Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-13, 02:59
  #25
Medlem
Vad jag vet så lagras inte lösenord till CMOS beständigt utan beroende av battrielösning. Ska även finnas pinnar att kortsluta så allt nollas.
Men kan ju vara nått måndagsexemplar där lösenordet lagras mer beständigt, men aldrig i mitt liv stött på - 35 år som utvecklare och 45 som IT galen freak.
Citera
2023-12-13, 09:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayHat4u
Det var en Hewlett Packard. Jag trodde att det var omöjligt, men det verkar ju finnas folk som tror att det går. Det går säkert det fanns på ebay såg jag förut.

Dell går att ordna helt gratis men HP tror jag inte det går helt gratis utan att mecka men du citerade fel person.
Jag citerar aldrig fel, du kan om du vill.
Citera
2023-12-13, 10:12
  #27
Medlem
eldrattans avatar
Jag har "Nollställt" BIOS lösenord på HP elitebook. Enda sättet är att byta ut chippet om datorn inte är från -90 talet. Det säljs sådana på ebay där dom lägger in ett nytt bios i chippet som dom säljer. På dom nyare är det extremt svårt att lyckas byta ut det. Lödbenen sitter under chippet nämligen. På dom äldre typ 840 G1 Har jag lyckats löda om chippen. Fast då är det sådana chip där lödbenen är på utsidan. Dock är det fortfarande svårt och sannolikheten att du misslyckas är enormt stor.

Oftast är det företagsdatorer som är bioslåsta. När man kör igång bitlocker kräver det att du har ett bioslösen nämligen.
Citera
2023-12-13, 10:20
  #28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag har "Nollställt" BIOS lösenord på HP elitebook. Enda sättet är att byta ut chippet om datorn inte är från -90 talet. Det säljs sådana på ebay där dom lägger in ett nytt bios i chippet som dom säljer. På dom nyare är det extremt svårt att lyckas byta ut det. Lödbenen sitter under chippet nämligen. På dom äldre typ 840 G1 Har jag lyckats löda om chippen. Fast då är det sådana chip där lödbenen är på utsidan. Dock är det fortfarande svårt och sannolikheten att du misslyckas är enormt stor.

Oftast är det företagsdatorer som är bioslåsta. När man kör igång bitlocker kräver det att du har ett bioslösen nämligen.

Dom senare är enklare ifall om man använder en heatgun, man värmer upp delen som skall bytas ut och så bara man kan skjustera in dessa genom att putta lite försiktigt för metalldelen är ju undertill så det går enkelt med rätt verktyg.

Det är väl annars lättare att flasha om chippet med usb enheten du länkade till tidigare på dom äldre chippen. Tror G3an och nyare använder wson chippen som man kan byta ut genom varmluft.

Hur gjorde du senast då, flashade du chippet i ch341an innan du satte på det eller köpte du ett "färdigt" från ebay typ? Jag har en liggandes 850 G5 här hemma någonstans men jag har inte orkat ta tag i den men jag kollade lite nu på ebay och det är ju inte många kronor det kostar med ett chipp så får man en relativt bra laptop.

Alla myndigheter, kommuner m.m kör HP, dom vann ju upphandlingen och innan det var det Dell. HP är inte mycket att ha tycker jagf själv. Tycker dom bara kostar en massa pengar och säljer svindyra tillbehör som HP G5 Dockorna för att kunna få koppla in lite mer skärmar m.m. Man får en hyffstat bra heatgun med lödkolv och tempmätare för runt 1500kr. Det får man snabbt tillbaka.
__________________
Senast redigerad av GrayHat4u 2023-12-13 kl. 10:40.
Citera
2023-12-13, 10:26
  #29
Medlem
Pissmasters avatar
Har inte läst i tråden men förr i tiden fungerade det alltid att rycka batteriet (det stora runda på moderkortet) eller bara reseta med jumpers. Kan inte se att du ska behöva byta chipset
Citera
2023-12-13, 10:44
  #30
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayHat4u
Dom senare är enklare ifall om man använder en heatgun, man värmer upp delen som skall bytas ut och så bara man kan skjustera in dessa genom att putta lite försiktigt för metalldelen är ju undertill så det går enkelt med rätt verktyg.

Det är väl annars lättare att flasha om chippet med usb enheten du länkade till tidigare på dom äldre chippen. Tror G3an och nyare använder wson chippen som man kan byta ut genom varmluft.

Hur gjorde du senast då, flashade du chippet i ch341an innan du satte på det eller köpte du ett "färdigt" från ebay typ? Jag har en liggandes 850 G5 här hemma men jag har inte orkat ta tag i den men jag kollade lite nu på ebay det är ju inte många kronor det kostar med ett chipp så får man en relativt bra laptop.

Alla myndigheter, kommuner m.m kör HP, dom vann ju upphandlingen och innan det var det Dell. HP är inte mycket att ha tycker jagf själv. Tycker dom bara kostar en massa pengar och säljer svindyra tillbehör som HP G5 Dockorna för att kunna få koppla in lite mer skärmar m.m.

Ne det är inte lättare för att du använder varmluft. Du är tvungen att ha en sådan för att ens ta bort chippet. Jag har både varmluft och lödstation. Testa så får du se hur det går för dig.

Det finns säljare på ebay. Du berättar vad du har för modell, bios etc. Så skickar dom dig ett färdigprogrammerat chip. Fast antagligen blir det färre och förre säljare för det är så svårt att lyckas byta ut det nuförtiden.

Du måste köpa en varmluft/lödstation. Det funkar med en sådan från aliexpress. Fast dom ligger runt 1000kr ändå. Sedan är det väldigt kompakt där chippet sitter. Går du på med varmluft är det lätt hänt att du avlöder massa annat. Sedan när du ska montera det. Det är det som är det svåra.

Rekommenderar att köpa ett moderkort där bioset inte är låst istället

Jag hade nog snarare testat ugnsmetoden. Lägg in det i ugnen tills lodet smälter. Ta bort chippet. Placera det nya chippet exakt som det gamla var och in och grädda det i ugnen igen. Problemet är ju att allt lossnar då. Så man får vara väldigt försiktig.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2023-12-13 kl. 10:53.
Citera
2023-12-13, 10:58
  #31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ne det är inte lättare för att du använder varmluft. Du är tvungen att ha en sådan för att ens ta bort chippet. Jag har både varmluft och lödstation. Testa så får du se hur det går för dig.

Det finns säljare på ebay. Du berättar vad du har för modell, bios etc. Så skickar dom dig ett färdigprogrammerat chip. Fast antagligen blir det färre och förre säljare för det är så svårt att lyckas byta ut det nuförtiden.

Du måste köpa en varmluft/lödstation. Det funkar med en sådan från aliexpress. Fast dom ligger runt 1000kr ändå. Sedan är det väldigt kompakt där chippet sitter. Går du på med varmluft är det lätt hänt att du avlöder massa annat. Sedan när du ska montera det. Det är det som är det svåra.

Rekommenderar att köpa ett moderkort där bioset inte är låst istället

Jag hade nog snarare testat ugnsmetoden. Lägg in det i ugnen tills lodet smälter. Ta bort chippet. Placera det nya chippet exakt som det gamla var och in och grädda det i ugnen igen. Problemet är ju att allt lossnar då. Så man får vara väldigt försiktig.

Ja, det låter som att du har samlat på dig en del erfarenhet kring detta. Ugnsmetoden det har jag aldrig hört, vad för temperatur pratar vi då för att det skall släppa då?
__________________
Senast redigerad av GrayHat4u 2023-12-13 kl. 11:07.
Citera
2023-12-13, 11:05
  #32
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayHat4u
Ja, det låter som att du har samlat på dig en del erfarenhet kring detta. Ugnsmetoden det har jag aldrig hört, vad för temperatur pratar vi då för att det skall släppa då?

Jag vet inte. Går säkert hitta på google eller youtube vad för temp som är bra. Risken är ju att annat går sönder då med. Vet att en del gör så med b.l.a grafikkort där lödningarna börjar släppa. Man kör in det i ugnen så "omlöder" man allt i princip.

Jag själv har aldrig gjort det med ett moderkort. Däremot gjorde jag det på en usbmottagare till ett tangentbord. Det fungerade.
Citera
2023-12-13, 11:08
  #33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag vet inte. Går säkert hitta på google eller youtube vad för temp som är bra. Risken är ju att annat går sönder då med. Vet att en del gör så med b.l.a grafikkort där lödningarna börjar släppa. Man kör in det i ugnen så "omlöder" man allt i princip.

Jag själv har aldrig gjort det med ett moderkort. Däremot gjorde jag det på en usbmottagare till ett tangentbord. Det fungerade.

Ok.

Här kan du se ifall om du vill programmera ditt egna chipp eller andra saker i framtiden. SVODprogrammer har stöd för alla typer av bios i princip: https://youtu.be/cBEJhFrAqH0?list=PL...AI-GGcVQWf8tNM

Bästa pryl du kan införskaffa dig om du vill slippa löda/värme och det praktiska allmänt men ja, åtminstonde på det mesta i alla fall men det blir ju mindre och mindre allting i chippväg: https://svod-project.com/en/products...rogrammer-ver4

ch341a fungerar väl men den går ju sönder så enkelt så jag tycker inte om den.
__________________
Senast redigerad av GrayHat4u 2023-12-13 kl. 11:13.
Citera
2023-12-13, 11:51
  #34
Medlem
Du kanske kan köra in CoreBoot i den.

https://www.youtube.com/watch?v=PUaDkQFD7FE

Risken är dock att det inte fungerar och om det gör det så kan det uppstå komplikationer.
Citera
2023-12-15, 15:02
  #35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackHat4u
Det är fullt möjligt att ändra lösenordet på en HP av nyare modell utan att varken löda eller göra andra saker genom att sätta moderkortet i "Manufacturing Mode" och då kan man ändra precis vad man vill, det är så jag säljer stulna datorer som nya med garanti och som en fejk modell.
Bevis?
Citera
2023-12-15, 16:20
  #36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackHat4u
https://youtu.be/U_3z-z8EJSM?t=224
https://ftp.ext.hp.com/pub/caps-soft...it/HP_BCU.html
Tack

” *Does not support XP systems that have set the BIOS setup password”

Men jag tycker du ska sluta med häleriet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in