Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Volvo var den enda tillverkaren utanför Japan som kunde bygga ordentliga maskiner. Det var rätt korkat att kasta bort och göra den linjeändring man gjorde på 10-talet för att gå in på elleksakerna. Kvalitetsförfallet som kineserna bidrog med hjälper inte heller. Man borde ha gjort som Toyota och koncentrerat sig på det man är bra på istället. Folk vill inte ha elbilarna utanför Sverige och Norge.
Vi har ju ett stoppdatum 2030 för nyförsäljning av diesel- och bensinbilar, så Volvo och övriga som säljer på svenska marknaden har inte några alternativ, det blir elbilar istället.
Citera
2023-12-07, 08:22
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ok, Volvo eran är över. Misskött företag, globalism, eltrams etc...Det är över!

Om man nu vill ha en motsvarande bil till gamla 240, 740, V70..Vad köper man då? Tänk pris och kvalitet.

Skoda självfallet
Citera
2023-12-07, 08:31
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi har ju ett stoppdatum 2030 för nyförsäljning av diesel- och bensinbilar, så Volvo och övriga som säljer på svenska marknaden har inte några alternativ, det blir elbilar istället.

Det där datumet kommer inte hållas, politiken håller på svänga, beslutet kommer rivas upp.
Elbilen har varit spännande och lett till utveckling men kommer inte ta över. Det finns inte batterier så det räcker och dom är för dyra.
Citera
2023-12-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?

du pekar på en mycket intressant sak, men sedan bör du nog ta med hur mkt säljer de i utlandet? (jag vet inte). Men visst, volvo har alltid varit dyra, även på 70 talet, men då fick du en kvalitet som vida översteg alla andra, idag är de fortfarande väldigt dyra men också väldigt dåliga, jag har en volvo V90 tre år gammal som har nu fått problem med rost, jag har haft ett återkommande fel när det varit kallt att biljävel inte låser upp dörrarna bak och volvo säger sig aldrig hört talas om det. Jag har haft att handbromsen låst sig så jag fick ringa bärgare. Min gamla V60 lade autmatlådan av på efter 7000 mil till en kostnad av 45000 kr

nästa bil blir endast volvo om företaget jag jobbar för envisas med det, annars hade jag aldrig valt det personligen
Citera
2023-12-07, 09:12
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen med förnuft köper något annat än japanskt.
Är benägen att hålla med dig, men Honda är ingen japansk hit och Peugot småbil fungerar förvånansvärt bra, så det finns undantag.
Citera
2023-12-07, 09:13
Medlem
Citat:
Det där datumet kommer inte hållas, politiken håller på svänga, beslutet kommer rivas upp.
Elbilen har varit spännande och lett till utveckling men kommer inte ta över. Det finns inte batterier så det räcker och dom är för dyra.
Det investeras enorma mängder pengar i gigafabriker i EU just nu, ca 30 miljarder Euro. Just för att möta efterfrågan för elbilar och batteriet

https://www.ipanovia.com/gigafactory-investments/
Citera
2023-12-07, 09:27
Medlem
många vill nog ha en bil tillverkad av dyrt grönt stål?
vi är väl inte riktigt där ännu?

"SSAB siktar på att kunna förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala 2026. Volvo Cars har som mål att bli den första biltillverkaren som använder fossilfritt stål för sina egna produktionsbilar."

https://www.jernkontoret.se/sv/publi...v-hybrit-stal/

https://www.youtube.com/watch?v=ecnS1Ygf0o0
Citera
2023-12-07, 09:31
Medlem
Citat:
Tillverkare har naturligtvis att hålla sig till de beslut som är gällande.
Citera
2023-12-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen med förnuft köper något annat än japanskt.
Håller helt med dig. Har haft 5 Toyota i rad, men vill denna gång köpa svenskt, så jag köpte en XC60. Maken av strul har jag aldrig varit med om. Köpet var en mardröm från dag ett. Jag tror att Volvosäljarna som suttit på sina höga hästar i alla år skulle må bra av att vara lite mer ödmjuka och faktiskt behandla sina kunder med samma respekt som exempelvis Toyotas. Toyota har jag upplevt noll problem med under alla år, både vid köp, verkstadsbesök osv.
Citera
2023-12-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som redan skrivits har ju Volvo medvetet gått till premiumbilsfacket från medelsvenssonfacket och de har ju lyckats ordentligt bra.

Volvo är helt enkelt inte svensson-bilen längre. Köp en Skoda om du vill ha en sån.

Det här.
Volvo började sin nya väg 2014. Det är snart tio år sen.
Man säljer fler bilar idag än då. Har fler fabriker, fler modeller, fler anställda, finns på dubbelt så många kontinenter i produktion.
Osv.

Att pyttelilla Sverige går ner är liksom ingen överraskning eller innebär något slut. Tvärt om vräker man ner miljardinvesteringar i Torslanda. Just nu och sedan ett par år pågår den största omställningen i fabrikens historia.
Elmotorer ska byggas i Floby, Skövde, etc.
Citera
2023-12-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Skoda självfallet
Felpost
Senast redigerad av kikkomanz 2023-12-07 kl. 09:47. Anledning: Svarade fel person
Citera
2023-12-07, 09:53
Medlem
DraconianTimess avatar
Förr
Volvo gjorde stora, praktiska och stryktåliga bilar. Kanske inte de vackraste ur designmässigt perspektiv men man fick verkligen en bil för sina pengar.
Volvo var kanske inte jättebillig, men den har varit åtkomlig för folk. Priset på en fabriksny Volvo har historiskt motsvarat en årslön för en industriarbetare. Några års ekonomiskt stålbad med knäckebröd, lutfisk och Volvon är din.
Konkurrenterna fanns, men hade mer eller mindre bara skit att erbjuda. Mercedes var kanske exklusivare men rejält mycket dyrare. Franska bilar var visserligen billigare, men höll i 2 veckor, alltså du fick igen pengarna för att ha köpt en Volvo.
Snackade man skit om Volvo så fick man på nöten!

Idag
Volvo är varken stor eller praktisk mer. Känsla av lyx och politisk korrekthet (typ ingen läderklädsel mer) dominerar samtidigt som man hoppas på att kunden är tillräckligt dum för att inte förstå hur det egentligen ligger till.
Nu är Volvon heller inte åtkomlig för en svensk knegare. Skall man ha en fabriksny Volvo idag så får man finans-lira och skattefiffla på samma nivå som 80-talets jetset Porsche 911-turbo köpare.
Konkurrenterna idag erbjuder mycket bättre alternativ. Skoda är mycket mer praktisk och prisvärd. KIA och Hyundai är mycket bättre alternativ än Volvo, märken som inte fanns förr.
Skalar du av all varumärkeslyx så blir Volvo även utkonkurrerat av sina egna kinesiska koncernsyskon.
Idag blir man hyllad som en seriös samhällskritiker om man snackar skit om Volvo.

Summa
Volvo är på väg att bli svåråtkomlig lyxvara.
I Italien fanns det en och annan gammal gubbe på en bondgård med en rostig traktor i ladan. Gubben satt plötsligt på en förmögenhet för att det råkade stå Lamborghini på det gamla värdelösa traktorskrället.
Jag tror att Volvo är på väg dit. Håll i och var rädda om era 740 och 940 där ute. Ni sitter på ett unikt varumärke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in