på elbilar trots att de inte ringt dig och frågat om erfarenheten från alla dina tusentals vänner med elbil. När Volvo har fler modeller på marknaden så kommer de sälja bra igen. Att lyssna på dig vore ett misstag.
Citera
2023-12-10, 10:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ditt påstående om alla du känner som bytt batteripaket låter dessvärre som en lögn. Enligt artikeln jag länkat in nedan så byts 1,5% av batteripaketen på elbilar, och då handlar det i första hand om tidiga elbilar och vissa modeller som Chevrolet Bolt. Om vi antar att dina ”flera kollegor som bytt batteri på sina elbilar” är fem stycken, så känner du ca. 330 personer som äger gamla elbilar. Lägger man till alla dina vänner med nyare elbilar så känner du tusentals människor med elbil som alla rapporterat till dig när de fått byta batteripaket i sina elbilar.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...e-for-elbilar/

Volvo vågar storsatsa på elbilar trots att de inte ringt dig och frågat om erfarenheten från alla dina tusentals vänner med elbil. När Volvo har fler modeller på marknaden så kommer de sälja bra igen. Att lyssna på dig vore ett misstag.
Läste om en Tesla som gått en miljon miles. Den hade bara bytt batteri tre gånger ... Men den hade bytt motor 13 gånger

11.400 svenska mil per motor

Korrigering

1.2 miljoner miles, vi får öka med 20%

13.700 svenska mil per motor
Senast redigerad av wwr 2023-12-10 kl. 10:33.
Citera
2023-12-10, 10:31
Medlem
Nej, det är en inflation som pågår.
Citera
2023-12-10, 10:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Skillnaden är ju att en förbränningsmotor och växellåda kan jag och många svenssons enkelt köpa begagnat på en bildemontering för några tusenlappar och byta hemma i garaget, alternativt så kan jag plocka isär motorn och med enkla medel byta det som är trasigt.
Nej det är ingen skillnad. Det finns mycket begagnade bildelar till förbränningsmotorbilar eftersom de har funnits länge och det därmed finns mycket begagnade delar på marknaden. Detsamma kommer naturligtvis gälla även elbilar när de funnits ett tag. Om du vill ha en föraning om detta så kan du titta på tidiga elbilar som Nissan Leaf, där det finns begagnade batteripaket att köpa. Kan man byta sin förbränningsmotor själv så kan man naturligtvis också byta batteripaket.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...gspänning/Alla

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Svenska politiker och naturvårdsverket med flera motsätter sig hela tiden all typ av gruvdrift av svenska mineraler så man får nog även fortsätta att förlita sig på skurkstater och barnarbetare om man ska köra elbil.
Vi har aktiva gruvor i Sverige och det öppnas nya gruvor. Man kommer också bryta sällsynta jordartsmetaller i slagg från gammal gruvdrift i Sverige, så det händer mycket på det området. EU ligger dessutom på eftersom man vill ha produktion av komponenter till elbilar inom Europa. Northvolt är en ny stor batteritillverkare i Sverige som kommer leverera till Volvo.

Tesla, som med Model Y har Sveriges mest sålda bil – alla kategorier – bygger inte sina batterier med barnarbete eller material från skurkstater. Den som däremot tankar bensin eller diesel sponsrar islamism och islamistisk terror.
Citera
2023-12-10, 10:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Läste om en Tesla som gått en miljon miles. Den hade bara bytt batteri tre gånger ... Men den hade bytt motor 13 gånger

11.400 svenska mil per motor

Korrigering

1.2 miljoner miles, vi får öka med 20%

13.700 svenska mil per motor
Ditt exempel är alltså en Model S från 2014, när Tesla hade funnits i två år.

https://jalopnik.com/1-2-million-mil...oto-1851081004

Om du tycker att det är meningsfullt för tråden om Volvos vikande försäljning, kan jag använda statistik från 1910 då T-Ford funnits i två år, för att visa hur ofta man behöver byta förbränningsmotor i en bil med förbränningsmotor.
Volvos problem är att de var sena på bollen med elbilar och nu sitter med endast två modeller på marknaden (som i praktiken är en och samma modell), medan konkurrenterna har många fler i olika storlekar och prisklasser. Du är inne på ett stickspår när du försöker misstänkliggöra elbilar som lösningen på Volvos problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in