Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Det tål återigen att repetera att Volvo Cars är ett börsnoterat företag på Stockholmsbörsen, sedan 2021. Ticker: VOLCAR B.
För vissa fastnar det aldrig...
Vad jag kan förstå har inte det någon betydelse alls för kontrollen av Volvo eftersom Geely äger 79% av VOLCAR B. Dessutom äger de förmodligen röststarka A-aktier.
Kineserna kontrollerar Volvo. Det är det väsentliga. Det kommer att gå som när kineserna körde våra pendeltåg - fullständigt åt h-lv-t-, personalen gick bl.a. In i väggen och SJ fick gå in och rädda verksamheten.
Ford pressade pengar ur Volvo som jag tror var Fords mest lönsamma märke då och lät sedan företaget närmast dö och sålde det till kineserna.
Fords köp av Volvo personvagnar utgör en del av den stora amerikanska attacken mot Europa. Dieselgate, NATO-utvidgningen och Ukrainakriget, sprängningen av Nordstream, flyktingarna från 911-krigen, Bidens klimatfloskler som får oss att begå kollektivt självmord genom energiransonering men Trump kommer att rädda USA ifrån.
Så här lät det när Volvo såldes. Ford köpte europeiska bilmärken och sålde dem till sk-tländer (i just detta avseende) för att sänka Europa.
Citat:
Volvos styrelse såg framför sig hur det svenska bilmärket skulle bli ett av världens mest prestigefyllda, tillsammans med Jaguar, Aston Martin och Lincoln som Ford också ägde.
”Volvo sällar sig till en skara märken där lyxbilar som Aston Martin och Jaguar har en särskild lyskraft”, skrev Dagens Nyheters ekonomiredaktion i servil beundran.
Nu har Ford sålt Jaguar till Indien, Aston Martin till Kuwait och senast jag hörde talas om Lincoln var när en kollega hyrde en sådan i USA. Den var ny och tappade vindrutan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...olvo-var-naiva